2014-02-03, 10:49
Medlem
Hur ser det ut i dagsläget? någon som vet något om nämnda rättegång i HD.
Citera
2014-02-03, 11:02
Medlem
Skulle vara skönt att veta hur det gick för stackarn.
Citera
2014-02-05, 00:40
Medlem
catacombs avatar
Eller som beatrice ask som tror på att man kan dö av cannabis. De är ju fan helt bänga i huvet allihoppa.

Men som sagt, även om det blir olagligt så kommer det ändå inte att försvinna. Det kommer alltid att finnas en efterfråga och den kommer andra mäniskor att försöka uppfylla. Och polisen kommer att slösa dina och mina skattepengar på att få slut på det helt utan resultat. De kommer att ta en stor distributör, och en annan kommer att ta hans plats. De kommer att förbjuda fler växter och andra droger som är betydligt farligare och helt otestade kommer att dyka upp och vara helt lagliga ett tag.
Citera
2014-02-06, 15:10
Medlem
^ bra inlägg där! så när DU torskar på 786 gram "DMT" (bara rotbark)
Kan du ju nöja dig med att ANDRA "psykonauter" iallafall kan ta lite RC.
För knarket kommer aldrig att sluta!

Kan du använda tråden för att tillägga relevant fakta eller ställa relaterade frågor?
Citera
2014-04-26, 15:55
Medlem
Hur ser det ut idag? Blivit olagligt än?
Citera
2014-04-26, 18:14
Medlem
Vindlings avatar
DMT är en hallucinogen drog med effekter liknande ecstasy och MDMA.

Ska man skratta eller gråta...?
Hmmm efter som detta citat kommer från de som stiftar lagarna i vårt land väljer jag att göra det senare
Citera
2014-05-06, 23:26
Medlem
Jag innehåller DMT naturligt. Blir jag också olaglig snart. Om jag extraherar DMT från mig själv så är jag kriminell. Tycker redan idiotin gått över gränsen. Ska det bli olagligt att drömma om nätterna också? Det är ju också DMT resor.. och alla upplever det varenda natt.
Citera
2014-05-07, 09:43
Bannlyst
Citat:
DMT är en hallucinogen drog med effekter liknande ecstasy och MDMA
Deras okunnighet oroar mig...
Citera
2014-05-07, 10:00
Medlem
molmols avatar
Dom (prejudikat) från högsta domstolen i DMT/mimosa hostilis-fallet

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2014/2014-04-08%20B%201062-13%20Dom.pdf

http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Vagledande-domar-och-beslut-prejudikat/2014/2014-04-08-B-1062-13/

Citat:
Avgörande: B 1062-13
Enbart sådana åtgärder som att avlägsna blad, avskilja bark och mala ned växtmaterial – som inte är klassificerat som narkotika men som innehåller ett ämne som är narkotikaklassat – har inte ansetts medföra att materialet blivit narkotika.
Citera
2014-05-07, 17:44
Medlem
psychofoxs avatar
Mycket goda nyheter! Även om en legalisering av DMT naturligtvis hade varit att föredra.
Citera
2014-05-07, 18:41
Medlem
CamCameos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qinjo
Jag innehåller DMT naturligt. Blir jag också olaglig snart. Om jag extraherar DMT från mig själv så är jag kriminell. Tycker redan idiotin gått över gränsen. Ska det bli olagligt att drömma om nätterna också? Det är ju också DMT resor.. och alla upplever det varenda natt.

Angående drömfaktorn så flummar du på hypoteser min vän. Det där kan du verkligen inte bevisa. Spårmängder i kroppen gäller inte bara DMT heller. Med samma logik går vi också runt med GHB och anabola steroider i omlopp. Opioider . . . alla människor är ena riktiga knarkare. E väl därför det e konflikt till höger å vänster.

Citat:
Ursprungligen postat av Bam-Margera
Deras okunnighet oroar mig...

Det rör sig inte om okunnighet. Det är snarare ett genuint ointresse, blandat med en tung indoktrinering som stärker uppfattningen att narkotika inte är något en civiliserad människa bemödar sig att studera närmare. Människor gör det förment fria valet att betrakta drogkunskap som loserkunskap, och statsmakten säger "det gör ni rätt i!".

Så ja, i och för sig är det okunskap vi har att göra med. Det jag egentligen vill få sagt är att vanligt folk är okunniga inom det mesta som faktiskt betyder något för deras fortlevnad. Så har det varit i snart flera hundra år. Genom att acceptera det som fakta kan du få enorma fördelar.

Citat:
Ursprungligen postat av psychofox
Mycket goda nyheter! Även om en legalisering av DMT naturligtvis hade varit att föredra.

Det är bara olagligt om du åker fast.
Senast redigerad av CamCameo 2014-05-07 kl. 18:44.
Citera
2014-05-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molmol
Dom (prejudikat) från högsta domstolen i DMT/mimosa hostilis-fallet

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2014/2014-04-08%20B%201062-13%20Dom.pdf

http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Vagledande-domar-och-beslut-prejudikat/2014/2014-04-08-B-1062-13/

Skönt att se att Högsta Domstolen har vett i huvudet. Detta är världens nyttigaste ämne och något som vartenda människa borde prova. Man trippar 5-15 minuter och sitter helt still och skadar varken sig själv eller någon annan, och det är 0% beroendeframkallande. Idiotin i artikeln i första inlägget fick det att vridas i min mage där idioterna jämförde det med Ecstacy och sa att han skrek och grät... Jesus Christ... Jag känner ingen som inte blivit en bättre människa efteråt med mer uppskattning för den vackra värld vi lever i. Det var en studie på ett universitet i USA (glömt namnet) där 90% av de som tagit ämnet sa att det var den viktigaste och mest ögonöppnande upplevelsen i deras liv.

De som inte förstår lagspråket eller inte orkar läsa, kan få denna sammanfattning av domen:
  • Barken är ej att klassa som narkotika bara för att den innehåller DMT, och är laglig att köpa och inneha.
  • Pulveriserad och rensad bark är ej att klassa som narkotika bara för att den innehåller DMT, och är laglig att köpa och inneha. Det spelar ingen roll att pulvret innehåller DMT; själva pulvret är lagligt.
  • Om du delar upp pulvret i massvis av små doseringspåsar som kan tolkas som att de är till för distribuering eller försäljning, så räknas det som "beredning" och är olagligt. Men om du har allt pulver i 1-2 stora påsar så är det helt lagligt.
  • Enbart den färdiga produkten, DMT, är olaglig, och detta enbart pga att den korkat narkotikaklassades ihop med andra psykedeliska droger på 70-talet.
  • Trots att det var uppenbart vad han skulle använda pulvret till i nästa steg, så blev innehavaren helt friad utan påföljder. Ibland fungerar rättssamhället och rättssäkerheten mot övertramp mot våra privatliv faktiskt!
  • Domen kommer inte att omprövas och nu har det satts rättspraxis i denna mycket viktiga fråga. Fy fan vad jag är glad idag.
  • Att köpa hem bark eller barkpulver är därmed helt lagligt, men inte att köpa färdigt DMT. Och om du själv förbereder färdigt DMT så håll detta helt hemligt och sälj inte till någon och prata enbart med dina närmsta vänner, för det klassas som narkotika. Men så länge du bara har bark eller pulver så är du helt på lagens sida. Försök att inte heller väcka uppmärksamhet genom att köpa hem barken direkt till din egna dörr och därmed kanske hamna på en spaningslista om tullen öppnar paketet; köp hem det till någon pensionärsvän som inte bryr sig ett dugg om ifall de hamnar på nån lista, och som dessutom kan neka att de ens har beställt barken. Köp bara ifrån EU-länder så att det passerar tullen utan kontroll i 99% av fallen. Spara domen som PDF eller utskrift om ni nånsin själva behöver försvara er. Det är tragiskt att det är så här och att man behöver smyga med det. Pappa-staten har inget att göra med våra privatliv, och speciellt inte när vi bara vill förbättre våra liv genom att utforska mer än bara den fysiska världen. Det är uppenbart att något större pågår här i Universum och att DMT och Ayahuasca är nyckeln. Att alla människor oavsett deras bakgrund och oavsett hur lite eller hur mycket de redan vet om preparatet har exakt samma upplevelse talar för att det är en verklig plats som vi utforskar. Något större pågår här i livet.
  • De som är nyfikna på att öppna sina ögon kan lyssna på Terrence Mckenna's föreläsningar om DMT och astralresor.
  • Trots att det är helt lagligt så vill jag att alla tänker sig för och tar det lugnt med DMT och inte kastar onödig uppmärksamhet på våran nyckel till frihet. Total legalisering av DMT kommer ske den dagen när människor är mer upplysta, men den dagen får vi vänta ett tag på. Ta det lugnt under tiden och njut av det ni har. Gör inga dumheter så att det blir fler domstolsfall av detta. Ni förstör isåfall bara för alla oss som tar ansvar och faktiskt använder våra hjärnor. Och glöm inte: Ha det kul i denna underbara resa vi kallar Livet!

Edit: Jag undrar förresten vad detta innebär för tullens rätt att beslagta barken. Eftersom barken är helt laglig och en man nyss friats för innehav av pulvriserad bark så måste det ju vara olagligt för dem att beslagta både bark och pulver.
Senast redigerad av Jewbacca 2014-05-25 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in