2013-02-28, 00:48
Medlem
Hej alla!! Har en frga...
Sg att jag har en del info som jag fr in i en excellfil. Exempel: I kolumn A1 s str det som rubrik "NAMN" s d fyller jag i ett namn i A2. I kolumn B1 str det som rubrik "ADRESS" s jag fyller i adress i B2, i C1 "TELE NR" jag fyller tele nr i C2. Och s fortstter jag med olika information fram till kolumn M. Jag fortstter nedt och fyller i nsta "persons" namn i A3, adress i B3, tel nr i C3 osv, osv... nda ner till cell 50.

Nu vill jag kunna f ALL info som finns i A2, B2, C2, D2 osv, osv nda till M2 samlad i A2. Samt all info i A3, B3, C3, D3 nda till M3 samlad i A3 osv osv nda till cell 50. S all info i varje rad ska samlas i Kolumn A och nedt.

kruxet kommer nu... Jag vill att informationen frn varje kolumn, dvs frn A2 t.o.m M2 och som jag vill ha samlad i A2 ska vara "SEMIKOLONSEPARERADE" dvs att informationen frn varje kolumn, som nu ska finnas i A2 ska separeras med ett ; (semikolon).

I kolumn A1 ska allts namn, adress, tel nr mm mm vara separerade med en semikoln enligt nedan.
namn;adress;tele nr; (information frn A2;A3;A4;A5; osv, osv) och nda till A50; B50; osv. Informationen i rad 2 ska allts vara samlade i A2, all info i rad 3 samlade i A3 nda till A50.

Snlla ngon som frstr sig p det hr?? Anvnder Office paketet p min Mac.

Tack p frhand!
Citera
2013-02-28, 03:55
Medlem
grimars avatar
CONCAT=A2,";",A3,";",A4...

- med reservation fr fel d jag nu inte kan kontrollera om jag skrivit rtt..
Senast redigerad av grimar 2013-02-28 kl. 04:03.
Citera
2013-02-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
CONCAT=A2,";",A3,";",A4...

- med reservation fr fel d jag nu inte kan kontrollera om jag skrivit rtt..

Tusen tack fr ditt svar.... Men var i filen anger jag det hr (CONCAT=A2,";",A3,";",A4) ????
I A2?? Men dr finns det ju redan info?? Eller i vilken tom cell som helst?
Citera
2013-02-28, 10:10
Medlem
grimars avatar
Jag skulle ha infogat en ny kolumn fre alla andra eller lgga kommandot i O-kolumnen.

Kom just p att du kanske ville sammanfoga allt horisontellt.. d blir det vl istllet nt i stil med:

CONCAT=A2, ";", B2, ";", C2...

Sedan nr du ftt det resultat du r ute efter kan du flytta runt kolumnerna och dlja dem om du vill.
Citera
2013-02-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
Jag skulle ha infogat en ny kolumn fre alla andra eller lgga kommandot i O-kolumnen.

Kom just p att du kanske ville sammanfoga allt horisontellt.. d blir det vl istllet nt i stil med:

CONCAT=A2, ";", B2, ";", C2...

Sedan nr du ftt det resultat du r ute efter kan du flytta runt kolumnerna och dlja dem om du vill.
Tackar nnu en gng fr ditt svar...
Jag frsker gra ett test. Skriver ngra slumpmssiga bokstver i kolumn A2, ngra i B2 och ngra i C2. Sedan klistrar jag in CONCAT=A2, ";", B2, ";", C2 i D2 och sparar filen. Nr jag sparar kan jag vlja att spara det som Comma Seperated (.csv) vilket jag gr. Men det hnder inget?? Vad gr jag fr fel? Min excell r p engelska ska tillggas...
Citera
2013-03-01, 15:44
Medlem
Bondlurks avatar
Borde det inte bli
=CONCAT(A2;";";B2;";";C2;.....)?
Citera
2013-03-01, 16:47
Medlem
Lifelovers avatar
Hmm, vet ej om excel r annorlunda p mac, men i windows s rcker det med att skriva =A2&";"&B2&";"&C2 osv. Du lr givetvis ha en tom kolumn att lgga in detta i, annars lr du skriva namnet i formeln om du prompt ska ha info i cellen med formeln, t.ex. ="Johan Pettersson;"&B2&";"&C2&";"&D2 osv.
Citera
2013-03-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondlurk
Borde det inte bli
=CONCAT(A2;";";B2;";";C2;.....)?

Ska jag spara filen p ngot speciellt stt?? Nr jag sparar ner den som "semikolon separerad (windows)" och ppnar den i notepad s r allt separerad med ett semikolon, men nr jag ppnar den i excel s r det precis som vanligt.

Hr r en lnk till en annan trd.. kasta grna ett ga om du fr en minut till vers..

http://www.msofficeforums.com/excel/...html#post45638

Tackar...
Citera
2013-03-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Hmm, vet ej om excel r annorlunda p mac, men i windows s rcker det med att skriva =A2&";"&B2&";"&C2 osv. Du lr givetvis ha en tom kolumn att lgga in detta i, annars lr du skriva namnet i formeln om du prompt ska ha info i cellen med formeln, t.ex. ="Johan Pettersson;"&B2&";"&C2&";"&D2 osv.

en miljard fyrahundra sjuttionniotusen TACK

Det fungerar... ntligen!!! Tackar, Tackar, Tackar!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in