2013-03-01, 09:49
Medlem
Läste nyss en artikel där det framkommer att Norge har ungefär 10.000 sprutnarkomaner, förmodligen enbart heroin som avses. Av dessa dör 250-290 personer varje år av sk överdos.

Hur kommer det sig att man feldoserar i sådan stor omfattning? Sedan har antalet minskat från 14.000 till 10.000 på 12 år. Kan man dra slutsatsen att det är få som börjar med det och att antalet minskar pga överdoseringarna och givetvis ålderdom och andra skitsjukdomar som dock inte kommer med i överdosstatistiken.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nor...heroin-lagligt

Är det ett vettigt förslag att tillåta rökheroin med bakgrund att det faktiskt är mer än 1% varje år som dör pga sitt missbruk, även om det sker vid en feldosering?

Tyvärr stod det inte vilken ålder de dör, men vi kan nog anta att de är inte direkt pensionärer.
Citera
2013-03-01, 09:53
Medlem
LightClouds avatar
För att renligheten på heroinet skiljer sig mellan varje gång. Den dosen som var för liten förra gången på grund av utbankad drog kan i samma dos nästa gång vara för stark. Du vet alltså inte hur många procent av det grammet du köper som faktiskt är rent heroin. Det kan vara allt från knappt någonting till nästan helt rent och det gör en väsentlig skillnad för en som skjuter.
Citera
2013-03-01, 09:59
Medlem
LuminorBases avatar
Det är idiotiskt.
De narkomaner som vill sluta knarka ska få vård. De ska inte drogas ned.
Om de vill fortsätta betvivlar jag å det grövsta (!) att man byter administrationsmetod från att injicera till att röka för att det skulle vara lagligt.

En aktiv heroinist skiter fullständigt i lagar. Herremingud vad dumt detta är.
Citera
2013-03-01, 10:28
Medlem
Mr.Livingstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
För att renligheten på heroinet skiljer sig mellan varje gång. Den dosen som var för liten förra gången på grund av utbankad drog kan i samma dos nästa gång vara för stark. Du vet alltså inte hur många procent av det grammet du köper som faktiskt är rent heroin. Det kan vara allt från knappt någonting till nästan helt rent och det gör en väsentlig skillnad för en som skjuter.
Väldigt bra skrivet LightCloud! Ditt inlägg svarar på frågeställningen galant.

Jag har ej erfarenhet av heroin som drog så därför tänker jag ställa en fråga som någon med erfarenhet av heroinbruk borde kunna svara på:
Är det inte skillnad på rusets karaktär beroende på administrationssätt? Många talar ju till exempel om "kicken" från amfetamin intravenöst, denna uppkommer ej då man intar det nasalt eller oralt.
Är det så att heroin IV är "skönare" än vid rökning?
Citera
2013-03-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Det är idiotiskt.
Om de vill fortsätta betvivlar jag å det grövsta (!) att man byter administrationsmetod från att injicera till att röka för att det skulle vara lagligt.

öhm... vämta lite hära?

Tror du verkligen en heroinist skiter om heroinet är lagligt eller inte? hur trög är du?

Istället för att slippa betala skyhöga summor åt en langare och inte behöva oroa sig för överdos varje gång man skjuter.

Vad tror du hände när man legaliserade ALLT i ett helt land om jag inte miss minner mig var det portugal? och vad hände , all drog avänjning gick ner första året, mindre dödsfall och mindre brott. klart mindre brott det är ju lagligt. men hallå! det görs mindre stölder för att få tag i sitt skit, staten kan använda alla skatteintäkter ifrån det från att rädda och kanbske få dom ur skiten än att bara dö

tycker synd dock att vi som sverige är det enda landet nu i norden på kortare tid inte har snackat om att legalisera.
Citera
2013-03-01, 10:50
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Det är idiotiskt.

Därför det fungerar i Schweiz? Schweiz hade en heroinboom på 90? talet och den har lagt sig nu pga sprutbyte och gratis heroin. Tom folk som arbetar samtidigt som de går till kliniken två ggr om dagen.
Citera
2013-03-01, 13:42
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
öhm... vämta lite hära?

