Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Orka... Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Exakt det.
Jag själv resonerar instinktivt så och tror dom flesta också tänker ungefär så.
I förlängningen innebär det att alla vi som inte blir direkt drabbade av invandringen tycker att det är ok.
När jag tar det ett steg till och tänker på mina mindre lyckligt lottade vänner från förorterna inser jag dock att dom blir betydligt värre drabbade av invandringens effekter.
Det är en opassande jämförelse i många avseenden men det är ungefär som vargdebatten: Alla gillar vargar tills du har dom på gården.
På det stora hela är det mest storstadsförorterna och några enskilda småstäder som är drabbade i någon större grad. 100 000 pers har blivit berikade och vill flytta eller utvisa berikarna medan vi andra undrar vad dom intoleranta kverulanterna klagar på eftersom taxichaffisarna och restaurangkillarna vi kommer i kontakt med beter sig ok.
In short: vi vill vara goda och resultatet av vår godhet drabbar någon annan som det ändå är mindre synd om än invandraren.
Detta gäller mest dagligt umgänge och trygghet. När det kommer till ekonomi och annat vågar jag påstå att dom allra allra flesta inte är medvetna om att dom betalar ett par hundringar per månad för att göra sina medmänniskor otryggare.