2013-02-24, 22:36
Medlem
jag ska försöka förklara så gott som möjligt. förlåt om den ligger i fel forum.
på sista har jag börjat miss några ord när jag snackar eller så kommer dem inte ut hela.
så tex när jag säger en mening tex (hur mår du) så missar jag r i ordet "mår".
Jag är en kille som är 24 år och har varit arbetslös länge nu, umgås inte mkt med vänner, snackar inte heller mkt och är blyg.
min fråga hur tränar jag upp det så jag kommer på samma nivå som jag var i förut?
Citera
2013-02-24, 23:00
Medlem
Winsths avatar
Ja träna för guds skull, gå med i diskussionsgrupper (brukar finnas på bibliotek) och försök att hitta ett jobb, gärna ett jobb där du får prata mkt, ex inom service. Vet inte om du pluggat eller så men annars är ICA och coop bra alternativ, det är lätt att få jobb och du får prata mycket. Försök att umgås mer med vänner och familj och ta för dig utav livet! Livet är för kort för att skämmas och vara blyg Lycka till!
Citera
2013-02-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winsth
Ja träna för guds skull, gå med i diskussionsgrupper (brukar finnas på bibliotek) och försök att hitta ett jobb, gärna ett jobb där du får prata mkt, ex inom service. Vet inte om du pluggat eller så men annars är ICA och coop bra alternativ, det är lätt att få jobb och du får prata mycket. Försök att umgås mer med vänner och familj och ta för dig utav livet! Livet är för kort för att skämmas och vara blyg Lycka till!
de har du rätt i, har jobbat förut i en kiosk o där fick man prata lite.
kommer ha ett jobb snart också som informatör, men tror inte de kommer bli mkt snacka där,
finns det inte andra sätt, går det typ om man snackar med dig själv träna på det allså?
Citera
2013-02-24, 23:13
Medlem
Winsths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emki11
de har du rätt i, har jobbat förut i en kiosk o där fick man prata lite.
kommer ha ett jobb snart också som informatör, men tror inte de kommer bli mkt snacka där,
finns det inte andra sätt, går det typ om man snackar med dig själv träna på det allså?

Jo de klart att du kan prata med dig själv. Jag är absolut ingen tal expert men jag tror inte att du bara "tappar" ord utan att du gör det för att du kanske är lite nervös och detta beror på att du pratar med folk för lite. Du kan sitta hemma och prata med dig själv hela dagarna men när du väl ska prata med folk kanske du inte lyckas lika bra som hemma. Ett bättre alternativ då är om du läser en bok, högt. Men försök att komma ut i arbetslivet, om du har möjlighet plugga! Det finns inget bättre sätt att lära sig saker, lära känna nya människor och komma framåt i livet än att börja studera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in