2013-02-22, 21:28
Medlem
Jag är lite för glad i att handla. Jag har testat olika sätt att motivera mig att inte göra det, men det slutar för det mesta med att jag i alla fall övertalar mig själv om att jag verkligen behöver den där grejen.
Jag köper inget på faktura eller kredit, och har inga lån förutom CSN. Så jag handlar inte upp pengar jag inte har, men de jag har handlar jag verkligen upp … Jag skulle verkligen vilja spendera lite mindre och se ett större värde i att ha pengar liggandes på till exempel sparkonton.

Är det någon som har smarta tips på hur jag får ner denna lusta?
Citera
2013-02-22, 21:37
Medlem
hearttolefts avatar
Vet inte om det är till någon hjälp. Men för över en viss summa direkt efter lön till ett sparkonto.
Vet själv att jag tänkte att blir det nåt över så spar jag det, men blev sällan det :-P

Sen gäller det att inte nalla från det kontot he he, men låsas man att man aldrig har de pengarna så blir det lättare.
Citera
2013-02-22, 21:48
Medlem
Finans.killens avatar
Skaffa en hobby, kostar först lite att komma igång men sedan kan du döda många helger utan att spendera ett öre.

Förslag;
Fågelskådning (Köp en kikare, håller i minst 20 år)
Tv-spel (köpa en dator, sedan är det klart bara att tanka spel)
Låna böcker och läs på biblan/skaffa en "e-reader" och tanka böcker via torrents.
etc. etc.
Citera
2013-02-22, 21:52
Medlem
Jag har en tidsödande hobby och det är den jag lägger lite för mycket pengar på... :-) Och tid... :-O
Citera
2013-02-22, 22:43
Medlem
Låt banken dra från kontot, en summa varje månad, som låses, då behöver du till banken för att ta ut dem. De ger mer ränta de konton man låst.
Citera
2013-02-22, 23:43
Medlem
Jag har precis samma problem som du. Spenderar pengarna bara för att jag har dem - och har möjlighet att köpa något. Jag vill själv börja spara för isåfall så kan det bli en ordentlig summa någongång.

Som de har sagt tidigare så ha autogiro från din lön till ett sparkonto på banken. Och inget där du kan flytta över via mobilen.. Har jättemånga kompisar med sparkonton som flyttar över pengar hit och dit.

Lycka till
Citera
2013-02-23, 00:03
Medlem
Ainds avatar
"Tänk på din framtid!"
Låter sjukt tråkigt men det är helt klart ett bra sätt för att motivera sig själv till att spara mer.

Räkna ut hur mycket pengar du har om 5-10 år om du lägger undan x-summa pengar i månaden.
Citera
2013-02-25, 11:47
Medlem
P102s avatar
Varje månad precis innan löning för jag över allt jag har kvar på lönekontot minus en liten buffert till sparkontot. Då ser jag snyggt och prydligt mina resultat månad för månad på sparkontot, och det är väldigt motiverande för mig att se den där sifferkolumnen. Och att försöka klå förra månadens resultat!
Citera
2013-02-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P102
Varje månad precis innan löning för jag över allt jag har kvar på lönekontot minus en liten buffert till sparkontot. Då ser jag snyggt och prydligt mina resultat månad för månad på sparkontot, och det är väldigt motiverande för mig att se den där sifferkolumnen. Och att försöka klå förra månadens resultat!

För mig funkar det bäst att ta ut pengar i kontanter som jag ska försöka klara mig på. För jag tycker man får sämre koll när man betalar med kort. Jag tar ut kanske 2000 så ska jag försöka klara mig så länge det bara går, ibland funkar det hela månaden ut. Men jag spenderar inte så jättemycket å andra sidan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in