Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-19, 18:47
  #1
Medlem
Funderar på att köpa ett antal tele2. Har inte bestämt mig än så jag undrar vad ni andra klippare tycker?

Varför jag vill ha dem:

Aktiepris: Runt 77kr styck

Eget kapital per aktie: 80 kr

Omsättning per aktie: Runt 114 kr

Förväntad årlig tillväxt i omsättning: 10-15% per år

Aktien säljs alltså till under det egna kapitalet.

Det stora problemet med aktien är att de inte har lyckats ta över Versatel än i Holland samt har en pressad vinstmarginal. Övergång till IP-telefoni skulle också sänka deras affärsmodell. Grejen är att jag tror att de inom någon månad har lyckats reda ut Versatel-biten samt att de har möjligheter att fixa till sina marginaler en smula lagom till nästa år. De investerar också ganska mycket i nätverksutbyggnad för tillfället som fixar IP-biten åt dem. När det sker kan jag tänka mig att de helt plötsligt värderas till över hundralappen.

Det är min förhoppning iaf. Vad tror ni?
Citera
2006-05-19, 19:56
  #2
Medlem
Jag skulle nog hellre satsa på TeliaSonera, då de är mer aggressiva i sitt sätt att växa och exspandera.. De köper upp bolag på tillväxtmarknader såsom turkiet, med TurkCell...

Dessutom inom ip telefonin är marginalerna mkt små.

Telia har ett P/E värde å ca 13 medan Tele2 har 16
Citera
2010-02-08, 17:55
  #3
Avstängd
Tele2 - TEL2 A - TEL2 B

Någon köpte över 300000 aktier för 105 kr precis innan stängning? Vad tyder detta på?
Citera
2010-02-08, 18:22
  #4
Medlem
kan va någon institution som dumpar in pengar
Citera
2011-05-14, 19:31
  #5
Medlem
Tele2 - TEL2 A - TEL2 B

Hej,

Som ni kanske vet har Tele2 en extra utdelning med x-dag nu på tisdag (17/5) på 21 kr, plus ordinarie utdelning på 6 kr. Teoretiskt borde alltså aktiekursen sjunka med 27 kr, ca 18%.

Borde man inte på måndag kunna sälja 10 terminer i Tele2 B, alltså 10000 underliggande aktier? Till skillnad mot att blanka aktien måste man ju inte betala utdelningen, iom att man inte äger några aktier under utdelningen? På tisdag köper man 10 terminer i Tele2 B och har då gått duktigt med vinst eftersom terminspriset måste följa under liggande aktien + räntekostnader. Detta borde ge 18% vinst

Vad är det jag har missat som gör att detta inte ger riskfri vinst?
Citera
2011-05-15, 15:46
  #6
Medlem
det går inte.

testa o se.

denna utdelningsfråga återkommer kanske 10ggr/mån här på fb. borde vara sticky så om nån moderator läser kanske du kan lägga in varför det inte finns gratisluncher på börsen.
Citera
2011-05-15, 18:29
  #7
Medlem
Jo jag förstår också att det inte finns några gratis luncher. Det är därför jag undrar vad det är jag har missat som gör att det inte går att tjäna säkra pengar med mitt förslag.
Citera
2011-05-15, 19:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detraw2
Jo jag förstår också att det inte finns några gratis luncher. Det är därför jag undrar vad det är jag har missat som gör att det inte går att tjäna säkra pengar med mitt förslag.

ursäkta. har sett frågan om utdelningar och 'gratispengar' så ofta här på fb att jag inte läste ditt inlägg helt ordentligt.

för att terminen 'alltid' handlas justerad för löptid och utdelningar.

kolla på omxterminen mot underliggande. så fort det diffar nån punkt går det sk korgar. de 'stora' arbar då o säljer/köper underliggande i motsvarande kvantitet.

skulle denna diff uppstå i enskilda aktieterminer skulle det med största sannolikhet ske samma sak där. då skulle det handla om nån punkts skillnad. nu är iof sig aktieterminernas omsättning i sverige i princip obefintlig.
Citera
2011-05-18, 09:29
  #9
Medlem
Terminer, warranter och obligationer handlas alla exkl. utdelning. Dvs. priset, eller värdet justeras med det teroetiska värdet / ovärdet av utdelning, emmision eller andra förändringar av matematisk art (splittar, omvända splittar m,m)
Citera
2013-02-28, 00:13
  #10
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Tele2 - TEL2 A - TEL2 B

hur kommer det sig att A-aktien tappade över 4% och B aktien steg 1,3%??
åsikter som tele2 som investering? den har är ju nere på lägsta nivå på flera år... går det verkligen så dåligt för dem?
__________________
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-02-28 kl. 00:17.
Citera
2013-02-28, 00:17
  #11
Medlem
Phillemans avatar
Skillnad i volym
Citera
2013-02-28, 00:50
  #12
Medlem
1979s avatar
Jag vet inte, gör det det? Vad kom du fram till i din analys?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback