2013-01-16, 01:31
Bannlyst
Arkitekt (Architekt)
Dirigent (Dirichent)
Kex (Checks)
Ingenjör (Inchenjör)
Regissör (Rechissör)
Shogi (Shyogi)
Go (Gå)
Schack (Schack)
Sju (Schu)
Citera
2013-01-16, 16:53
Medlem
I den nya säsongen av tv-programmet Maestro i SVT var nog det första eleverna fick lära sig att uttala dirigent med [g].
Citera
2013-01-16, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
I den nya säsongen av tv-programmet Maestro i SVT var nog det första eleverna fick lära sig att uttala dirigent med [g].
I Stockholm må det mycket väl heta dirigent och arkitekt. Men i västra Sverige och på flera andra ställen i riket säger man både dirichent och architekt. Ett annat exempel var i kvällens Go kväll. Där Christoffer Barnekow uttalade arkitektur (architecktur) medan Martin Rörby sa arkitektur. Säger ni regissör och ingenjör i Stockholm med?
Senast redigerad av PerZerk 2013-01-16 kl. 20:52.
Citera
2013-01-16, 21:17
Medlem
Problemet med svenska språket är att logiken/språkreglerna har börjat flyga ut genom fönstret, på grund av dess ålder... exempelvis skriver man Kex, även fast det uttalas Schex. Samma sak med arkitekt, det första k:et har försvunnit och blivit ersatt med ett "sch". I engelskan är det dock mycket värre, för att det är ett mycket äldre språk.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-16 kl. 21:19.
Citera
2013-01-16, 21:29
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:

Förlåt en petimäteraktig fråga, men jag har inte sett programmet och undrar bara om det är ett antagande du gör om något som skett utanför sändningstid eller om det var något som faktiskt förekom i sändning, bara det att du inte kommer ihåg om det var det allra första eleverna fick lära sig?

Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
I Stockholm må det mycket väl heta dirigent och arkitekt. Men i västra Sverige och på flera andra ställen i riket säger man både dirichent och architekt. Ett annat exempel var i kvällens Go kväll. Där Christoffer Barnekow uttalade arkitektur (architecktur) medan Martin Rörby sa arkitektur. Säger ni regissör och ingenjör i Stockholm med?

Det är nog inte bara en dialektal grej, utan har enligt flera skribenter också att göra med om man är arkitekt eller dirigent (eller jobbar med dessa) eller inte.
Citera
2013-01-16, 21:30
Medlem
Citat:
Vi och vi ... Jag har fått uppfattningen att personer som är dirigenter till yrket, eller musiksnobbar, använder [g]-uttalet. Det finns väl inget som säger att programmet nödvändigtvis har ett Stockholmsuttal? Själv uttalar jag det med sje-ljud och det gör många andra i Stockholm också.

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
I engelskan är det dock mycket värre, för att det är ett mycket äldre språk.
Nej, så är det inte.
Citera
2013-01-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Förlåt en petimäteraktig fråga, men jag har inte sett programmet och undrar bara om det är ett antagande du gör om något som skett utanför sändningstid eller om det var något som faktiskt förekom i sändning, bara det att du inte kommer ihåg om det var det allra första eleverna fick lära sig?
Det första snarare, men jag skojade bara.
Citera
2013-01-19, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det är nog inte bara en dialektal grej, utan har enligt flera skribenter också att göra med om man är arkitekt eller dirigent (eller jobbar med dessa) eller inte.

Citat:
Vi och vi ... Jag har fått uppfattningen att personer som är dirigenter till yrket, eller musiksnobbar, använder [g]-uttalet. Det finns väl inget som säger att programmet nödvändigtvis har ett Stockholmsuttal? Själv uttalar jag det med sje-ljud och det gör många andra i Stockholm också.

Citat:
Uttal av dirigent och arkitekt?

Ibland får man höra, inte minst av fackmänniskor inom respektive område, att det enda korrekta uttalet är /dirigent/ med g-ljud respektive /arkitekt/ med k-ljud. Det stämmer inte. Dirigent och dirigera kan uttalas både med sje- och g-ljud, och arkitekt både med tje- och k-ljud. Olika uttal avspeglar ofta från vilket språk ordet närmast lånats in i svenskan, t.ex. från tyska, italienska eller franska.

Dirigera går ytterst tillbaka på latinets verb dirigere, 'styra; rikta; rätta'. Som musikterm har ordet antagligen tagit vägen in i svenskan via tyskan, och därifrån fått uttalet med /g/. Franskan har dock ett sje-ljud.

Arkitekt går tillbaka på grekiskans arkhitektan 'byggmästare', till arkhi 'förnämst' och tekton 'timmerman'. Till oss har det kommit från latinets architectus via franskans architecte, med sje-ljud, och tyskans architekt, med tje-ljud. För många grekiska lånord har vi i svenskan behållit det grekiska k-ljudet, vilket traditionellt och i dag delvis alltså även gäller arkitekt.

http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_04.htm#uttal
Jag kommer fortsätta med det svensk-franska uttalet av dessa ord.
Citera
2013-01-19, 16:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är uppenbart att man på P1-redaktionen snackat ihop sig om ett gemensamt uttal av bland annat "arkitekt" och "dirigent". Det skaver lite i öronen eftersom det är många röster med olika bakgrunder och ursprung som pratar i P1 och uttalet borde rimligen variera. Public service bjuder som vanligt på plustjänster och lär folket hur man ska prata.
Citera
2013-01-24, 17:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tror inte att skillnaden dirigent/dirischent är dialektal. En av de stora banerförarna för uttalet diriGent var ädelskånskans arkivprototyp Sten Broman.
Citera
2013-01-24, 17:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag kommer fortsätta med det svensk-franska uttalet av dessa ord.
Uttalet dirischent är svensk-franskt. Uttalet artjitekt är däremot svensk-svenskt. Det svensk-franska uttalet skulle ha blivit arschitekt.
Citera
2014-08-14, 16:25
Medlem
F'låt en yngling ... Min far arbetade hela sitt yrkesliv som arkitekt och grimaserade varje gång han hörde uttalet "architekt".
Ordets ursprung är - som tigare påpekats i tråden - det grekiska archos (mästare el. överordnad) och tekton (snickare el. byggare).
Förledet archos förekommer också i Ärkebiskop och Ärkefiende.

Ärchebiskop någon???

Inte helt ovanligt att personer med lägre utbildning gärna uttalar tveksamma ord med ett lite krångligare uttal (från stavningen avvikande) för att på så sätt framstå som mera bildade.

Kommer även i fortsättningen att uttala ordet som det skrives.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in