2013-03-01, 01:38
Medlem
mr.demons avatar
Kommer det att göras några försök till det? Är det för dyrt och tidskrävande? Det kanske skulle ta tid utav bara helvete, men jag tror att det skulle kunna bli extremt stort, tänka alla länder som inte har den yttrandefiheten osv.
Citera
2013-03-01, 02:08
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Ja, egentligen finns det väl inget som hindrar. Det existerar väl färdiga forummallar som man använda. Att ha en hemsida är väll inte så jättedyrt heller.

Jag kan inte så mycket om data och nätet men så som jag har fattat det så kan väl ett engelskt Flashback startas i dag av vem som helst, det kräver väl inga resurser alls egentligen. "Problemet" är väl dock...

1. Att få folk att hitta dit och sedan stanna när de väl har kommit.

2. Att myndigheter inte är så förtjusta i att medborgare träffas och pratar utan att de kan dirigera det hela. De kommer att attackera härligheten med andra ord.

Men gör du ett försök, kalla det för Backflash.
Citera
2013-03-01, 07:49
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Ja, egentligen finns det väl inget som hindrar. Det existerar väl färdiga forummallar som man använda. Att ha en hemsida är väll inte så jättedyrt heller.

Jag kan inte så mycket om data och nätet men så som jag har fattat det så kan väl ett engelskt Flashback startas i dag av vem som helst, det kräver väl inga resurser alls egentligen. "Problemet" är väl dock...

1. Att få folk att hitta dit och sedan stanna när de väl har kommit.

2. Att myndigheter inte är så förtjusta i att medborgare träffas och pratar utan att de kan dirigera det hela. De kommer att attackera härligheten med andra ord.

Men gör du ett försök, kalla det för Backflash.
Tror du missförstår. Flashback fanns på engelska förut också men stängdes 2008 om jag inte minns fel.
Så vitt jag vet finns inga sådana planer i dagsläget.
Citera
2013-03-01, 10:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Kommer det att göras några försök till det? Är det för dyrt och tidskrävande? Det kanske skulle ta tid utav bara helvete, men jag tror att det skulle kunna bli extremt stort, tänka alla länder som inte har den yttrandefiheten osv.

Om du, mot förmodan, behöver studera vad som skrivits i ärendet så går det bra här...

https://www.flashback.org/t1132681
Citera
2013-03-01, 15:11
Medlem
micaeles avatar
Flashback fanns som sagt i en engelskspråkig variant tidigare, men aktiviteten där var extremt låg. Det var i princip jag och något dussin till som skrev där, på ett forum lika stort och uppdelat som svenska Flashback var när det begav sig.
Det var roligt och är nog en ventil som skulle behövas i världen, men näppeligen lätt att få igång och locka folk till.
Citera
2013-03-02, 14:52
Medlem
Det är tillåtet att skriva på engelska här på svenska Flashback. Det skulle kanske underlätta för engelskspråkiga användare om regler, registrering osv fanns tillgängligt på engelska (det kanske redan finns?).
Citera
2013-03-02, 15:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
Det är tillåtet att skriva på engelska här på svenska Flashback. Det skulle kanske underlätta för engelskspråkiga användare om regler, registrering osv fanns tillgängligt på engelska (det kanske redan finns?).

Jag hoppas verkligen att du skojar eller är påtänd.

Är du medveten om dom aldrig sinande diskussionerna om regelverket? Märk väl att vi då pratar om regler på svenska.

Skall man ha motsvarande regler korrekt skrivna på engelska så kräver det ett visst arbete.

Hur tror du sedan det fungerar när (och om) det dyker upp någon pakistansk tomte som på skranglig engelska protesterar mot det engelska regelverket när hans engelska inlägg blivit raderat för regelbrott??

Tro mig...FB har ett antal förbättringsområden som är betydligt viktigare.
Citera
2013-03-02, 15:55
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iathsathath
En engelsktalande person som inte kan läsa svenska har nog inget intresse för ett svenskspråkigt forum till att börja med. Förvisso kan man ju använda google translate för att förstå vad som skrivs, men då kan man också använda google translate till reglerna eller registreringen.
Citera
2013-03-11, 17:33
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tror du missförstår. Flashback fanns på engelska förut också men stängdes 2008 om jag inte minns fel.
Så vitt jag vet finns inga sådana planer i dagsläget.
Det finns ju ingenting i trådstarten som säger att det är det gamla engelska Flashback som åsyftas. Jag är inte så säker på att ts ens känner till det. Jag står fast vid allt det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Moltas666 nämnde att det skulle vara svårt att översätta reglerna till engelska. Trams säger jag. Jag skulle kunna göra det själv till och med, no problem. Språkförbistring pakistanska tomtar kontra moderatorskollektivet är också ett dåligt argument. Svenskarna på nuvarande forumet kan ju knappt hantera svenska språket och det rullar ju på fint. Allt blir svårt om man vill att det ska vara svårt.

Starta upp engelska Backflash nu! Jag anmäler mig som frivillig moderator. Ge mig ett tjog kollegor och en admin som chef så blir det nog finemang.
Citera
2013-03-11, 19:31
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Moltas666 nämnde att det skulle vara svårt att översätta reglerna till engelska. Trams säger jag. Jag skulle kunna göra det själv till och med, no problem.
det är möjligt. själv skulle jag dra mig för det. att översätta svensk prosa till engelska är en sak, att översätta juridisk text en helt annan. därtill en regeltext skriven utifrån en till stora delar skandinavisk regeltolkningstradition. redan där finner jag problemen så stora att jag helst bara skulle vilja slippa. vi har tillräckligt att stå i redan.

men inget hindrar dig att dra igång ett eget forum på engelska. då får du inte bara vara moderator utan dessutom admin
Citera
2013-03-11, 20:24
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
det är möjligt. själv skulle jag dra mig för det. att översätta svensk prosa till engelska är en sak, att översätta juridisk text en helt annan. därtill en regeltext skriven utifrån en till stora delar skandinavisk regeltolkningstradition. redan där finner jag problemen så stora att jag helst bara skulle vilja slippa. vi har tillräckligt att stå i redan.

men inget hindrar dig att dra igång ett eget forum på engelska. då får du inte bara vara moderator utan dessutom admin
Fördelen med om flashback driver forumet är att det dels finns tekniskt kompetenta/erfarna personer bakom spakarna och dels att det finns en "målmedveten" administration som inte är osäkra på om det är okej att tumma på principerna bara en gång (vilket jag ändå är lite imponerad av Flashback för. Hur många gånger har man inte läst att lite integritetsmässigt högre uppsatt sidor gjort en helomvändning och valt "to cooperate with law enforcement agencies"?).

Om jag förstår det rätt så lades det förra engelskspråkiga forumet ned pga aktivitetsbrist. Vad jag däremot inte förstår är hurvida det utesluter att ett engelskspråkigt forum någonsin kommer att startas igen. Fanns det fler faktorer? Brist på moderatorer? Brist på administratörer? Brist på internationellt intresse? Brist på tekniker?
Citera
2013-03-11, 20:33
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om jag förstår det rätt så lades det förra engelskspråkiga forumet ned pga aktivitetsbrist. Vad jag däremot inte förstår är hurvida det utesluter att ett engelskspråkigt forum någonsin kommer att startas igen. Fanns det fler faktorer? Brist på moderatorer? Brist på administratörer? Brist på internationellt intresse? Brist på tekniker?
...eller brist på yttrandefrihet? Det är stora saker vi talar om nu, makten hatar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in