2013-12-03, 23:17
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
smörja in portfölj

har en saddleback leather väska. vad skulle ni rekommendera att smörja in den med? funkar vanlig ofärgad skokräm? eller finns något särskilt man kan ha för att "återfukta" läder som inte är specifikt för skor??
Citera
2013-12-03, 23:36
Medlem
ShogunAssasins avatar
Trådstart sammanfogad.

En uppmaning till Ministry.of.Truth: Sök innan du startar en ny tråd för att se om det redan finns någon på ämnet.

/Moderator
Citera
2013-12-05, 06:49
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
har en saddleback leather väska. vad skulle ni rekommendera att smörja in den med? funkar vanlig ofärgad skokräm? eller finns något särskilt man kan ha för att "återfukta" läder som inte är specifikt för skor??

Alltså skokräm och dyl innehåller ämnen som kan sätta sig på andra plagg. Jag skulle kolla på andra produkter ämnade för lädervård. Jag vet att möbelföretaget MIO saluför vissa produkter som skall vara bra.

Men du kan även läsa igenom trådarna nedan, kanske finns något där för dig.

The care and maintenance of a leather briefcase.

Styleforum tråd.

Sen kan en viss patina vara snyggt också, tänk på det!
Citera
2013-12-05, 14:22
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Alltså skokräm och dyl innehåller ämnen som kan sätta sig på andra plagg. Jag skulle kolla på andra produkter ämnade för lädervård. Jag vet att möbelföretaget MIO saluför vissa produkter som skall vara bra.

Men du kan även läsa igenom trådarna nedan, kanske finns något där för dig.

The care and maintenance of a leather briefcase.

Styleforum tråd.

Sen kan en viss patina vara snyggt också, tänk på det!

Vilka ämnen menar du?

Jag trodde nämligen att det var helt okej att använda skoprodukter på andra läder saker som t.ex. skärp
Citera
2013-12-05, 17:29
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Vilka ämnen menar du?

Jag trodde nämligen att det var helt okej att använda skoprodukter på andra läder saker som t.ex. skärp

Ifs, beror på vilka produkter du använder. Men vissa skokrämer innehåller polish och andra skyddande ämnen som kan sätta sig på kläder. Läs förpackningen innan och se till att torka bort rester och sådant.
Citera
2013-12-05, 18:44
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ifs, beror på vilka produkter du använder. Men vissa skokrämer innehåller polish och andra skyddande ämnen som kan sätta sig på kläder. Läs förpackningen innan och se till att torka bort rester och sådant.

Nu menar jag inte skoputs utan andra mer vårdande krämer och självklart menar jag inte att man ska slänga på sig ett skärp när det fortfarande kan kladda ned hela byxan. Återigen, vilka ämnen är det man ska undvika?

Det är verkligen inte min starka sida så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.
Citera
2013-12-06, 11:53
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Nu menar jag inte skoputs utan andra mer vårdande krämer och självklart menar jag inte att man ska slänga på sig ett skärp när det fortfarande kan kladda ned hela byxan. Återigen, vilka ämnen är det man ska undvika?

Det är verkligen inte min starka sida så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.

Undvik ämnen som innehåller silikon, vaxer eller starka kemikalier. Framförallt om det innebär hudkontakt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shoe_polish

http://shoes.about.com/od/shoe_care/a/c_leather_shoes_4.htm
Citera
2013-12-09, 14:59
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Undvik ämnen som innehåller silikon, vaxer eller starka kemikalier. Framförallt om det innebär hudkontakt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shoe_polish

http://shoes.about.com/od/shoe_care/a/c_leather_shoes_4.htm

Förlåt för sent svar, jag har helt enkelt missat detta.
Silikon och onaturliga ämnen diskuterades i skofascist-tråden för inte så länge sedan men jag förstår inte skillnaden på att använda skoprodukter på skor och varför det skulle vara mindre bra att använde dem på andra skinnprodukter?
Citera
2013-12-09, 15:04
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Förlåt för sent svar, jag har helt enkelt missat detta.
Silikon och onaturliga ämnen diskuterades i skofascist-tråden för inte så länge sedan men jag förstår inte skillnaden på att använda skoprodukter på skor och varför det skulle vara mindre bra att använde dem på andra skinnprodukter?

Alltså detta är vad jag själv har lärt mig av fascisterna, därför föreslår att du frågar fascisterna. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer. Kanske ämnet behöver en egen tråd?
Citera
2013-12-09, 16:00
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Alltså detta är vad jag själv har lärt mig av fascisterna, därför föreslår att du frågar fascisterna. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer. Kanske ämnet behöver en egen tråd?

Så egentligen vet du heller ingen anledning till varför skoprodukter bör hållas undan från andra skinprodukter än skor?
Citera
2013-12-09, 17:52
Medlem
Herr gurkas avatar
Till exempel pigmenterad kräm kan, om den inte arbetats in till 100 procent, färga av sig på kläder. Det är egentligen enda anledningen att låta bli som jag ser det. Själv smorde jag precis handskarna men Renovateur.

Och "onaturligt" har vi redan gått igenom. Det är ett ord som inte säger någonting.
Citera
2013-12-15, 12:57
Medlem
Hej!

Har under en länge tid gått i tankarna att införskaffa en portfölj. Har nu hittat en från Tuscany Leather som jag tycker är väldigt fager, portföljen i fråga. Har från denna tråd fått intrycket att det finns skribenter som är nöjda med sina inköp. Men ställer mig som vissa andra frågande till lädrets kvalité pga priset. Hur har de än så länge hållit, bör jag slå till? Är även fundersam kring deras graveringstjänst, något att nyttja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in