2009-04-07, 18:38
Medlem
Pörrs avatar
Med anledning av den trevliga diskussionen om portföljer har jag med min kollegas tillåtelse brutit ut ett antal inlägg om denna trevliga accessoars, samt fått samma kollegas godkännande att inte lägga tråden i Accessoar-delen utan i Klassisk stil.

Förhoppningen är att denna tråd ska dra till sig det stora intresse den faktiskt förtjänar.

/Moderator
Senast redigerad av Pörr 2013-02-27 kl. 06:30.
Citera
2013-02-21, 13:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Inte min kopp när det kommer till färgerna i kläderna och dess sammansättning, men byxornas passform, skorna och väskan var förstås finfina!

Jag förstår, men trevligt att du gillade nederdelen iaf

Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Din bror verkar kunna sina saker. Fin portfölj. Ställ den aldrig igen på golvet.

Tack! Jo han jobbar som läderhantverkare, så han kan sina grejer. Varför skulle jag inte ställa den på golvet?
Citera
2013-02-21, 16:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
JTack! Jo han jobbar som läderhantverkare, så han kan sina grejer. Varför skulle jag inte ställa den på golvet?

De har en tendens att bli missformade, ungefär som om de fått ett slag i "magen" och böjer sig framåt.
Citera
2013-02-21, 17:08
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag förstår, men trevligt att du gillade nederdelen iaf

Tack! Jo han jobbar som läderhantverkare, så han kan sina grejer. Varför skulle jag inte ställa den på golvet?

Av två skäl:

Dels slits väskans undersida snabbare och blir ful och (precis som Pörr skriver) missformad. Dels drar den åt sig bakterier och smuts från underlaget.

Det kan låter överdrivet, men jag håller med mamman i Sopranos som menar att man av hygieniska skäl bör tvätta händerna efter att knutit sina skosnören
Det hör för övrigt till klassisk stil, menar jag, att vårda sina saker väl.
Senast redigerad av hundensår 2013-02-21 kl. 17:55.
Citera
2013-02-21, 19:43
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
De har en tendens att bli missformade, ungefär som om de fått ett slag i "magen" och böjer sig framåt.

Citat:
Av två skäl:

Dels slits väskans undersida snabbare och blir ful och (precis som Pörr skriver) missformad. Dels drar den åt sig bakterier och smuts från underlaget.

Det kan låter överdrivet, men jag håller med mamman i Sopranos som menar att man av hygieniska skäl bör tvätta händerna efter att knutit sina skosnören
Det hör för övrigt till klassisk stil, menar jag, att vårda sina saker väl.

Detta må vara en dum fråga men av ren nyfikenhet, tar portföljer samma skada om man t.ex. ställer den på ett bord eller ska man alltid lägga den ned?
Eller vilken position vilar portföljen bäst i?
Citera
2013-02-21, 22:18
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Detta må vara en dum fråga men av ren nyfikenhet, tar portföljer samma skada om man t.ex. ställer den på ett bord eller ska man alltid lägga den ned?
Eller vilken position vilar portföljen bäst i?

Är du på stan bär du väskan eller har den i axelrem. På jobbet eller hemma är det bästa att förvara den hängande - i andra hand på en stol/pall eller liknande. Ställ den inte på bordet om du inte måste. Inte snyggt.
Undantaget är förstås en portfölj av plattare modell. Den kan du förstås lägga i ett hörn av skrivbordet om där finns plats.

Allt detta givet att du värderar innehållet i väskan högt. Det bör du göra om du sysslar med något du värderar högt.
Senast redigerad av hundensår 2013-02-21 kl. 22:22.
Citera
2013-02-22, 00:17
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Är du på stan bär du väskan eller har den i axelrem. På jobbet eller hemma är det bästa att förvara den hängande - i andra hand på en stol/pall eller liknande. Ställ den inte på bordet om du inte måste. Inte snyggt.
Undantaget är förstås en portfölj av plattare modell. Den kan du förstås lägga i ett hörn av skrivbordet om där finns plats.

Allt detta givet att du värderar innehållet i väskan högt. Det bör du göra om du sysslar med något du värderar högt.

Så en portfölj bör aldrig stå alls?
Citera
2013-02-22, 01:17
Medlem
csts avatar
Citat:
Någonstans får man ju dra gränsen för vad som är praktiskt också...
Citera
2013-02-22, 07:42
Medlem
hundensårs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Någonstans får man ju dra gränsen för vad som är praktiskt också...

Haha, exakt. Jesus vad nördigt detta blev... och det är jag som är nörden

Hursom är det självklart som cst säger. Dock ställer jag aldrig någonsin ner portföljen på golvet i tunnelbanan eller bussen. I synnerhet inte den här tiden på året.
Citera
2013-02-22, 09:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Är det inte bara homosexuella och liknande som har portfölj med axelrem?
Citera
2013-02-22, 10:30
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Är det inte bara homosexuella och liknande som har portfölj med axelrem?
Nu har ju jag långt ifrån en klassisk stil men jag bär nästintill alltid min portfölj med axelrem, förutom när jag bär rock eller annat finare ytterplagg. Hade sett vansinnigt skitnödigt ut att komma bärandes på portföljen (som fungerar som skolväska) till jeans, t-shirt och parkas.
Citera
2013-02-22, 11:32
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Nu har ju jag långt ifrån en klassisk stil men jag bär nästintill alltid min portfölj med axelrem, förutom när jag bär rock eller annat finare ytterplagg. Hade sett vansinnigt skitnödigt ut att komma bärandes på portföljen (som fungerar som skolväska) till jeans, t-shirt och parkas.
Det ser alltid bättre ut att bära på portföljen. Även med jeans och t-shirt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in