Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-27, 18:26
Medlem
Hej, jag har i flera år misstänkt att jag är manodepressiv och funderar på att gå och göra en utredning för det. Kan det på något sätt skada mig ifall jag gör det och det visar sig att jag är manodepressiv? T.ex att det minskar mina chanser att få jobb om arbetsgivare får reda på det? Blir man liksom "stämplad" för livet om man får en sådan diagnos? Blir man också tvungen att ta medicin ifall man får den diagnosen? Vill mest klargöra ifall jag är bipolär och sen själv tänka igenom ifall jag ska ta medicin eller inte. Det enda jag vet nu är att om det fortsätter som det har gjort de senaste 5 åren så kommer jag att vara död innan jag fyllt 30.
Citera
2013-02-27, 19:27
Medlem
0ldMans avatar
Arbetsgivare kan inte få reda på dina sjukdomar så länge du inte själv berättar. Om du är bipolär tror jag man måste gå på litiumkontroll men det är ju för din egen skull.
Citera
2013-02-28, 01:50
Medlem
2days avatar
Hur hjälper medicinerna och vad får man?

Har vänner som fått anti-depp men det blev bara värre, ungefär som ett sockerpiller med massa biverkningar. När man läser de befintliga trådarna så listar folk ganska många mediciner per person, vilket inte är så lockande.

Är det någon som vet till vilken ålder, dessa undersökningar/behandlingar är gratis?
Om någon vet vilken medicin man får, isf vad kostar den?
Citera
2013-02-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2day
Hur hjälper medicinerna och vad får man?

Har vänner som fått anti-depp men det blev bara värre, ungefär som ett sockerpiller med massa biverkningar. När man läser de befintliga trådarna så listar folk ganska många mediciner per person, vilket inte är så lockande.

Är det någon som vet till vilken ålder, dessa undersökningar/behandlingar är gratis?
Om någon vet vilken medicin man får, isf vad kostar den?

det finns flera effektiva mediciner, det beror lite på vad för symtom man har. jag äter själv lamotrigin och det funkar bra. all sjukvård är gratis tills man fyller 20, sen kostar ett läkarsamtal ca 300kr och psykologsamtal ca 100kr, men när du betalat 1100 behöver du sen inte betala mer på ett år.
Citera
2013-03-01, 00:26
Medlem
2days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
det finns flera effektiva mediciner, det beror lite på vad för symtom man har. jag äter själv lamotrigin och det funkar bra. all sjukvård är gratis tills man fyller 20, sen kostar ett läkarsamtal ca 300kr och psykologsamtal ca 100kr, men när du betalat 1100 behöver du sen inte betala mer på ett år.

Antar att du betalar för medicinerna också (utöver de 1100:-)?
Vad har du för symptom? Känns nästan som en omöjlighet att beskriva allt man lider av och när det dessutom sker i perioder.
Citera
2013-03-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2day
Antar att du betalar för medicinerna också (utöver de 1100:-)?
Vad har du för symptom? Känns nästan som en omöjlighet att beskriva allt man lider av och när det dessutom sker i perioder.

mediciner betalar man för upp till ~2000kr, sen är det också gratis i ett år. lamotrigin är inte en speciellt dyr medicin, men jag har ingen koll på vad lithium och övriga kostar. mina symtom är mest att jag blir/blev återkommande depressiv, det kan svänga på två minuter. jag har aldrig varit riktigt manisk, utan mest uppvarvad och full av tankar och energi och det kan svänga tio gånger om dagen. men det har nog mer med min borderline att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in