2015-01-02, 21:21
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ny stad och ledtrådar:

1. Vår lilla stad grundades under 1600-talet någon gång.

2. Här har människor råkat befinna sig mitt i stormen, skapad av människor för människor.

3. Vår stad har ett drag som minner om något idag förbjudet.

4. En tempelman har lämnat spår i vår stad. Spåren har med kyrkobyggnad att göra.

5. I vår stad, fast omvänt, leder tankar till viss frihet.

6. En känd person som har varit bosatt i vår stad är bl.a. känd för att tillsammans med en kollega ha uppträtt som John Travolta och Elvis Presley.

7. Ledtråd 3 har med ett fiskeredskap att göra.

8. Vår plats är bl.a. känd för sin mynttillverkning.

9. Här finns tv-historik.

10. SRB är en förkortning för svensk rödbrokig boskap, som är en vanlig mjölkkoras i Sverige. Förkortningen ifråga kan även kopplas till vår stads troligtvis mest kände invånare någonsin.
Korta förklaringar till ledtrådarna:

1. Staden Säter planlades 1630 och fick stadsprivilegium 1642.

2. År 1924 invigdes stormavdelningarna, paviljong 30 (Manliga Stormen) och 31 (Kvinnliga Stormen), på Säters mentalsjukhus.

3. Det drag som åsyftas är vattendraget Ljusterån, och fiske med ljuster är förbjudet i Sverige.

4. Tempelmannen är arkitekten Olof Tempelman.

5. Friheten ifråga är säterifriheten.

6. Lars-Inge Svartenbrandt och Benny Lilja rånade ett postkontor på Döbelnsgatan i Stockholm iförda gummimasker föreställande Elvis Presley och John Travolta. Svartenbrandt har tillbringat en del av sitt liv i just Säter.

7. Se 3.

8. I Säter präglades klippingar mellan 1624-1627 och rundmynt mellan 1627-1642.

9. Tv-historiken kan beskådas på Biografmuseet i Säter.

10. SRB = Sture Ragnar Bergwall.
Citera
2015-01-02, 22:19
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Korta förklaringar till ledtrådarna:

1. Staden Säter planlades 1630 och fick stadsprivilegium 1642.

2. År 1924 invigdes stormavdelningarna, paviljong 30 (Manliga Stormen) och 31 (Kvinnliga Stormen), på Säters mentalsjukhus.

3. Det drag som åsyftas är vattendraget Ljusterån, och fiske med ljuster är förbjudet i Sverige.

4. Tempelmannen är arkitekten Olof Tempelman.

5. Friheten ifråga är säterifriheten.

6. Lars-Inge Svartenbrandt och Benny Lilja rånade ett postkontor på Döbelnsgatan i Stockholm iförda gummimasker föreställande Elvis Presley och John Travolta. Svartenbrandt har tillbringat en del av sitt liv i just Säter.

7. Se 3.

8. I Säter präglades klippingar mellan 1624-1627 och rundmynt mellan 1627-1642.

9. Tv-historiken kan beskådas på Biografmuseet i Säter.

10. SRB = Sture Ragnar Bergwall.

Tack för ledtrådarna, lite sur att jag missade ljusterån, för jag hade just ljuster som
teori länge. Bra jobbat. Jag kommer med en ny stad eller ställe inom kort (läs i morgon)
Citera
2015-01-03, 01:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Tack för ledtrådarna, lite sur att jag missade ljusterån, för jag hade just ljuster som
teori länge. Bra jobbat. Jag kommer med en ny stad eller ställe inom kort (läs i morgon)

Plockade ljuster - men satt och gick igenom varenda jefvla (scosi svordomen) stadsvapen som kunde tänka sig ha ett ljuster i sig, snacka om att ha fel ingång... den var snygg schizophrenia, men i morgon plockar jag Harrfenas stad på första!
Citera
2015-01-03, 13:10
Medlem
Harrfenas avatar
Denna stad är liten.

1: Det gamla namnet på orten är omnämnt redan på 1300-talet.

2: Man har gått från ett material till ett annat genom åren.

3: Varje år samlas man och drar ett fiskeredskap, även omvänt, här.
Senast redigerad av Harrfena 2015-01-03 kl. 13:12.
Citera
2015-01-03, 21:01
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Denna stad är liten.

Drar till med Bogesund/Ulricehamn. P.g.a. stadsbränder har man gått från trästad till stenstad, och därigenom bytt material. Fiskeredskapet kan eventuellt vara not, som omvänt är ton. Såväl not som ton kan förknippas med musikfestival som i det här fallet kan vara Uportfestivalen.
Senast redigerad av schizophrenia 2015-01-03 kl. 21:19.
Citera
2015-01-03, 21:07
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Drar till med Bogesund/Ulricehamn. P.g.a. stadsbränder har man gått från trädstad till stenstad, och därigenom bytt material. Fiskeredskapet kan eventuellt vara not, som omvänt är ton. Såväl not som ton kan förknippas med musikfestival som i det här fallet kan vara Uportfestivalen.

Det är rätt bra tänkt, men fel stad. Det är inte därför man bytt material i vår håla.
Fiskeredskapet får jag ge dig rätt på.

4: Här kan man hamna till skogs eter ett tag.
2015-01-03, 22:48
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Det är rätt bra tänkt, men fel stad. Det är inte därför man bytt material i vår håla.

Gör ett nytt försök: Gudmundrå/Kramfors. Trähus ersattes med betongditon under främst 60-talet, vilket medförde ett materialbyte. Kramfors har en årlig stadsfest/folkfest, vilket skulle kunna förklara ledtråd 3. Om man åker österut hamnar man i Skogs socken.
Citera
2015-01-03, 23:19
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Gör ett nytt försök: Gudmundrå/Kramfors. Trähus ersattes med betongditon under främst 60-talet, vilket medförde ett materialbyte. Kramfors har en årlig stadsfest/folkfest, vilket skulle kunna förklara ledtråd 3. Om man åker österut hamnar man i Skogs socken.

Jag tycker att du jobbar på bra, men tyvärr fel stad. Materialbytet har inte med
byggnader att göra.
Citera
2015-01-03, 23:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Inspirerad av schizophrenias tänk - tar man sig från Karlstad kommer man snart till Skoghall ("till skog"). Not/ton - staden lite av körsjungandets huvudstad, "årliga" kan vara K Music Festival - iofs house och modernare toner. Tingvalla, stadens gamla namn medeltida. Får heller inte ihop "materialbytet" - kanske (också) tänker mig "sten ersätter trä" omedelbums pga brand (a la Sundsvall) - men väldigt osäker där...
Citera
2015-01-03, 23:52
Medlem
tcfmogs avatar
Eksjö?
Citera
2015-01-04, 00:13
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Inspirerad av schizophrenias tänk - tar man sig från Karlstad kommer man snart till Skoghall ("till skog"). Not/ton - staden lite av körsjungandets huvudstad, "årliga" kan vara K Music Festival - iofs house och modernare toner. Tingvalla, stadens gamla namn medeltida. Får heller inte ihop "materialbytet" - kanske (också) tänker mig "sten ersätter trä" omedelbums pga brand (a la Sundsvall) - men väldigt osäker där...

Karlstad är icke rätt, det är ICKE byggnader materialbytet avser och ingen brand
som gör materialbytet.
Citera
2015-01-04, 00:15
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Eksjö?

Nix.
Lite OT, Visst lär man sig mycket både då man gör frågor och söker svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in