2006-05-19, 18:47
Medlem
Funderar p att kpa ett antal tele2. Har inte bestmt mig n s jag undrar vad ni andra klippare tycker?

Varfr jag vill ha dem:

Aktiepris: Runt 77kr styck

Eget kapital per aktie: 80 kr

Omsttning per aktie: Runt 114 kr

Frvntad rlig tillvxt i omsttning: 10-15% per r

Aktien sljs allts till under det egna kapitalet.

Det stora problemet med aktien r att de inte har lyckats ta ver Versatel n i Holland samt har en pressad vinstmarginal. vergng till IP-telefoni skulle ocks snka deras affrsmodell. Grejen r att jag tror att de inom ngon mnad har lyckats reda ut Versatel-biten samt att de har mjligheter att fixa till sina marginaler en smula lagom till nsta r. De investerar ocks ganska mycket i ntverksutbyggnad fr tillfllet som fixar IP-biten t dem. Nr det sker kan jag tnka mig att de helt pltsligt vrderas till ver hundralappen.

Det r min frhoppning iaf. Vad tror ni?
Citera
2006-05-19, 19:56
Medlem
Jag skulle nog hellre satsa p TeliaSonera, d de r mer aggressiva i sitt stt att vxa och exspandera.. De kper upp bolag p tillvxtmarknader ssom turkiet, med TurkCell...

Dessutom inom ip telefonin r marginalerna mkt sm.

Telia har ett P/E vrde ca 13 medan Tele2 har 16
Citera
2010-02-08, 17:55
Bannlyst
Tele2 - TEL2 A - TEL2 B

Ngon kpte ver 300000 aktier fr 105 kr precis innan stngning? Vad tyder detta p?
Citera
2010-02-08, 18:22
Medlem
kan va ngon institution som dumpar in pengar
Citera
2011-05-14, 19:31
Medlem
Tele2 - TEL2 A - TEL2 B

Hej,

Som ni kanske vet har Tele2 en extra utdelning med x-dag nu p tisdag (17/5) p 21 kr, plus ordinarie utdelning p 6 kr. Teoretiskt borde allts aktiekursen sjunka med 27 kr, ca 18%.

Borde man inte p mndag kunna slja 10 terminer i Tele2 B, allts 10000 underliggande aktier? Till skillnad mot att blanka aktien mste man ju inte betala utdelningen, iom att man inte ger ngra aktier under utdelningen? P tisdag kper man 10 terminer i Tele2 B och har d gtt duktigt med vinst eftersom terminspriset mste flja under liggande aktien + rntekostnader. Detta borde ge 18% vinst

Vad r det jag har missat som gr att detta inte ger riskfri vinst?
Citera
2011-05-15, 15:46
Medlem
det gr inte.

testa o se.

denna utdelningsfrga terkommer kanske 10ggr/mn hr p fb. borde vara sticky s om nn moderator lser kanske du kan lgga in varfr det inte finns gratisluncher p brsen.
Citera
2011-05-15, 18:29
Medlem
Jo jag frstr ocks att det inte finns ngra gratis luncher. Det r drfr jag undrar vad det r jag har missat som gr att det inte gr att tjna skra pengar med mitt frslag.
Citera
2011-05-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detraw2
Jo jag frstr ocks att det inte finns ngra gratis luncher. Det r drfr jag undrar vad det r jag har missat som gr att det inte gr att tjna skra pengar med mitt frslag.

urskta. har sett frgan om utdelningar och 'gratispengar' s ofta hr p fb att jag inte lste ditt inlgg helt ordentligt.

fr att terminen 'alltid' handlas justerad fr lptid och utdelningar.

kolla p omxterminen mot underliggande. s fort det diffar nn punkt gr det sk korgar. de 'stora' arbar d o sljer/kper underliggande i motsvarande kvantitet.

skulle denna diff uppst i enskilda aktieterminer skulle det med strsta sannolikhet ske samma sak dr. d skulle det handla om nn punkts skillnad. nu r iof sig aktieterminernas omsttning i sverige i princip obefintlig.
Citera
2011-05-18, 09:29
Medlem
Terminer, warranter och obligationer handlas alla exkl. utdelning. Dvs. priset, eller vrdet justeras med det teroetiska vrdet / ovrdet av utdelning, emmision eller andra frndringar av matematisk art (splittar, omvnda splittar m,m)
Citera
2013-02-28, 00:13
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Tele2 - TEL2 A - TEL2 B

hur kommer det sig att A-aktien tappade ver 4% och B aktien steg 1,3%??
sikter som tele2 som investering? den har r ju nere p lgsta niv p flera r... gr det verkligen s dligt fr dem?
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-02-28 kl. 00:17.
Citera
2013-02-28, 00:17
Medlem
Phillemans avatar
Skillnad i volym
Citera
2013-02-28, 00:50
Medlem
1979s avatar
Jag vet inte, gr det det? Vad kom du fram till i din analys?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in