2013-02-28, 23:39
Medlem
Messials avatar
Varför är mångkultur fel egentligen i Sverige?

Se bara på städer ifrån tre olika länder.

I Bosnien och Hercegovinas huvudstad Sarajevo finns det en kristen ortodox kyrka, en kristen katolsk kyrka, en synagoga och en moské - inom några hundra meter, eller inom en yta.

Jag vet att de var krig i landet där nere, och att de till en viss del handlade om etnicitet och religion, men i Sarajevo har bosniska muslimer, katoliker och ortodoxa kristna alltid hållit ihop - och även judarna är accepterade i staden, de har fulla rättigheter. I Bosnien utsätter muslimer inte judar för hatbrott, jämfört med det som sker i Malmö.
Judarna i Sarajevo har bott i landet i flera generationer, och de är som vilken bosnier som helst. I området, där min familj har sin lägenhet - så finns det även personer med ursprung ifrån Ukraina och Tjeckien (!).
Dessa är integrerade, och även de har bott i landet i flera tiotals år. De pratar flytande bosniska och passar bra in i mängden människor.

Sarajevo brukade och brukar även idag kallas för "Europas Jerusalem".

En annan stad som har en mångkultur, i stor omfattning, är Rijeka i Kroatien. Rijeka är en välmående kuststad, och staden är befriad från våldtäkter, mord, rån, misshandel och liknande.
Olika nationaliteter lever sida vid sida, och staden är även officiellt tvåspråkig.

In the census of 2011, there were 128,624 inhabitants:
Croats: 106,136 (82.52%)
Serbs: 8,446 (6.57%)
Bosniaks: 2,650 (2.06%)
Italians: 2.445 (1.90%)

Other groups, including Slovenians, Albanians, Roma, Montenegrins, Macedonians and Hungarians formed less than 1% each.

Rijeka består alltså utav kroater, serber, bosniska muslimer (muslimer lever normalt och integrerat i staden), italienare, slovener, albaner, romer, montenegriner, makedonier och ungrare.
Det finns hela tio nationaliteter i staden, och jag själv har varit där - och folk lever sida vid sida, fredligt och vänskapligt!

Vojvodina i Serbien är också ett lyckat exempel på mångkultur, i denna region finns det 26 nationaliteter representerade. Hela 26 alltså, och Vojvodina är den starkaste regionen i Serbien - när det gäller industri och ekonomi.
Lägst arbetslös också, har jag för mig, i landet.

Dessa tre exempel, visar alltså att man kan skapa ett fredligt, vänskapligt och starkt samhälle sett till industri och ekonomi.

Varför ger man inte mångkulturen i Sverige lite tid? Om Sarajevo, Rijeka och Vojvodina kan - varför skulle inte vi i Sverige kunna då? Ta bara Södertälje, i den staden finns 147 nationaliteter representerade.
Södertälje förenar världen, mångkulturens huvudstad.

Tidigare var det ett reportage om integrerade bosnier i det svenska samhället, en bosnier sa bl a "Sverige måste ha tålamod med somalier och syrier, och ge dessa chansen till att bidra till den svenska välfärden". Skulle somalierna och syrierna kunna bli de "nya" hårt arbetande bosnierna om tjugo år? Kommer dessa tacka Sverige och de etniska svenskarna, för de nya liv som de har fått här - och för att de fick chansen, att visa sin entreprenörskaps anda, som Annie Lööf talar sig så varm om?

Annie Lööf vill förövrigt ta emot ca 10-40 miljoner muslimer. Alla som vill bo i Sverige, och starta företag och arbeta här, skall vara hjärtligt välkomna.
Citera
2013-02-28, 23:46
Medlem
PositiveNegatives avatar
Om jag förstått det hela rätt så är romer rätt förtryckta i Balkan, inte alls så som du beskriver det. Anledningen vill varför det har fungerat där borta är för att folkgrupperna som flyttat dit har anammat den bosniska kulturen och anpassat sig, någonting som vi verkligen inte ser i Sverige.

Jag är inte svensk, inte SDare, SvPare eller något annat heller. Vad jag skrivit ovanför är bara fakta.
Citera
2013-02-28, 23:48
Medlem
Lev du i din dröm värld

Allt för många invandrare kommer hit och lever på bidrag. Dom får bostäder trots det är total bostadsbrist i båda Göteborg och Stockholm. Skaffa dig ett jobb ställ dig i vanlig bostadskö och uppför dig civiliserat så välkomnar jag den personen till Sverige inte annars.

Ett land som inte ställer krav på folk som kommer dit är dömt att gå under.
Citera
2013-02-28, 23:53
Medlem
Messials avatar
Men hur kan Sarajevo och Rijeka fungera bra, rent demografiskt? Sarajevoborna respektive Rijekaborna är väldigt stolta över sina städer, man hör alltid prata sig varma om respektive samhälle - när man är där nere.

Kan maila Lööf, och berätta om de platser som jag nämner i mitt inlägg, de etablerade partierna hade kunnat använda de som argument för mångkultur.

Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Lev du i din dröm värld

Allt för många invandrare kommer hit och lever på bidrag. Dom får bostäder trots det är total bostadsbrist i båda Göteborg och Stockholm. Skaffa dig ett jobb ställ dig i vanlig bostadskö och uppför dig civiliserat så välkomnar jag den personen till Sverige inte annars.

Ett land som inte ställer krav på folk som kommer dit är dömt att gå under.
Senast redigerad av Messial 2013-02-28 kl. 23:55.
Citera
2013-02-28, 23:53
Medlem
Är du på riktigt?
Du rabblar upp etniciteter som kommer bra överens med varandra som praktiskt tagna är identiska. Som våra grannar i norr.
Citera
2013-02-28, 23:56
Medlem
stopbitchings avatar
Alla folk du räknar upp är ju relativt närstående varandra, svenskar tillsammans med folk från mellanöstern/Afrika är totalt olika. Juggarna i Sverige t.ex är ju väl integrerade exklusive albaner förstås.. Sen kan man ju alltid diskutera om det beror på att juggarna befunnit sig längre i Sverige eller om det beror på folk och kultur.
Citera
2013-03-01, 00:02
Medlem
Citat:
Sarajevo brukade och brukar även idag kallas för "Europas Jerusalem".

Ja-ah... Varken Sarajevo eller Jerusalem är väl särskilt bra exempel på att mångkultur fungerar ? Palestinierna ville inte ha mångkultur med sionisterna, som inte ville ha mångkultur med palestinierna. Summa summarum fick judarna sin monokultur.

Balkan är ju f.ö. känd som "Europas krutdurk", än idag...
Citera
2013-03-01, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Ska försöka bemöta så många av felaktingheterna som möjligt.
Inom ett mångkulturellt samhälle brukar motsättningar uppstå. Det finns olika grader för vilka olikheter som är mest problematiska och jag rangordnar de såhär
1. Härkomst( tex Vita och svarta)
2. Kultur (tex turkisk hederskultur och svensk kultur)
3. Religion( tex islam, kristendom)

Balkan har bara mångfald i den minst problematiska olikheten dvs religion. Dessutom förklaras inte Balkankonflikten "delvis" av etniska motsättningar utan det var den primära orsaken till konflikten.

Det är klart att när de delade upp landet Jugoslavien var det regioner som kom ikläm tex dessa städer och områden du nämner. Om alla dess folkslag verkligen ville bo tillsammans skulle det fortfarande finnas ett enat Jugoslavien. Ett förenat Jugoslavien finns inte idag och du kan med det lätt dra slutsatsen att majoriteten av dessa folkgrupper föredrar nationalstater och monokultur.

Sedan skapas mångkulturella områden lättare i ställen där det redan finns en god ekonomi, eftersom olika folkslag inte skulle flytta till samma område om det inte fanns ekonomiska orsaker till det. Majoriteten av Jugoslaverna bor fortfarande segregerat.

Det spelar också stor roll vilka grupper som ingår i denna mångkultur om man tittar på ekonomiska konsekvenser. Ett mångkulturellt samhälle med många japaner+svenskar och ett mångkulturellt samhälle med många somalier+svenskar skulle få mycket olika ekonomi. Det förstnämnda skulle få bra ekonomi medan det sistnämnda skulle få en dålig ekonomi.

Sedan är det kul att du tar upp rövhålet Slödertälje som motivation för att mångkultur fungerar. Södertälje är en Gangsterstad där syrianerna har mycket kontroll. Södertälje kännetecknas med hög kriminalitet, stora motsättningar mellan folkgrupper(muslimer blir utkastade av de kristna syrianerna). Södertälje är absolut inget mångkulturellt paradis om du trodde det.
Senast redigerad av werdasz 2013-03-01 kl. 01:12.
Citera
2013-03-01, 08:41
Medlem
Cimmerians avatar
http://www.accessmylibrary.com/article-1G1-254812856/survey-suggests-bosnian-ethnic.html

Sarajevo - Three ethnic groups in Bosnia-Hercegovina do not trust each other. They do not agree in their views on Bosnia-Hercegovina's past and future, with the exception that all think the country is run by the wrong people.

This survey shows that interethnic tensions are still present, despite all of the international community's efforts to overcome the divisions and differences among the three constitutive ethnic groups in Bosnia-Hercegovina.

Thus, it is quite obvious that the war was the biggest generator of mutual distrust and bad relations between the ethnic groups, considering that most of the said descriptions came into being during the conflict or because of it.

Etc.

Och hur man kan säga att mångkultur fungerar utmärkt i en stad där 100 000 dödades i ett etniskt krig är bortom min föreställningsförmåga... och då kan jag ändå föreställa mig en hel del absurda dumheter som kan komma ur mångkulturalisternas munnar.

Juggarna om några är de mest osannolika företrädarna för mångkulturalism. Ni vet ju exakt hur illa det kan gå. Att lyssna på en jugge som propagerar för mångkultur är som att lyssna på en heroinist som försöker framhäva heroinets förtjänster trots att nästan alla han känner har dött av heroinmissbruk.
Citera
2013-03-01, 12:13
Medlem
Messials avatar
Tror inte du att jag vet lite mer än någon som inte ens har anknytning till forna Jugoslavien?

Hade mångkulturen inte existerat på ett fredligt och vänskapligt vis i Sarajevo, så hade den katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan och synagogan inte funnits kvar idag.
Men de bosniska muslimerna respekterade dessa "Guds hus", och jag kan säga dig att de fanns katoliker och ortodoxa kristna i den bosniska muslimska armén - som stred mot serberna.
Serber som kände gemenskap med muslimerna, krigade alltså för dessa och emot "sina egna".

I Sarajevo lever det idag ett antal tusen serber bland muslimerna, de är dessa som jag nämner ovan - de som var bakom muslimerna, när staden och landet gick igenom en mardröm.
De bosniska muslimerna i staden backar även upp de kroater och serber som blev kvar, och man låter ingen kränka dessa och förväxla de med annat pack i bl a Hercegovina - eller anklaga de för belägringen utav Sarajevo.

Personligen brukar jag och mina kusiner där nere, umgås med katolska tjejer, när jag har varit på besök. Har tom fått en kram och puss, utav dels en ortodox kristen (serb) och en katolik (kroat).
Muslimer, katoliker och ortodoxa kristna kommer festa ikväll också - med lite öl och vin, de brukar lägga upp evenemang på facebook gällande detta.
Ni okunniga stirrar er blinda, på de som storserberna och storkroaterna gjorde i landet - dessa skall inte förväxlas med kroater och serber i städer som Sarajevo eller kroater i Krajina området (norra delen utav landet).

Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
http://www.accessmylibrary.com/article-1G1-254812856/survey-suggests-bosnian-ethnic.html

Sarajevo - Three ethnic groups in Bosnia-Hercegovina do not trust each other. They do not agree in their views on Bosnia-Hercegovina's past and future, with the exception that all think the country is run by the wrong people.

This survey shows that interethnic tensions are still present, despite all of the international community's efforts to overcome the divisions and differences among the three constitutive ethnic groups in Bosnia-Hercegovina.

Thus, it is quite obvious that the war was the biggest generator of mutual distrust and bad relations between the ethnic groups, considering that most of the said descriptions came into being during the conflict or because of it.

Etc.

Och hur man kan säga att mångkultur fungerar utmärkt i en stad där 100 000 dödades i ett etniskt krig är bortom min föreställningsförmåga... och då kan jag ändå föreställa mig en hel del absurda dumheter som kan komma ur mångkulturalisternas munnar.

Juggarna om några är de mest osannolika företrädarna för mångkulturalism. Ni vet ju exakt hur illa det kan gå. Att lyssna på en jugge som propagerar för mångkultur är som att lyssna på en heroinist som försöker framhäva heroinets förtjänster trots att nästan alla han känner har dött av heroinmissbruk.
Citera
2013-03-01, 14:36
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Tror inte du att jag vet lite mer än någon som inte ens har anknytning till forna Jugoslavien?

Hade mångkulturen inte existerat på ett fredligt och vänskapligt vis i Sarajevo, så hade den katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan och synagogan inte funnits kvar idag.
Men de bosniska muslimerna respekterade dessa "Guds hus", och jag kan säga dig att de fanns katoliker och ortodoxa kristna i den bosniska muslimska armén - som stred mot serberna.
Serber som kände gemenskap med muslimerna, krigade alltså för dessa och emot "sina egna".

I Sarajevo lever det idag ett antal tusen serber bland muslimerna, de är dessa som jag nämner ovan - de som var bakom muslimerna, när staden och landet gick igenom en mardröm.
De bosniska muslimerna i staden backar även upp de kroater och serber som blev kvar, och man låter ingen kränka dessa och förväxla de med annat pack i bl a Hercegovina - eller anklaga de för belägringen utav Sarajevo.

Personligen brukar jag och mina kusiner där nere, umgås med katolska tjejer, när jag har varit på besök. Har tom fått en kram och puss, utav dels en ortodox kristen (serb) och en katolik (kroat).
Muslimer, katoliker och ortodoxa kristna kommer festa ikväll också - med lite öl och vin, de brukar lägga upp evenemang på facebook gällande detta.
Ni okunniga stirrar er blinda, på de som storserberna och storkroaterna gjorde i landet - dessa skall inte förväxlas med kroater och serber i städer som Sarajevo eller kroater i Krajina området (norra delen utav landet).

Jojo det låter ju helt underbart. Släng in massa araber och afrikaner så får vi se hur länge friden håller. Att bosnier, serber och kroater håller sams är väl som att svenskar, tyskar och holländare håller sams.
Citera
2014-09-10, 13:26
Medlem
Messials avatar
Bumpar denna tråd, då jag läste något intressant och såg ett intressant klipp ifrån den serbiska staden i Vojvodina Subotica nyligen.

Subotica är en riktig mångkulturell stad i Serbien, och trots att den ligger i Serbien så är serberna i minoritet i staden.
I Subotica finns de både muslimer, judar, italienare, tyskar, ungrare, slovaker, tjecker, romer, rumäner och flera andra folkgrupper. Nyligen startade folkgrupperna emellan gemensamma föreningar där man har olika aktiviteter tillsammans och stärker toleransen och respekten för olikhet och olika kulturer.

I staden finns de ingen grov organiserad brottslighet, inga våldtäkter eller gruppvåldtäkter och inget utanförskap.
Staden Rijeka är som jag har nämnt tidigare ett annat exempel på mångkultur som fungerar, och notera att de finns en hel del muslimer i Rijeka och dessa är väldigt väl integrerade i de kroatiska samhället och just Rijeka är den stad som kanske är mest vänlig mot serber i Kroatien (tillsammans med andra städer i den regionen utav Kroatien) och den stad där kroater och serber lever fredligt sida vid sida.
Jag har en del muslimska bekanta i Rijeka, dessa är muslimer och de är väl integrerade i de kroatiska samhället och lever och umgås med kroater och andra folkgrupper utan några som helst problem, de är inte samma syn på muslimer där nere i de berörda området jämfört med i Sverige.

Varför är de inte likadant i Sverige? Både Kroatien och Sverige har en muslimsk minoritet, men i Kroatien ser man inte muslimerna som ett problem och de smälter in bra i samhället både sett till utseende, kultur och mentalitet - vissa kroater ser muslimerna i Kroatien även som sina "bröder" och de finns de som hävdar att de delar samma blod som värdfolket och att de har de "finaste kroatiska blodet".

Varför är inte synen på muslimer inom Sverigedemokraterna och Svenskarnas Parti likadan som hos patriotiska och nationalistiska kroater?
Varför ses muslimer som ett problem i Sverige, jämfört med Kroatien där muslimer är en del utav samhället med en lång närvaro i landet (upp till 100 år)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in