2013-02-24, 06:31
Medlem
Aireess avatar
Hejsan.

Jag bara undrar en sak.

Jag satt och kolla på serien Futurama, skriven av samma som har gjort Simpsons, och upptäckte att alla har bara 4 fingrar, 3 vanliga + tumme.

Varför gör man på detta sätt? Varför gör man inte så dom har 5 fingrar?

Tack i förhand.
Airees.
Citera
2013-02-24, 06:42
Medlem
joeljoeljoel1s avatar
Var väl enklare att rita 4 istället för 5 fingrar i tecknade serier förr.
Citera
2013-02-24, 06:43
Medlem
Spenneths avatar
Det är väl en kostnadsfråga i första hand skulle jag tro.
Citera
2013-02-24, 06:56
Medlem
krigsbarns avatar
Av tidsekonomiska skäl, det stämmer, åtminstone enligt dem själva. Någon sade det i en intervju angående Simpsons i alla fall, varför det skulle vara annorlunda i Futurama vet jag inte.
Citera
2013-02-24, 07:33
Medlem
sommarlovs avatar
Standard för serier.
I ett avsnitt av Simpsons får man se Gud, han har 5 fingrar på varje hand...
Citera
2013-02-24, 12:03
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Standard för serier.
I ett avsnitt av Simpsons får man se Gud, han har 5 fingrar på varje hand...

Och i ett avsnitt så skojar dom till det när Homer ska räkna på fingrarna...
Citera
2013-02-24, 12:24
Medlem
02-02-2012s avatar
I just Simpsons (och troligen futurama) skall de fyra fingrarna symboliser att figurerna är djur och beter sig som sådana. Inom numerologi (som skaparen känner till) är 4 nummer för djur, 5 för mannen (ej att förväxla med människor!) och 6 änglar, guds nummer är 7.

Ni kan även i vissa serier och filmer se att det finns karraktärer med skadade tummar, det är för att symbolisera att de är lägre stående eftersom mannen sägs vara det enda djur som har en riktig tumme medan apor har något mellanting av ett finger och en tumme.

Bara vilda gissningar från min sida.
Citera
2013-02-24, 19:11
Medlem
Det har väl alltid varit väldigt vanligt inom tecknandet i både rörligt och stillbild. Det är extremt mycket svårare än man tror att rita en hand som ska se "naturlig/riktig" ut och som har fem fingrar. Sen ska handen och fingrarna vara i olika lägen beroende på vad karaktären gör med händerna o.s.v. Och sen ska de teckna tusentals teckningar så då kanske man inte orkar hålla på med såna "smådetaljer" som händerna.
Då är det lättare och går snabbare att rita en tecknad hand med fyra. Många seriefigurer har ju inte verklighetstrogna händer, öron, hår, skor o.s.v.
Citera
2013-02-24, 20:24
Medlem
datoriprograms avatar
Den förklaringen jag har hört är helt enkelt att det ser skumt och trångt ut med 5 fingrar. Man brukar ju säga att allting över 4 måste man räkna, och kanske skapar det lite obehag att se 5 fingrar i tecknade serier av den anledningen.

Walt säger såhär:

"Leaving the finger off was a great asset artistically and financially. Artistically five digits are too many for a mouse. His hands would look like a bunch of bananas. Financially, not having an extra finger in each of the 45,000 drawings that make up a six-and-one half minute short has saved the studio millions."

-Walt Disney
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in