Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Under olika tider och på olika platser har goda och dåliga effekter balanserat eller tagit överhanden. Dessutom har såväl "goda" som "onda" tagit sig friheten att definiera vad som är just ont resp gott. Och i många fall har historien omdefinierats retroaktivt - det må gälla fransmännens skam över sina krig, nazisternas historie- eller rassyn, sovjetunionens omdefinition av revolutionen och "det stora fosterländska kriget" eller svenskarnas tystnad om tvångssteriliserade barn. I efterhan försöker också många "onda" som "goda" förhärliga eller rättfärdiga sig själva - England, Nordkorea eller Italien.
Kort sagt - världen är sammansatt!
Grattis, du har gått ur grundskolan, sen då? En punkt som knyter samman t.ex. NSDAP med dagens etablissemang - och förövrigt de andra som du listar - är att vissa delar av historien, alternativt hela "sanningar" har fabricerats av dessa grupper. Därför kan dem enda goda ledarna vara dem som låter folket ta del av all information innan det tar sitt beslut, sedan om folket är ont är en annan fråga.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/reinfeldt-gar-emot-billstrom-i-invandringsfragan
http://www.economist.com/news/special-report/21570836-immigration-and-growing-inequality-are-making-nordics-less-homogeneous-ins-and
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invandrare-borde-oroa-alla-partier_6272110.svd
Våra ledare har ritat upp en bild som inte stämmer överens med verkligheten, huruvida verkligheten borde vara en annan är en ickefråga.
Är inte dem goda ledarna, dem som låter folket ta del av all fakta innan ett beslut ska tas, och framförallt är ärliga och inte enbart jobbar för att få röster? Idag säger våra ledare ena dagen att vi för en human invandringspolitik, andra dagen så berikar invandrarna Sverige, tredje dagen så behövs dem för det kommer vara en brist på arbetskraft så vi går under utan dem. Det är inte om fråga om solsken eller uppoffring, våra politiker har ordnat det så dem inte behöver välja, deras förklaringar till varför denna politik förs ändras från dag till dag och ingen i vår granskande journalistkår har stake nog att säga "men igår sa din partikamrat såhär, hur går det ihop?"
Citat:
Därför är frågan om mångkultur och "evigt 'solsken' eller total uppoffring" enfaldig. Det blir givetvis inte det ena eller det andra. Jag lutar mer åt solskenssidan vilket baseras på människosyn och normala historiekunskaper från skolan en gång i tiden samt att jag försöker hålla mig någorlunda orienterad. Men även solen har sina fläckar. Det finns problem, vare sig det handlar om mångkultur eller inte, och de ska inte sopas under mattan. Men att gå därifrån till att hävda att det bara är på det ena eller det andra sättet är en grov förenkling och den som resonerar så är inte trovärdig utom för de som redan är frälsta.
Om etablissemanget hade kunnat tillverka "mönstermedborgare" så hade dem talat som dig. Inte så dumma så dem inte kan knyta sina skosnören (då hade dem inte kunnat göra någon nytta alls, och följaktligen inte producerat några skatteintäkter) men tillräckligt dumma för att inte se helheten. Samtidigt som dem har en övertro till sina "lärdomar" från skolgången, så när någon föreslår ett alternativt perspektiv så kan dem svara artigt och ge ett svagt sken av att dem förstår den andra sidans synsätt, samtidigt som dem har 0% chans att själv byta ståndpunkt, tills att ledaren (förut Gud, idag, sjuklövern) ger grönt ljus.
På vilket är sätt är dina "historiekunskaper" och din uppfattning om "allas lika värde" på något sätt av konstruktiv nytta i förhållande till dagens problem, du bara upprepar vad du har hört? Vad har din "orientering" och göra med importerat slödder som bränner ner fritidsgårdar, och sen klagar på att det inte finns några fritdsgårdar?
Du blandar ihop stark självbevarelsedrift med dålig människosyn. Rattfylleri är olagligt då det anses vara ett sådant klandervärt, och riskfyllt beteende att man förtjänar bestraffning även om inga konsekvenser har orsakats av ens handlande, samma synsätt gäller t.ex. användning av droger. Om ca 25-30% av människorna som kommer från ett visst område kommer begå brott, vilket rationellt argument kan du ge till den som vill leva ett liv utan att bli utsatt för kriminalitet, att släppa in dem i landet? Och nej, det handlar inte om att bevara rasen, jag har själv ursprung från balkan men jag hade mer än gärna satt stopp för att en till därifrån ska få komma hit, risken är för hög. Samtidigt så har jag - till skillnad från många andra på FB - inte något emot att ta in en stor andel av t.ex. japaner till Sverige, det handlar alltså inte om ras per se. Det handlar om beteende, som på ett inte förment sätt (definitionen av rasism) är knutet till en viss ras, m.a.o. - jag inbillar mig inte.
Citat:
Vad gäller "naturens lagar" finns det inget som säger att en viss själ, ett visst beteende eller en viss föreställningsvärld är kopplad till gener. Däremot är genetisk blandning eller mutationer önskvärt eller till och med nödvändigt för att förhindra ärftliga sjukdomar och missbildningar. Hävdar du något annat är du i bästa fall okunnig.
Hurra för svensk skolgång, har du funderat på att läsa en bok som inte blev tillhandahållen till dig av lärarinnan Gunilla som blev lärare för att hon var för dum att komma in på någon utbildning av rang?
Det är irelevant huruvida det är gener eller inlärt beteende. Det enda som är relevant är att vi inte är odödliga, vi vill leva ett så gott liv som möjligt, vad som gör att vissa människor beter sig som dem gör är intressant och bör studeras, men på avstånd, vi ska inte ge upp vår tillvaro för andra. Det finns emellertid stark indikation på att vi inte riktigt är tomma ark när vi föds.
http://donalditempler.com/assets/templer_8.pdf
intressant studie om somaliska mödrar/barn, inte en fråga om just ras men ett problem kopplat till en viss grupp människor, ska man ignorera det för att det känns jobbigt att peka ut en grupp, och istället fortsätta ge bort skattepengar till staten så "dem utsatta" ska få mer resurser? Jag tycker inte det.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-8749.2010.03812.x/full
http://www.emeraldinsight.com/books.htm?chapterid=17031456
Itressanta studier att skåda tillsammans då man får en indikation på vad som kan att ske om vi fortsätter att agera helt utan förnuft. Kort sagt finns korrelation mellan IQ och länders välstånd, och dagens invandrare kommer inte direkt höja vårt genomsnittliga IQ.