1. Straffen är strängare när de gäller exempelvis våldtäkt och våldsbrott i Kroatien och Serbien. Socialbidrag eller ekonomiskt stöd finns för de mest fattiga i dessa länder. Men de stödet ligger inte alls på samma nivå som Sverige och beloppet ligger bara på några hundra kronor, om ens så mycket.
2. Nej de tror jag inte. De är nog få där nere som verkligen vill ha nya krig.
3. Sekulära och sekulära, många är nog troende muslimer och en hel del besöker nog moskén och ber och fastar under Ramadan, men dessa muslimer är huvudsakligen bosniska muslimer. Sett till ansiktet så skiljer dessa inte sig så mycket ifrån kroater och serber och de tar ett glas alkohol eller två titt som tätt och vissa äter nog även en bit fläskkött ibland.
4. Jag har för mig att Kroatien beviljade någonstans mellan 10, 15 eller 20 uppehållstillstånd förra året. De finns nog alltså några stycken människor med ursprung i MENA i Kroatien. I ett klipp såg jag ett inslag om en man som sökte asyl i Serbien och som hade lärt sig de serbiska språket ganska bra och väntade på uppehållstillstånd så att han sedan kunde börja arbeta och betala skatt.
I just Rijeka och Subotica tror jag dock att de inte finns några MENA. Men dessa städer är som sagt mångkulturella och de brukar kallas för Kroatiens och Serbiens (tillsammans med staden Novi Sad) mångkulturella kronjuveler.
Citat:
Ursprungligen postat av
sdvinner2014
Varför det fungerar bättre?
1. Det är mycket strängare straff i de länder du nämner, och det finns just inga socialbidrag.
2 De vill nog inte ha ett till inbördeskrig, och håller sig därefter lugna.
3. Förmodligen är det mera sekulära muslimer du tänker på, liksom sekulära kristna är i Sverige.
4. Hur många MENA-blattar bor det där egentligen i jämförelse med MEALMÖ?