2013-02-25, 02:16
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag har en fråga om Hubbles konstant, som ju säger att galaxer avlägsnar sig från oss snabbare ju längre bort de befinner sig. Detta skulle innebära att universum expanderar snabbare med tiden.

Men ju längre bort en galax befinner sig från oss i rummet, desto längre tillbaks befinner sig ju denna galax även i tiden. Därmed borde det väl vara mer korrekt att säga att universum expanderade snabbare i forntiden, vilket innebär att universums expansion saktar ned?

Utöver det Puff skrivit så gäller bara den speciella relativitetsteorin i en lokal, icke-expanderande rumtid. Två punkter som avlägsnar sig från varandra i en hastighet > c så kan du inte placera dem i samma lokala referensram.
Citera
2013-02-25, 08:29
Medlem
Sunners avatar
Se på fan, jag som just funderade på om min lilla fråga verkligen förtjänade en egen tråd, så går Georgi och startar den här som på beställning.

Nåja, då copy&pastar jag väl då så slipper jag smutsa ner den andra tråden med OT.

Citat:
Giorgi, vad kallar ni det på svenska? Och när jag ändå frågar, vad kallar ni en GRB på svenska? Gammastrålningsutbristning/storm låter inte riktigt lika ballt som gamma ray burst.
För lite kontext så är det alltså en generell fråga gällande astronomiska termer, GRB skulle väl gå att översätta utan att det låter helt efterblivet men begrepp såsom "termination shock" eller "heliosheath" känns yxigare.
Citera
2013-02-25, 08:46
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Se på fan, jag som just funderade på om min lilla fråga verkligen förtjänade en egen tråd, så går Georgi och startar den här som på beställning.

Nåja, då copy&pastar jag väl då så slipper jag smutsa ner den andra tråden med OT.

För lite kontext så är det alltså en generell fråga gällande astronomiska termer, GRB skulle väl gå att översätta utan att det låter helt efterblivet men begrepp såsom "termination shock" eller "heliosheath" känns yxigare.
GRB heter på svenska "Gammablixt".
Citera
2013-02-25, 09:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jupiter tros innehålla en iskärna på ~10 jordmassor (Jupiter är 300 solmassor).

Sen går även densiteten upp alldeles för mycket när man närmar sig mitten för att man skulle kunna flyga igenom utan problem.
Oj 300 solmassor, det var inte lite.
Citera
2013-02-25, 09:48
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Oj 300 solmassor, det var inte lite.
317 Jordmassor.
Citera
2013-02-25, 10:10
Medlem
dondes avatar
Min fråga:
Hur "unik" är våran jord? Jag menar det är ju inte bara pga att vi ligger i beboliga zonen som det finns liv här. Månen gör väl sitt till det, samt jordens axel och säkert många fler saker som jag inte har koll på.
Citera
2013-02-25, 10:18
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donde
Min fråga:
Hur "unik" är våran jord? Jag menar det är ju inte bara pga att vi ligger i beboliga zonen som det finns liv här. Månen gör väl sitt till det, samt jordens axel och säkert många fler saker som jag inte har koll på.

Det har vi inte en aning om. Keplers mätnoggranhet är precis så hög att den kan hitta jordliknande planeter (Massa och avstånd från stjärna), och månar kan man glömma, inga exo-månar har upptäckts. Så det bästa svaret vi kan ge är att vi inte har en blekaste aning.

En sak man kan säga är att solsystemet bör vara rätt unikt, dvs. att vi har 8 planeter i ett rotationsplan. Stjärnor skapas i klustrar, och sen slungas de ut. Det är väldigt osannolikt att ett system med 8 planeter inte skulle störas vid en sådan ejektion, så solen bör ha skapats i utkanten av en kluster och ha ejektats på ett "snällt sett".
Citera
2013-02-25, 10:36
Medlem
MeanMEs avatar
Är mängden mörk energi konstant eller nygenereras den och har man några hypoteser om hur detta evt går till ?
Citera
2013-02-25, 10:40
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
GRB heter på svenska "Gammablixt".

Ja som sagt, frågan var mer i största allmänhet gällande astronomiska termer. GRB = gammablixt är ju enkelt nog även om jag personligen skulle säga GRB bara för att "gamma ray burst" låter jävligt mycket ballare än gammablixt(jag jag är en infantil person ). Men i största allmänhet, är den astronomiska nomenklaturen "försvenskad" eller gör ni likadant som jag och mina kollegor inom IT mestadels gör, dvs använder engelska termer då svenska motsvarigheter antingen saknas eller låter lätt efterblivna?
Citera
2013-02-25, 10:51
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Är mängden mörk energi konstant eller nygenereras den och har man några hypoteser om hur detta evt går till ?
Det är just det här som är det största frågetecknet inom kosmologin nu.
Enligt lambda-CDM modellen (där den mörka energin är den kosmologiska konstanten) och de observationer som gjorts så kan vi konstatera följande:

Den totala mörka energin ökar i universum.
Den mörka energidensiteten är konstant.

Hur sjutton det går till vet vi inte. Eftersom universums volym går upp så går materiadensiteten ned, men den mörka energidensiteten är konstant. Det betyder att totalt sett så ökar energin.
Men, vem säger att densiteten faktiskt är konstant, den kanske ökar?

Edit.
För att få svar på den frågan behöver vi göra bättre observationer av det unga universum. Bättre och noggrannare beräkningar mha standardljuskällor behövs. Jag frågade en av Sveriges mest kända astronomer när vi kan tänkas få svar på detta. Han var väldigt skeptisk. 10-20 år minst.
Skulle energidensiteten öka kan, som jag skrivit många gånger tidigare, universums öde vara avgjort. I ett Big Rip.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-02-25 kl. 10:56.
Citera
2013-02-25, 10:54
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det är just det här som är det största frågetecknet inom kosmologin nu.
Enligt lambda-CDM modellen (där den mörka energin är den kosmologiska konstanten) och de observationer som gjorts så kan vi konstatera följande:

Den totala mörka energin ökar i universum.
Den mörka energidensiteten är konstant.

Hur sjutton det går till vet vi inte. Eftersom universums volym går upp så går materiadensiteten ned, men den mörka energidensiteten är konstant. Det betyder att totalt sett så ökar energin.

Gör den det även om universum är oändligt stort, får inte ihop det riktigt. Kan nåt som är oändligt stort bli större?
Citera
2013-02-25, 10:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Ja som sagt, frågan var mer i största allmänhet gällande astronomiska termer. GRB = gammablixt är ju enkelt nog även om jag personligen skulle säga GRB bara för att "gamma ray burst" låter jävligt mycket ballare än gammablixt(jag jag är en infantil person ). Men i största allmänhet, är den astronomiska nomenklaturen "försvenskad" eller gör ni likadant som jag och mina kollegor inom IT mestadels gör, dvs använder engelska termer då svenska motsvarigheter antingen saknas eller låter lätt efterblivna?
Du menar ord som: demon, fast program, gränssnittskomponent osv.
Man fattar fasiken inte vad de menar på svenska ibland.
Antar att det gäller alla dicipliner där publikationer på engelska är de vanligaste lästa inklusive astronomi.
Senast redigerad av MeanME 2013-02-25 kl. 11:00. Anledning: stavning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in