Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-03, 01:20
  #1
Medlem
sarekfbs avatar
Hej,

Har en vän som bor i USA som ska dela med sig av ett iTunes Giftcard till mig (då han fått ett utav mig när han tidigare var i Sverige). Men Apple är jävligt strikta med att varje land har egna giftcards, och det är nästintill omöjligt att jag på något sätt kan få 1000kr av honom att handla för i Appstore.

Han köpte tidigare ett iTunes giftcard från 7eleven i USA, jag fick koden och fyllde i den. Jag böt telefonens Appstore till USA, böt adress och telefon nr på kontot. Allting fungerade perfekt, ända tills jag skulle köpa en applikation. Då blev jag besvarad med en pop-up där det stod att jag skulle kontakta iTunes Support för att färdigställa transaktionen.

Jag har även ringt och pratat med supporten och får svaret att det inte går att köpa giftcards till personer i andra länder.

Någon som vet om det finns en alternativ väg att gå?

Har även testat att fylla i hans bankinformation (och betala med kort istället) - men får samma respons när jag försöker ladda ner applikationer.

Är tacksam för svar och tips!
mvh
Citera
2013-03-03, 12:55
  #2
Medlem
Joomlas avatar
Hänger inte riktigt med men om du inte har redeemat kortet kan du ju kontakta supporten igen och fråga om du istället kan få redeema kortet till ditt svenska Apple ID i penningvärde (inte motsvarande gift card-nivå i Sverige, för det blir förmodligen dyrare).

Om du inte får det kan du helt enkelt skapa ett nytt Apple ID och köpa musik för pengarna. Köper du appar så behöver du krångla med flera konton när du uppdaterar dem men det går.
Citera
2013-03-04, 12:06
  #3
Medlem
sarekfbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Hänger inte riktigt med men om du inte har redeemat kortet kan du ju kontakta supporten igen och fråga om du istället kan få redeema kortet till ditt svenska Apple ID i penningvärde (inte motsvarande gift card-nivå i Sverige, för det blir förmodligen dyrare).

Om du inte får det kan du helt enkelt skapa ett nytt Apple ID och köpa musik för pengarna. Köper du appar så behöver du krångla med flera konton när du uppdaterar dem men det går.

Pengarna ska gå till en inapp purchase
Citera
2013-03-04, 13:26
  #4
Medlem
ufo_2900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarekfb
Pengarna ska gå till en inapp purchase

Ser inte varför dom skulle sätta sig på tvären om det inte är så att själva appen är köpt med ditt svenska apple-id? Jag har inte haft några problem att köpa appar med ett amerikanskt id som är laddat med ett giftcard från ebay. Dock har jag inte provat inapp-köp men det borde ju rimligen inte göra någon skillnad.
Citera
2023-02-26, 00:54
  #5
Medlem
Antero-Rokkas avatar
Hej!
Ser att denna tråd är gammal men jag chansar att någon läser den ändå.
Har Appel Gift card från USA och bor i Sverige. Dom går int lösa in i appel store.
Någon som har någon idé hur jag ska kunna cash ut dom?
Citera
2023-02-26, 06:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antero-Rokka
Hej!
Ser att denna tråd är gammal men jag chansar att någon läser den ändå.
Har Appel Gift card från USA och bor i Sverige. Dom går int lösa in i appel store.
Någon som har någon idé hur jag ska kunna cash ut dom?

Din fråga är lite luddig…
Du kan antagligen handla Apples produkter eller tjänster för dem här i Sverige.

Eller menar du hur du ska kunna låsa in presentkorten och få ut kontanta pengar? Då får du helt enkelt hitta nån person som har lust att köpa dina presentkort för kontanta pengar, vilket jag tror blir svårt.

Hur stort belopp är det på kortet? Och kan du inte bara använda kortet själv?
Citera
2023-02-26, 09:02
  #7
Medlem
Antero-Rokkas avatar
[quote=Dr Tinnitus|83614206]Din fråga är lite luddig…
Du kan antagligen handla Apples produkter eller tjänster för dem här i Sverige.

Eller menar du hur du ska kunna låsa in presentkorten och få ut kontanta pengar? Då får du helt enkelt hitta nån person som har lust att köpa dina presentkort för kontanta pengar, vilket jag tror blir svårt.

Hur stort belopp är det på kortet? Och kan du inte bara använda kortet själv?[/QUOTE

Hej Sorry, Dom går inte att lösa in i den svenska Appel Store butiken, kommer upp ett meddelande som talar om att dom måste lösas in i USA.
O ändrar jag till land USA måste jag ha en adress där.
Citera
2023-09-05, 18:36
  #8
Medlem
Mogaku-sans avatar
Man kan ju tycka att det vore bra ifall presentkortet gäller i hela världen. Hade ju varit smidigt med att kunna ge bort koder som fungerar även utanför Sverige.
Citera
2023-09-06, 11:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Man kan ju tycka att det vore bra ifall presentkortet gäller i hela världen. Hade ju varit smidigt med att kunna ge bort koder som fungerar även utanför Sverige.


Ja men nu är det inte så, och anledningen till det är förmodligen av bokförings tekniska skäl. Alla länder har olika lagstiftning och olika skatt på varor som erbjuds inom landet så även om Apple är en stor gigant inom IT industrin skulle det likväl för dom bli ett helvete att hålla reda på alla transaktioner och vilka som tillhör och skall beskattas i respektive stat.

Men annars kan jag hålla med dig i övrigt, det hade varit fan så mycket bättre jag, men det finns en anledning som nämnts ovan till att föreligger sig på detta sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback