Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-28, 11:07
  #1
Medlem
Har sedan tidigare ett sparande i Avanza zero men tänkte nu utöka till att även spara i Spiltan aktiefond investmentbolag, vad har ni för åsikter om detta? Är de för lika för att det ska vara någon mening? Är total nybörjare på fondhandel.
Citera
2013-02-28, 11:14
  #2
Medlem
Känns lite väl lika, men skadar ju liksom inte. Personligen skulle jag välja den jag tror mest på.
Och komplettera med en bra småbolagsfond, tex didner eller granit.

Lycka till.
Citera
2013-02-28, 11:51
  #3
Medlem
Jag har en liten summa insparad på Spiltan Investmentbolag. Jag har ganska stort förtroende för Erik Brändström som har förvaltat både Investmentbolag och Stabil. Nu när marknaden är het också så tror jag än mer på investmentbolag som ju har som jobb att slå marknaden.
Citera
2013-03-06, 12:42
  #4
Medlem
Jag har en ganska stor summa pengar på hoist spar som jag inte sparar för något särskilt, kanske för lägenhet om några år. Rekommenderar ni en att ha kvar pengarna där eller ska man sätta in dem på Avanza zero också? Kanske iaf bör flytta över en del av pengarna?
Citera
2013-03-06, 13:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrapa1
Jag har en ganska stor summa pengar på hoist spar som jag inte sparar för något särskilt, kanske för lägenhet om några år. Rekommenderar ni en att ha kvar pengarna där eller ska man sätta in dem på Avanza zero också? Kanske iaf bör flytta över en del av pengarna?

Jag tycker att det just nu är ett ganska dåligt läge att flytta över pengarna till börsen. Börsen är högt värderad och jag tycker du köper dyrt om du går in nu.
Citera
2013-03-06, 18:05
  #6
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrapa1
Jag har en ganska stor summa pengar på hoist spar som jag inte sparar för något särskilt, kanske för lägenhet om några år. Rekommenderar ni en att ha kvar pengarna där eller ska man sätta in dem på Avanza zero också? Kanske iaf bör flytta över en del av pengarna?

Jag håller med Prisonsex.

Skall man månadsspara på lång sikt är väl nästan vilket tillfälle som helst en ok startpunkt, även nu, men man skall nog inte gå in med hela sitt kapital just nu. Osvuret är väl bäst, men nu frågar du ju oss om råd...
Citera
2013-03-07, 08:53
  #7
Medlem
kurt-sunes avatar
Du är helt på rätt spår. Det är en mycket bra bas för en inaktiv sparare.

Köp extra mycket när börsen dippar, för det lär den göra snart.
Citera
2015-07-18, 10:33
  #8
Medlem
Lermontovs avatar
Jag vill ta upp denna tråd för jag känner mig fortfarande osäker.

Jag har mitt sparande i fyra fonder varav två av dem är Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Jag har ungefär lika mycket sparat i båda av dem. Sparandet är tänkt att pågå i decennier framöver och det är alltså inget kortsiktigt sparande.

Nu har jag börjat fundera på om det vore klokare att kanske ha allt i Spiltan istället även fast de har en förvaltningsavgift på 0,2 procent?
Citera
2015-07-18, 12:01
  #9
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Nu har jag börjat fundera på om det vore klokare att kanske ha allt i Spiltan istället även fast de har en förvaltningsavgift på 0,2 procent?

Jag var i ditt läge och sålde av Avanza Zero. Spiltan Aktiefond Investmentbolag tror jag stenhårt på framöver. Om jag var du så skulle jag åtminstone dra ned på Avanza eller Spiltan för att vikta upp med någon annan marknad.
Citera
2015-07-19, 10:17
  #10
Medlem
Lermontovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Jag var i ditt läge och sålde av Avanza Zero. Spiltan Aktiefond Investmentbolag tror jag stenhårt på framöver. Om jag var du så skulle jag åtminstone dra ned på Avanza eller Spiltan för att vikta upp med någon annan marknad.

Ja, det verkar klokast. Om man jämför fonderna på en längre tid så har ju Spiltan gått bättre och förvaltningsavgiften är trots allt ganska låg för Spiltan.
Citera
2015-07-20, 11:56
  #11
Medlem
Jag tycker om båda så pass att dessa två får utgöra min Sverigeexponering på börsen. Känns bra med båda, men tror inte det gör nån stor skillnad i framtiden om man bara hade AZ eller bara Spiltan. Känns mer som en liten diversifiering.
Citera
2015-07-23, 20:40
  #12
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Jag tycker att det just nu är ett ganska dåligt läge att flytta över pengarna till börsen. Börsen är högt värderad och jag tycker du köper dyrt om du går in nu.



Gäller ditt råd fortfarande?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback