2011-10-27, 12:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movieboy
Om du la märke till rikt numren i min undersökning så var det bagerier från Skåne till Norrland, för jag trodde också det kunde vara frågan om dialekt. Men icke i detta fall med GIFFELN.

Ack och ändå, Norrland är inget bra begrepp för att undanröja dialektala skillnader. Jag rekommenderar dig en studie i dialektgeografi. Det finns oberäkneligt antal dialekter inom det vida området Norrland.
Citera
2011-10-27, 13:01
Medlem
movieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Arkitekter har väl också kunder? Hur kan du för övrigt veta något om vad kunderna säger? Frågade du bageriet hur dels de själva uttalar ordet, dels kunderna?
Fel av mig, ursäkta mig. Klart dom har en kundkrets, det var inte så jag menade.

Frågan som ställdes löd ungefär så här. -"säljer ni GIFFLAR under namnet GIFFLAR eller JIFFLAR? När era kunder frågar efter bakverket vilket ord använder dom. Svaret var från samtliga GIFFLAR:
Citera
2011-10-27, 13:05
Medlem
movieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ack och ändå, Norrland är inget bra begrepp för att undanröja dialektala skillnader. Jag rekommenderar dig en studie i dialektgeografi. Det finns oberäkneligt antal dialekter inom det vida området Norrland.
Självklart är det så, men inte fan ringer jag runt till olika platser i olika län för att höra dialekt skillnader.
Jag ringde på måfå olika bagerier efter lite sök på google, det räckte för mig för att konstatera att GIFFEL var det vanligaste ordet. Jag behöver ingen studie i dialektgeografi. Jag vet mycket väll att det räcker med några mil hit och dit så pratas det olika.
Citera
2011-10-27, 13:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Självklart är det så, men inte fan ringer jag runt till olika platser i olika län för att höra dialekt skillnader.
Jag ringde på måfå olika bagerier efter lite sök på google, det räckte för mig för att konstatera att GIFFEL var det vanligaste ordet. Jag behöver ingen studie i dialektgeografi. Jag vet mycket väll att det räcker med några mil hit och dit så pratas det olika.

Följaktligen är din undersökning inte signifikant eftersom det är som jag skrev tidigare:

Citat:
Nu spelar det ju ingen roll eftersom det inte är någon som bestämmer ett uttal. Ett uttal kommer till om tillräckligt många använder sig av det. Detta är typiskt för dialekter.

Om det således är ett dilektalt uttal av giffel som "jiffel" för Jokkmokk med omnejd, för Luleå älvdal, för Östersund eller för en eller flera andra trakter inom eller utanför Norrland, så är det uttalet både korrekt och godkänt. Det spelar sedan ingen roll vad du upplever vara töntigt, dåraktigt eller fult. Det är som med uttalet av arkitekt. Det finns två olika sätt och de låter olika.
Citera
2011-10-27, 13:58
Medlem
movieboys avatar
Citat:
Följaktligen är din undersökning inte signifikant eftersom det är som jag skrev tidigare:

Om det således är ett dilektalt uttal av giffel som "jiffel" för Jokkmokk med omnejd, för Luleå älvdal, för Östersund eller för en eller flera andra trakter inom eller utanför Norrland, så är det uttalet både korrekt och godkänt. Det spelar sedan ingen roll vad du upplever vara töntigt, dåraktigt eller fult. Det är som med uttalet av arkitekt. Det finns två olika sätt och de låter olika.
Håller med dig, det finns två godkända uttal på ordet, men tydligen var ett uttal dominerande därav betraktade jag det som mest naturligt eftersom få ens hade hört ordet JIFFEL.
Citera
2011-10-27, 14:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Håller med dig, det finns två godkända uttal på ordet, men tydligen var ett uttal dominerande därav betraktade jag det som mest naturligt eftersom få ens hade hört ordet JIFFEL.

Ordet hade du hört, men inte med det uttalet

För övrigt känns det som vi kommit ganska långt i samsynen. Dags att ta en kopp kaffe med en Giffel.
Citera
2011-10-27, 14:50
Medlem
Citat:
Citat:
För övrigt känns det som vi kommit ganska långt i samsynen.
Ja, särskilt med tanke på att att movieboys tidigare uttalanden:

Citat:
Det stavas GIFFEL och det här ordet ska uttalas exakt som det stavas, finns inga som helst vettiga ursäkter för att kalla bakverket för jiffel. Ordet jiffel är inte i närheten av en giffel. Bara för att vissa ord stavas men uttalas annorlunda så rättfärdigar inte det att någon säger JIFFEL! Det ordet går inte att jämföra med GICK som diskuterades. Bara en dåre skulle få för sig att gå in på ett cafe och beställa in "JIFFEL"!
Citera
2011-10-28, 09:19
Medlem
movieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ja, särskilt med tanke på att att movieboys tidigare uttalanden:

Har jag missat nåt? Det har alltid kallats
GIFFEL och kommer alltid kallas GIFFEL, ordet JIFFEL kanske är korrekt enligt SAOL. Men det rättfärdigar inte nån att byta uttal på bakverket pga att nån vill leka bror duktig, det skulle uppstå förvirring på bageriet och vederbörande får så småningom stå knall röd i ansiktet och näst intill ursäkta sig när han pekar på vad han vill mumsa i sig. Börjar nån då inne på bageriet prata en massa nonsens om att detta uttal är OK enligt SAOL då tror jag bagaren så småningom tröttnar och ber vad han kan uppleva som en dåre att bestämma sig för om det får lov att vara en GIFFEL eller om det var nåt annat han kan hjälpa honom med. Språk lektioner vill han nog slippa.

Om du och "HerrGickhan" vill fortsätta vår trevliga diskussion om GIFFELN så kan vi fortsätta i GIFFEL tråden så slipper moderator ha åsikter om vad som skall diskuteras i vilken tråd, som snart sker antar jag.
Citera
2011-10-28, 09:32
Medlem
movieboys avatar
Citat:
Ordet hade du hört, men inte med det uttalet

För övrigt känns det som vi kommit ganska långt i samsynen. Dags att ta en kopp kaffe med en Giffel.
Ja det stämmer, ordet GIFFEL har jag hört massor av gånger med aldrig ordet JIFFEL. Ordet JIFFEL kommer jag förevigt förknippa med två mycket stöniga skribenter på ett visst nätforum för resten av mitt liv. Hur smaka Giffeln? Själv så ska jag ge mig på en dammsugare, oj det heter punshrulle..men i folkmun känt som dammsugare och även många bagare kallar det dammsugare eftersom det från början avbildades efter en sådan och med tanke på vad som är i bakverket (rester och spill) så är ordet dammsugare mer korrekt. Inte många använder sig av punsh så därför bör det istället kallas araksrulle eftersom det är vad som är stor del av smaken. Hmm..ett bakverk med ytterligare två namn, varav ett korrekt det andra en finare beskrivning av nåt det sällan ens innehåller.

Vill du fortsätta diskussionen så tar vi det i GIFFEL tråden. Ha en trevlig dag "HerrStönträ"

Senast redigerad av movieboy 2011-10-28 kl. 10:17.
Citera
2011-10-28, 09:39
Medlem
Zeke Wargs avatar
. . . och jag säger atjitjäscht. (Går hos talpedagog)
Citera
2011-10-30, 18:23
Medlem
ViktorNumondssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Hur uttalar ni arkitekt, och vilket är det korrekta sättet?

Jag säger: AR-SCJI-TEKT

Jag säger Ar-chi-tekt, vet dock inte hur det korrekt skall uttalas.
Citera
2011-10-30, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorNumondsson
Jag säger Ar-chi-tekt, vet dock inte hur det korrekt skall uttalas.

Läs i tråden så får du svar. Det finns olika, men lika korrekta uttal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in