http://www.metro.se/nyheter/knarkvaxten-helt-laglig-utreds-av-hd/EVHmbz!DvNCee19ISgss/?fb_comment_id=fbc_413961988698434_2398845_4140816 65353133#f207a90f74c6d0e
Suck... Vet inte vad som ska diskuteras men var tvungen att dela med mig.
Citat:
Knarkväxt utreds
Mimosa hostilis är namnet på en växt som idag är helt laglig i Sverige. Eftersom det går att utvinna en kraftigt hallucinogen drog ur växtens bark ska det nu utredas om plantan ska bli olaglig.
DMT
Pulver framställt av rotbark från växten Mimosa hostilis innehåller DMT (dimetyltryptamin).
DMT är en hallucinogen drog med effekter liknande ecstasy och MDMA.
DMT intas genom rökning, injicering eller oralt.
Källa: Svenska narkotikapolisföreningens tidskrift
Mimosa hostilis kommer ursprungligen från Sydamerika. I barken på växtens rötter finns det narkotikaklassade ämnet DMT. Genom särskild behandling går det att utvinna en kraftigt hallucinogen drog som enligt polisen beskrivs ha effekter liknande ecstasy.
Drogen diskuteras flitigt på sociala medier och en person som provat den beskriver upplevelsen på följande sätt på ett svenskt diskussionsforum:
"Jag ville skrika på hjälp, gråta och få det att sluta men det gick inte…"
Trots drogens starka effekter kan vem som helst köpa, sälja och inneha Mimosa hostilis i Sverige. Det visade en friande dom i Hovrätten gällande innehav av nedmald rotbark från växten.
I ett överklagande till Högsta domstolen ställer sig nu riksåklagare frågan om innehavet ska klassas som narkotikainnehav. Det skriver Dagens Juridik.
Mimosa hostilis är namnet på en växt som idag är helt laglig i Sverige. Eftersom det går att utvinna en kraftigt hallucinogen drog ur växtens bark ska det nu utredas om plantan ska bli olaglig.
DMT
Pulver framställt av rotbark från växten Mimosa hostilis innehåller DMT (dimetyltryptamin).
DMT är en hallucinogen drog med effekter liknande ecstasy och MDMA.
DMT intas genom rökning, injicering eller oralt.
Källa: Svenska narkotikapolisföreningens tidskrift
Mimosa hostilis kommer ursprungligen från Sydamerika. I barken på växtens rötter finns det narkotikaklassade ämnet DMT. Genom särskild behandling går det att utvinna en kraftigt hallucinogen drog som enligt polisen beskrivs ha effekter liknande ecstasy.
Drogen diskuteras flitigt på sociala medier och en person som provat den beskriver upplevelsen på följande sätt på ett svenskt diskussionsforum:
"Jag ville skrika på hjälp, gråta och få det att sluta men det gick inte…"
Trots drogens starka effekter kan vem som helst köpa, sälja och inneha Mimosa hostilis i Sverige. Det visade en friande dom i Hovrätten gällande innehav av nedmald rotbark från växten.
I ett överklagande till Högsta domstolen ställer sig nu riksåklagare frågan om innehavet ska klassas som narkotikainnehav. Det skriver Dagens Juridik.
Suck... Vet inte vad som ska diskuteras men var tvungen att dela med mig.