• 5
  • 6
2018-05-13, 20:51
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Lycka till med ditt sparande om du byter fot baserat på korta perioder som du beskrev här ovan. Det kommer bli ett väldigt hoppande och troligen kommer du stå där 10 år senare och ångra att du bytte så mycket.
Ok...

Nu är det inte så jag gör generellt, men jag tycker helt enkelt inte att Spiltan levererat bra sen jag gick in i den.

Jag satsar f.ö. på utdelningsaktier som jag behåller för en betydande tidsperiod; det är en bättre strategi som ger högre avkastning än att ge bort delar av kapitalet till Spiltan för medioker förvaltning i investmentbolag. Har kvar Zero pga gratis och funderar på att ev komplettera med nån global indexfond.
Citera
2018-05-13, 21:01
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Ok...

Nu är det inte så jag gör generellt, men jag tycker helt enkelt inte att Spiltan levererat bra sen jag gick in i den.

Jag satsar f.ö. på utdelningsaktier som jag behåller för en betydande tidsperiod; det är en bättre strategi som ger högre avkastning än att ge bort delar av kapitalet till Spiltan för medioker förvaltning i investmentbolag. Har kvar Zero pga gratis och funderar på att ev komplettera med nån global indexfond.

Jag förstår. Däremot så är jag ganska säker på att utdelningarna i Spiltans innehav återinvesteras i fonden.
Citera
2018-05-13, 21:50
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag förstår. Däremot så är jag ganska säker på att utdelningarna i Spiltans innehav återinvesteras i fonden.
Så är det givetvis.
Citera
2018-05-30, 06:01
Medlem
Är det kul att prata om en kass fond som Spiltans aktiefond investmentbolag? Man kan ju tro att Spiltan anställt ett gäng studenter som sitter och skriver om deras värdelösa fonder till höger och vänster.
Citera
2018-05-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qoz
Är det kul att prata om en kass fond som Spiltans aktiefond investmentbolag? Man kan ju tro att Spiltan anställt ett gäng studenter som sitter och skriver om deras värdelösa fonder till höger och vänster.

Spiltan presterade grymt sedan start och då var det världens grymmaste fond, nu när den går lite sämre är det världens sämsta fond...
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2018-05-30 kl. 11:31.
Citera
2019-04-17, 07:34
Medlem
Bump,

Räknade fel angående mid cap exponeringen i Spiltan Aktiefond Investmentbolag ifall den inte ändrats för som det ser ut nu så är hela 60% i mid cap, bara ca 30% i large cap och resten i small cap vilket betyder att man får en betydande del mindre bolag genom denna än jag trodde från början.

Sedan denna tråd var aktuell har jag dumpat Spiltan Aktiefond Investmentbolag och bara haft AZ men funderar nu igen på att lägga till Spiltan Aktiefond Investmentbolag som komplement till AZ.

Vad tycker ni?
Citera
2019-04-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Bump,

Räknade fel angående mid cap exponeringen i Spiltan Aktiefond Investmentbolag ifall den inte ändrats för som det ser ut nu så är hela 60% i mid cap, bara ca 30% i large cap och resten i small cap vilket betyder att man får en betydande del mindre bolag genom denna än jag trodde från början.

Sedan denna tråd var aktuell har jag dumpat Spiltan Aktiefond Investmentbolag och bara haft AZ men funderar nu igen på att lägga till Spiltan Aktiefond Investmentbolag som komplement till AZ.

Vad tycker ni?

Ingen dum ide men för ytterligare bredd och större exponeringen mot midcap och smallcap hade jag splittat 50/50 SEB Sverige Index och Spiltan.
Citera
2021-02-09, 18:30
Medlem
elbels avatar
gammal tråd

Enligt fondsidor är spiltan investment nästan en ren sverigefond
Men det är väl för att den består av svenska aktier

T.ex. investor i fonden har väl global exponering?
Citera
2025-04-25, 01:00
Moderator
Diagorass avatar
Slagit ihop två trådar med samma frågeställning

/ mod
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto