2013-02-27, 23:23
Medlem
wilmingtons avatar
I dag så kunde man på radion lyssna till programmet OBS. De menade att vissa av samhället upphöjda förintelseskildrare ljuger medvetet om just förintelsen. Det finns ju som de insatta känner många olika varianter utav vad "Förintelsen" är för något, här menar programmet att vissa utkorade förintelsepredikanter fantiserar. Sveriges radios OBS är alltså förintelseförnekare, förmedlare av basala fakta skulle man också kunna kalla det.

På hemsidan har inslaget rubriken "Fantasi ok för förintelseskildrare". Om inte det hade varit dom som hade sagt det insmorda i allt sitt institutionella maktkapital så hade den drillade fårflocken ryggradsreflexmässigt enligt sin hemläxa reagerat med nedlåtande tillmälen, kallat detta självklara för "hat" och "osmakligt". Nu hör man inte över huvud taget, man har slutat lyssna för länge sedan. Man är dum och döv.

Här bemöts det faktum att "förintelsen" inte är ett historiskt begrepp utan en dogm. Det är ett ideologiskt begrepp som kan fyllas med lite vad som helst, göras om och putsas på. Det viktiga är att det står bortom ifrågasättande eller ens verkligt skildrande.

Citat från programmet: "Fabuleringarna, förbättringarna kanske inte är något att förvånas över".

Ja, vad säger ni? Är det inte ovanligt att man är så här uppriktiga i media? Tycker ni programget var bra? De nämner "förintelseforskning", finns det verkligen seriös akademisk sådan?

Inslaget är 7,5 min långt och ni kan lyssna på det här: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=503
Citera
2013-02-28, 12:10
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmington
De nämner "förintelseforskning", finns det verkligen seriös akademisk sådan?
Vad får dig att tro att man slutat med historisk forskning?

/VV
Citera
2013-02-28, 14:08
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vad får dig att tro att man slutat med historisk forskning?

/VV
Mig veterligen har man aldrig börjat.

Har du lyssnat? Kommentar på inslaget?
Citera
2013-02-28, 23:54
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Jag lyssnade och tyckte inget speciellt.

Dig veterligt?
Vet du någonting alls?
Eller drar du slutsatsen och gissar vilt att eftersom du inte vet så har förmodligen aldrig någon forskning bedrivits vare sig då eller nu?

/VV
Citera
2013-03-01, 06:02
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Är du så säker på det?
Varför inte googla , så ser du det. Att det finns en del forskning igenom åren.
Citera
2013-03-01, 14:48
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Är du så säker på det?
Varför inte googla , så ser du det. Att det finns en del forskning igenom åren.
Det måste vara något fel på min googlemotor ty den finner inga fakta i målet. Vänligen länka till det som du har sett.

Angående topic, har du lyssnat på radioinslaget? Trådens ende skrivare förutom dig och mig tyckte "ingenting" efter att ha lyssnat. Om informationen inte går i den gillade riktningen så blir det gärna sådana reaktioner.
Citera
2013-03-01, 20:22
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det måste vara något fel på min googlemotor ty den finner inga fakta i målet. Vänligen länka till det som du har sett.

Angående topic, har du lyssnat på radioinslaget? Trådens ende skrivare förutom dig och mig tyckte "ingenting" efter att ha lyssnat. Om informationen inte går i den gillade riktningen så blir det gärna sådana reaktioner.
Målet?? är det en rättegång?.
research universities Jew Holocaust, och motsatta på svenska. Då får du upp en del.

En av de svenska forskningen som fanns : http://expo.se/2012/sd-politiker-vil...ning_5422.html
http://www.historia.su.se/polopoly_f...ovisningVR.pdf
http://fof.se/tidning/2012/4/forinte...omda-overgrepp
http://fof.se/tidning/2003/5/forintelsen

Så nog finns det

Japp! jag lyssnade på programmet. Men jag håller inte med att de som ska forska ska ha varit där. För då skulle de inte kunna forska om Lutzen 6 nov 1632(30 åriga kriget)
Senast redigerad av Herkulesbig 2013-03-01 kl. 20:46. Anledning: uppdatering av info
Citera
2013-03-01, 21:23
Medlem
Citat:
Det måste vara något fel på min googlemotor ty den finner inga fakta i målet. Vänligen länka till det som du har sett.-------
Jag har lagt ut detta tidigare, http://www.deathcamps.org/occupation/glaser.htm , som ETT exempel på att man visst kan bedriva forskning i Tyskland om förintelsen och komma med nya uppgifter.

Rättsliga åtgärder, vanligen böter, blir bara aktuella om man bedriver något som kan kallas nazistpropaganda. Det är p.g.a. de historiska erfarenheterna förbjudet.
Citera
2013-03-02, 06:01
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Ja, eller så är det fel på viljan att finna det man kanske inte vill ska finnas.
Du vet, om informationen inte går i den gillade riktningen så blir det gärna sådana reaktioner.

/VV
Citera
2013-03-02, 09:02
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
I dag så kunde man på radion lyssna till programmet OBS. De menade att vissa av samhället upphöjda förintelseskildrare ljuger medvetet om just förintelsen. Det finns ju som de insatta känner många olika varianter utav vad "Förintelsen" är för något, här menar programmet att vissa utkorade förintelsepredikanter fantiserar. Sveriges radios OBS är alltså förintelseförnekare, förmedlare av basala fakta skulle man också kunna kalla det.

På hemsidan har inslaget rubriken "Fantasi ok för förintelseskildrare". Om inte det hade varit dom som hade sagt det insmorda i allt sitt institutionella maktkapital så hade den drillade fårflocken ryggradsreflexmässigt enligt sin hemläxa reagerat med nedlåtande tillmälen, kallat detta självklara för "hat" och "osmakligt". Nu hör man inte över huvud taget, man har slutat lyssna för länge sedan. Man är dum och döv.

Här bemöts det faktum att "förintelsen" inte är ett historiskt begrepp utan en dogm. Det är ett ideologiskt begrepp som kan fyllas med lite vad som helst, göras om och putsas på. Det viktiga är att det står bortom ifrågasättande eller ens verkligt skildrande.
[...]

Ja, vad säger ni? Är det inte ovanligt att man är så här uppriktiga i media? Tycker ni programget var bra? [...]
Ja, jag sticker inte under stol med att jag tycker att inslaget var bra. Men att som du påstå att "vissa av samhället upphöjda förintelseskildrare ljuger medvetet om just förintelsen" är att dra det lite väl långt. Det finns ingenting som gör en skildring till just mycket mer än en skildring, och mig veterligen har ingen överlevare som skrivit om Förintelsen behövt gå ed på att vartenda ord ska vara sanning. En överlevares skildring av sina minnen är faktiskt bara en skildring. Om man däremot ställer sig i en domstol som vittne och far med osanningar så begår man helt klart mened. Jag är dock helt på det klara med att vissa skarvar och somliga rent av hittar på eller, som du säger, ljuger i sina skildringar. Men, och detta är viktigt, det finns ingenting i skildringarna som faktiskt gör den historiska händelsen Förintelsen till en bluff, eller till en illasinnad antivit eller antitysk konspiration som vissa med rätt stor passion försöker göra den till.

Förintelsen är och förblir ett historiskt begrepp och inte en dogm eller ett ideologiskt begrepp som kan fyllas med lite vad som helst. Men samtidigt är och förblir Förintelsen (som ett historiskt begrepp likt många andra) givetvis en händelse som det har skrivits och kommer att skrivas både skildringar och rena påhittade romaner om. Detsamma har gjorts om allt ifrån stenåldern (t ex Mammutarnas dal eller vad f-n de nu hette) till mordet på Olof Palme (t ex En pilgrims död som rätt nyligen gick på TV - kommer dock inte ihåg vad Leif GW's bok heter). Men tro mig. Både stenåldern och mordet på Palme har inträffat, trots att vissa som skriver böcker om dessa ting skarvar, hittar på eller fabulerar.

Edit:
Jag kan, precis som vem som helst, skriva en bok om Förintelsen eller om något enskilt läger trots att jag är född på 60-talet och utan att jag har några personliga kopplingar till händelsen (eller händelserna) över huvud taget. Somliga överlevare (liksom andra) kan självfallet ha åsikter eller invändningar. Men huruvida boken ska anses vara bra eller särskilt trovärdig är upp till läsaren och andra (t ex överlevare, historiker... "revisionister") att bedöma, och för att kunna bedöma det så bör man nog känna till sin historia åtminstone något så när.
Senast redigerad av d00rkey 2013-03-02 kl. 09:15.
Citera
2013-03-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Jag har lagt ut detta tidigare, http://www.deathcamps.org/occupation/glaser.htm , som ETT exempel på att man visst kan bedriva forskning i Tyskland om förintelsen och komma med nya uppgifter.

Rättsliga åtgärder, vanligen böter, blir bara aktuella om man bedriver något som kan kallas nazistpropaganda. Det är p.g.a. de historiska erfarenheterna förbjudet.
Men får jag förtydliga, skulle du gå ut offentligt och bestrida det mesta i t.ex. "Aktion Erntefest", se https://www.flashback.org/t1601509p164 inlägg 1957, är det tänkbart att det skulle betraktas som en grov nazipropaganda, där straffet knappast kunde bli böter. Därav de fängelsestraff som förekommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in