Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-03, 02:44
  #1
Medlem
checkthisout.s avatar
Hej allihop.

Som rubriken lyder så är jag systemvetare (kandidatexamen) och är intresserad av att jobba som testare.

Jag har gått en kurs i test i min utbildning men jag kan inte hitta något program eller några avancerade kurser för den delen som handlar just om test.

Hur kan jag utbilda mig vidare för att bli mer intressant på arbetsmarknaden som testare?
Citera
2013-03-12, 13:59
  #2
Medlem
Om du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö kan du internmaila mig.

I övrigt, sök juniora testarroller, läs en testkurs via t.ex. konsultbolag1 eller addQ. De kostar dock, så försök få ditt jobb att betala den. Med testkurs menar jag inte nödvändigtvis ISTQB-certifiering, eftersom certifieringskurser mest ser bra ut på CV:t men inte innehåller så mkt relevant.
Citera
2013-03-12, 14:51
  #3
Medlem
kh31d4rs avatar
eller så läser du någon test och verifieringskurs gratis på något universitet, så slipper du bli lurad av en massa konsultsluskar.
Citera
2013-03-14, 10:26
  #4
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kh31d4r
eller så läser du någon test och verifieringskurs gratis på något universitet, så slipper du bli lurad av en massa konsultsluskar.
+1

Udacity har en testkurs, har inte läst den själv (men insåg precis att jag kanske borde) men den är säkert givande.
Citera
2013-03-14, 22:53
  #5
Medlem
craschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
+1

Udacity har en testkurs, har inte läst den själv (men insåg precis att jag kanske borde) men den är säkert givande.
Intressant!
Har aldrig hört talas om udacity. Hur är det egentligen att läsa där?
Ser att det är gratis. Har man någon nytta av det i arbetslivet? Kan man räkna in de kurserna de erbjuder i sitt cv?
Citera
2013-08-05, 16:51
  #6
Medlem
ISTQB-certifiering är det som gäller, den kan tas antingen fristående eller med en förberedande kurs via Konsultbolag1 eller liknande. Att gå kurs utan att certifiera sig är ganska meningslöst.
Citera
2013-08-05, 23:01
  #7
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av footbag76
ISTQB-certifiering är det som gäller, den kan tas antingen fristående eller med en förberedande kurs via Konsultbolag1 eller liknande. Att gå kurs utan att certifiera sig är ganska meningslöst.
Får väl sätta mig lite på tvären där, är själv ISTQB-certifierad och det var ett enormt slöseri med tid. Man lär sig extremt lite som är användbart inom faktisk, praktisk testning. Jag kan bara tänka mig att det är användbart för att ha på CV:t, och ens för det är jag skeptisk då jag aldrig skulle ta en anställning hos ett företag där min ISTQB-certifiering spelar någon som helst roll.
Citera
2013-08-29, 11:53
  #8
Medlem
Tjenare!

Sitter för tillfället som testledare på Sony. ISTQB är helt meningslös, och den gör varken från eller till. Personligen så ignorerar jag den.
Om du verkligen menar allvar så ska du gå BBST-kurserna på Assosiation of Software Testing. http://www.associationforsoftwaretes...ining/courses/

Då blir du verkligen intressant i mina ögon, och denna kursen är en utslagsfråga. Om jag ska välja mellan någon som har läst den, respektive någon som inte gjort det; då vinner personen som har gjort den. Glasklart. Slår alla certifieringar i hela världen.

För lite mer praktisk erfarenhet så är Utest.com en riktigt bra idé. Sitt hemma och jobba, samtidigt som du får feedback från ytterst proffsiga testledare. Dessutom tjänar du en slant.

När det gäller läsning så är det klassiska verket i branschen Lessons learned in Software testing av Bach/Kaner. Allting av dessa två herrar är otroligt läsvärt.

Twittra och häng med i #softwaretesting #letstest. Bra personer att följa är @michaelbolton, @henkeandersson och @jamesmarcusbach, tre giganter inom kontextuellt test.

Fråga på, jag svarar så gärna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback