Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-09-05, 13:29
  #25
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Stor skillnad på de olika delarna av Småland som sagt var. Fast jag håller inte med om att det inte skulle finnas frireligiösitet i Kronoberg, bibelbältet har en sydlig utlöpare till Örkelljunga och Hässleholm i norra Skåne. Runt Ljungby och Markaryd finns det gott om missionshus och knas-församlingar. Kanske följer knasreligiositeten längs med E4, skulle kunna förklara varför vägen söder om Jönköping till Skåne är en av Sveriges tråkigaste vägar.
Citera
2007-09-06, 11:11
  #26
Medlem
mishimas avatar
En enkel regel för att komma ihåg bokstavsbeteckningarna på de småländska länen:
Gammalkyrkligt - Kronoberg
Frikyrkligt - Jönköping
Högkyrkligt - Kalmar
Citera
2007-09-06, 12:51
  #27
Medlem
Det är tveksamt om Jönköping är speciellt kyrktätt. Däremot finns det många kyrkor samlade runt ett par kvarter i de västra stadsdelarna.

Miina minnen som valräknare var att KDS som det då hette var procentuellt många i Aneby och i trakterna runt Gnosjö.
Citera
2007-09-06, 14:02
  #28
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
En enkel regel för att komma ihåg bokstavsbeteckningarna på de småländska länen:
Gammalkyrkligt - Kronoberg
Frikyrkligt - Jönköping
Högkyrkligt - Kalmar

Gammalkyrkligt (stränga straff och att lyssna på vad prästen säger, ungefär som biskopen i Fanny & Alexander) och Frikyrkligt kan jag förstå, men vad menar man egentligen med högkyrkligt???
Citera
2007-09-06, 18:14
  #29
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Gammalkyrkligt (stränga straff och att lyssna på vad prästen säger, ungefär som biskopen i Fanny & Alexander) och Frikyrkligt kan jag förstå, men vad menar man egentligen med högkyrkligt???

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gkyrklig

Bland annat fanns det ett stort kvinnoprästmotstånd i Kalmar län. Jag vet inte hur mycket det stämmer idag.

Gammalkyrkligt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gammalkyrklig
Citera
2011-08-24, 20:10
  #30
Medlem
Oriamendis avatar
Ja, hur är det med Kalmar län och högkyrkligheten? Är högkyrklighet något som utmärker det området i religiös bemärkelse? Det enda tecknet på det som jag har hittat är Dag Sandahls bloggande i Östran. Någon som vet?
Citera
2012-03-24, 19:51
  #31
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Gammalkyrkligt (stränga straff och att lyssna på vad prästen säger, ungefär som biskopen i Fanny & Alexander) och Frikyrkligt kan jag förstå, men vad menar man egentligen med högkyrkligt???

Hmm, har visst lite svårt att slita mig från de här tråden, då det står mycket intressant här. För att göra en enkel beskrivning av rörelserna inom Svenska kyrkan, skulle man kunna se det som följande:

Lågkyrklighet - lyfter fram individens väg till frälsning. Lägger stor vikt vid individuella bibelstudier i församlingshus och liknande. Tonar ner prästens auktoritet. En kristendomstyp som rör sig mot frikyrkligheten.

Högkyrklighet - motsatsen till lågkyrklighet. Poängterar istället kyrkans liturgiska arv. Liturgi och riter såsom rökelse, mässljus, prästskrudar, gregoriansk sång och liknande ligger högt på listan. Medan lågkyrkligheten sträcker sig mot frikyrkan sträcker sig högkyrkligheten mot katolicismen. Katolicism utan påve, helt enkelt.

Gammalkyrklighet - Den som håller hårdast fast vid det lutherska. Betonar starkt prästens auktoritet som lärare och själasörjare, men uppmanar samtidigt till flitiga bibelstudier hos församlingen. Alla former av kyrkligt utomstående församlingsliv bör dock undvikas.

Så om lågkyrklighet = frikyrklighet och högkyrklighet = katolicism så är gammalkyrklighet snarast någon form av ultra-lutherdom. Men som jag poängterade i mitt förgående inlägg så har högkyrkligheten knappt synts till i Sverige, då den främst hör till den anglikanska kyrkan. Min uppfattning är att både Kronobergs och Kalmar län är i grunden gammalkyrkliga, vilket t.ex. syntes tydligt i folkomröstningen rörande rusdrycksförbud. De frikyrkliga var starkt för det, de gammalkyrkliga var starkt emot det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback