2013-02-25, 10:58
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Gör den det även om universum är oändligt stort, får inte ihop det riktigt. Kan nåt som är oändligt stort bli större?
1) Ja något som är oändligt stort kan bli större.
2) Men när man pratar om universums volym så talar vi enbart om det observerbara universum, inget annat.
Citera
2013-02-25, 11:24
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du menar ord som: demon, fast program, gränssnittskomponent osv.
Man fattar fasiken inte vad de menar på svenska ibland.
Antar att det gäller alla dicipliner där publikationer på engelska är de vanligaste lästa inklusive astronomi.

Precis så, jag visste väl att någon med-nörd skulle förstå precis vad jag menade. Rent spontant så känns det som att astronomin torde vara ett fält som lider av precis samma "problem" i många fall.

OT men jag kan inte låta bli...
Smaka på de här, "Namngivet rör", "Databashög" och "Dödläge". Från den svenska DB2-klienten.
Så, slut på OT...
Citera
2013-02-25, 11:24
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Bump.
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Är det möjligt för en måne att ha ett ringsystem? Borde det inte slitas sönder av moderplaneten?
Citera
2013-02-25, 11:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det är just det här som är det största frågetecknet inom kosmologin nu.
Enligt lambda-CDM modellen (där den mörka energin är den kosmologiska konstanten) och de observationer som gjorts så kan vi konstatera följande:

Den totala mörka energin ökar i universum.
Den mörka energidensiteten är konstant.

Hur sjutton det går till vet vi inte. Eftersom universums volym går upp så går materiadensiteten ned, men den mörka energidensiteten är konstant. Det betyder att totalt sett så ökar energin.
Men, vem säger att densiteten faktiskt är konstant, den kanske ökar?

Edit.
För att få svar på den frågan behöver vi göra bättre observationer av det unga universum. Bättre och noggrannare beräkningar mha standardljuskällor behövs. Jag frågade en av Sveriges mest kända astronomer när vi kan tänkas få svar på detta. Han var väldigt skeptisk. 10-20 år minst.
Skulle energidensiteten öka kan, som jag skrivit många gånger tidigare, universums öde vara avgjort. I ett Big Rip.

Det kan inte ha något med symetribrottet att göra i fördelningen av materia och antimateria ?
Någonstans måste ju all den energin ha tagit vägen när materia och antimateria inhalerade varandra.
Citera
2013-02-25, 11:29
Medlem
WiperTheMightys avatar
Låt oss säga att vi har ett rymdskepp som med x antal hästkrafter når upp i 99,999% av ljushastigheten, att en fart förändring så liten som 0,5 m/s skulle räcka för att teoretiskt uppnå C. Nu förbjuder ju naturlagarna att något med massa(?) färdas snabbare än C. Men om vi nu skulle lägga till mer hästkrafter(x+10) så skulle vi ändå inte kunna färdas snabbare än C, Så vart tar den extra energin vägen? Jag har också hört något om att tiden saktas ner för att förhindra att C vallen passeras, någon som kan förklara?
Citera
2013-02-25, 11:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiperTheMighty
Låt oss säga att vi har ett rymdskepp som med x antal hästkrafter når upp i 99,999% av ljushastigheten, att en fart förändring så liten som 0,5 m/s skulle räcka för att teoretiskt uppnå C. Nu förbjuder ju naturlagarna att något med massa(?) färdas snabbare än C. Men om vi nu skulle lägga till mer hästkrafter(x+10) så skulle vi ändå inte kunna färdas snabbare än C, Så vart tar den extra energin vägen? Jag har också hört något om att tiden saktas ner för att förhindra att C vallen passeras, någon som kan förklara?

Till att accelerera den ökande relativistiska massan, tror jag blir rätt uttryck.
Ju högre hastighet du har desto större relativistisk massa får du.
Och som du förstår ger det ju att ju ""tyngre"" en kropp är desto mer energi krävs för att accelerera den.
Citera
2013-02-25, 12:06
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Bump.
Inte nödvändigtvis. I praktiken kan det bildas ett ringsystem kring en måne, men eftersom massan är relativt liten kommer roche-gränsen ligga riktigt nära ytan. För himlakroppar med hög densitet kan den tom befinna sig innanför dess radie. Men i praktiken så om du skulle smula sönder en större asteroid så att varje litet fragment har sin egna stabila omloppsbana så skulle det säkert fungera.
Dock så är det som du säger, planetens gravitation påverkar stabiliteten.

Någon annan kanske har en bättre förklaring.
Citera
2013-02-25, 12:09
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Till att accelerera den ökande relativistiska massan, tror jag blir rätt uttryck.
Ju högre hastighet du har desto större relativistisk massa får du.
Och som du förstår ger det ju att ju ""tyngre"" en kropp är desto mer energi krävs för att accelerera den.
Precis. Man kan se det som att materia har en egenskap som motsträvar rörelse. Vilomassan är alltid den samma, men om man lägger till den relativistiska massan som ökar med rörelsen så krävs en större kraft att accellerera.
Citera
2013-02-25, 12:15
Medlem
DigitalGuys avatar
Vart hamnar allt som sugs in i ett svarthål?
Citera
2013-02-25, 12:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Vart hamnar allt som sugs in i ett svarthål?
Ingen vet, men materian finns där inne. Eftersom vår beskrivning av rumtiden inte går att testa så föreställer vi oss att all materia landar i en singularitet i centrum. Kanske finns det något som förhindrar en ren singularitet, men vi kan inte idag testa eventuella hypoteser.
Citera
2013-02-25, 12:54
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ingen vet, men materian finns där inne. Eftersom vår beskrivning av rumtiden inte går att testa så föreställer vi oss att all materia landar i en singularitet i centrum. Kanske finns det något som förhindrar en ren singularitet, men vi kan inte idag testa eventuella hypoteser.
Så du tror att det någon dag kommer vara möjligt att ta reda på svaret?

För att ställa en ordentlig fråga också.
Ifall man tar två kvantintrasslade partiklar och skickar in den ena i ett svart hål, vad händer med den som kvarstår?
Citera
2013-02-25, 14:43
Medlem
DigitalGuys avatar
Citat:

Jävlar det här var intressant. Jag hittade denna video om ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=3pAnRKD4raY
Lite skrämmande faktiskt

Vad menar han det där med ''Wormhole'' hur fan kommer man in i ett annat universum och vadå snabbare än ljuset? Då kan man tänka vad är ljusets hastighet varför är det just ljusets hastighet som är max farten vad får den sin höga hastighet ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in