Tror du verkligen en heroinist skiter om heroinet är lagligt eller inte? hur trög är du?

Istället för att slippa betala skyhöga summor åt en langare och inte behöva oroa sig för överdos varje gång man skjuter.

Vad tror du hände när man legaliserade ALLT i ett helt land om jag inte miss minner mig var det portugal? och vad hände , all drog avänjning gick ner första året, mindre dödsfall och mindre brott. klart mindre brott det är ju lagligt. men hallå! det görs mindre stölder för att få tag i sitt skit, staten kan använda alla skatteintäkter ifrån det från att rädda och kanbske få dom ur skiten än att bara dö

tycker synd dock att vi som sverige är det enda landet nu i norden på kortare tid inte har snackat om att legalisera.

Lugn och fin nu.
"Støre vill inte släppa heroinet helt fritt, exempelvis genom att läkare skriver ut det på recept, som i vissa andra länder."

Han vill att heroinet skall vara lagligt. ALLTSÅ att du inte blir gripen. Han vill inte ge det gratis till heroinister. De måste fortfarande begå brott för att få pengar till (lagligt) rökheroin.

Och hur ska staten kontrollera om Kalle skjuter eller röker?

Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Därför det fungerar i Schweiz? Schweiz hade en heroinboom på 90? talet och den har lagt sig nu pga sprutbyte och gratis heroin. Tom folk som arbetar samtidigt som de går till kliniken två ggr om dagen.

Men det rör sig väl inte om ett förslag om gratis heroin likt det i köpenhamn? Det rör sig väl om en idé om att legalisera rökning som administration av heroin?

Eller har jag helt missuppfattat honom?

För mig kvittar det om staten ger heroinister heroin eller subutex, samma sak. Det jag vänder mig mot var att man skulle legalisera ett administrationssätt.
Citera
2013-03-01, 20:21
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
För mig kvittar det om staten ger heroinister heroin eller subutex, samma sak. Det jag vänder mig mot var att man skulle legalisera ett administrationssätt.

Ok. Ja varför skulle det kunna bli OK med röka och inte skjuta? När du säger det så låter det bara löjligt.
Citera
2013-03-02, 00:32
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud

du tog orden ur min mun
Citera
2013-03-02, 16:49
Medlem
masterior26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Livingstone
Väldigt bra skrivet LightCloud! Ditt inlägg svarar på frågeställningen galant.

Jag har ej erfarenhet av heroin som drog så därför tänker jag ställa en fråga som någon med erfarenhet av heroinbruk borde kunna svara på:
Är det inte skillnad på rusets karaktär beroende på administrationssätt? Många talar ju till exempel om "kicken" från amfetamin intravenöst, denna uppkommer ej då man intar det nasalt eller oralt.
Är det så att heroin IV är "skönare" än vid rökning?

Ja kicken man får iv av heroin är mycket skönare än att röka.
Citera
2013-03-04, 10:00
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Ok. Ja varför skulle det kunna bli OK med röka och inte skjuta? När du säger det så låter det bara löjligt.

My point exactly och:

Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Ja kicken man får iv av heroin är mycket skönare än att röka.

Gör dessutom att inte en jävel som skjutit kommer gå över till att röka. (För att det råkar vara lagligt).
För en heroinist så är vad som är lagligt och inte möjligtvis intressant för att man måste vara lite mer försiktig när man begår olagliga handlingar. Men det hindrar denne garanterat inte.

Spel för galleriet bara.
Citera
2013-03-04, 10:17
Medlem
Hade man kunnat köpa fina 5-25 mg/ml injektionsvätskor tillverkande enligt GMP, samt med tillhörande spruta och desinfektionsservett för en tia eller två på vilken kiosk eller närbutik som helst hade nog ingen sprutnarkoman som helst dött.
Senast redigerad av tjackroffe 2013-03-04 kl. 10:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in