2016-12-02, 13:00
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte lätt att gissa om tävlingen även omfattar stadsdelar när TS talar om stad, men visst, det går ju bra bara alla är överens om att vi även kastar in byhålor, kan bli riktigt intressant.

wikipedia citat;

Djursholm är en kommundel i Danderyds kommun vars bebyggelse utgör en del av tätorten Stockholm,

Således borde rätt svar vara Danderyd eller Stockholm, men men, kanske bara jag som är en dålig förlorare, kör på, nu vet vi hur läget ligger.

Djursholm var stad 1914-67. Det kan väl ses som en förmildrande omständighet.

Kvarstad däremot...
Citera
2016-12-02, 13:46
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte lätt att gissa om tävlingen även omfattar stadsdelar när TS talar om stad, men visst, det går ju bra bara alla är överens om att vi även kastar in byhålor, kan bli riktigt intressant.

wikipedia citat;

Djursholm är en kommundel i Danderyds kommun vars bebyggelse utgör en del av tätorten Stockholm,

Således borde rätt svar vara Danderyd eller Stockholm, men men, kanske bara jag som är en dålig förlorare, kör på, nu vet vi hur läget ligger.
Djursholm var stad 1914-67, som att påpekade, men även 1967-71. Se t.ex. här.

Dessutom, från ne.se (med min fetning):
Citat:
Djursholm, som räknas som en del av Stockholms tätort, var köping 1901–14 och därefter stad till 1971.
Citat:
I Sverige infördes i och med 1862 års kommunallagar begreppen landskommun och stadskommun med helt skilda styrelseskick. År 1971 ändrades lagen så att alla kommuner kom att styras lika. Därmed slopades den särskilda stadskommunen. Som Sveriges städer anges dock ofta de 133 orter som 1971 innehade stadsprivilegier. Det innebär t.ex. att Jönköpings kommun innehåller de tre städerna Jönköping, Huskvarna och Gränna.
Stad försvann som juridiskt begrepp i Sverige i och med kommunreformen 1971. Tycker du därmed att det ska vara otillåtet att fråga efter de svenska orter som var städer fram till kommunreformen 1971?

Danderyd har såvitt jag vet aldrig någonsin varit stad, så varför tycker du att Danderyd skulle vara ett mer rätt svar? Tråden heter Frågesport - städer, inte Frågesport - kommuner eller Frågesport - köpingar. Djursholm har ju faktiskt varit stad.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-12-02 kl. 14:46.
Citera
2016-12-02, 16:09
Medlem
stepe543s avatar
Tycker inte heller att Djursholm är anmärkningsvärt som resmål!
Naturligtvis kan vi föra långa invecklade diskussioner angående vad som de facto ska räknas som stad, men jag misstänker stark att en sådan diskussion inte på något vis kommer att utmynna i någon sorts konsensus.

Flera resmål i tråden har varit av karaktären by, samhälle, mindre håla. Senast frågade undertecknad efter ett samhälle på Grönland med cirkus 600 invånare...

Så länge resmålet är av en sådan karaktär att man med ledtrådar kan resonera sig fram till det så köper jag alla typer av sammanhängande bebyggelse.

Kommun däremot reser vissa tveksamheter...
Citera
2016-12-02, 16:22
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Naturligtvis kan vi föra långa invecklade diskussioner angående vad som de facto ska räknas som stad, men jag misstänker stark att en sådan diskussion inte på något vis kommer att utmynna i någon sorts konsensus.

Flera resmål i tråden har varit av karaktären by, samhälle, mindre håla. Senast frågade undertecknad efter ett samhälle på Grönland med cirkus 600 invånare...

Så länge resmålet är av en sådan karaktär att man med ledtrådar kan resonera sig fram till det så köper jag alla typer av sammanhängande bebyggelse.

Det var någon som var sur på Mig när jag hade Uttran som ort.

Citat:
Uttran är en del av tätorten Tumba i Botkyrka kommun belägen i Grödinge socken mot gränsen till Salems kommun, vid sjön Uttrans östra del, Utterkalven.

Jag kan leva med det.
Citera
2016-12-02, 16:42
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:

Jag frågade en gång efter Plymouth, staden som är de jure länshuvudstad i den brittiska besittningen Montserrat. Denna stad har 0 invånare efter en rad av vulkanutbrott, eftersom den är täckt av ett tjockt lager aska. Hade inte blivit förvånad om någon hade protesterat den gången ...
Citera
2016-12-02, 17:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Det skulle onekligen öka svårighetsgraden om vi skulle börja fråga efter kommuner. I Frankrike finns över 36 000 kommuner (communes), som kan ha allt från typ tio invånare till miljoner sådana.

Edit 1: Uhh, det finns t.o.m. hela sex kommuner i Frankrike som saknar bofasta invånare (åtminstone så sent som år 2012). Varenda en av dem har en svensk wikipediasida! Imponerande! Alla sex lades för övrigt i ruiner vid slaget vid Verdun. Kommunen Rochefourchat hade år 2010 en invånare, och hade det året intäkter på 18 704 € och hade ett överskott i finanserna på 5 172 €. Tänk, en egen kommun, med överskott i finanserna!

Edit 2: Har kollat i wiki. Under 1900-talet har antalet franska kommuner emellanåt överstigit 38 000, så antalet har ju minskat. I Sverige minskade antalet kommuner från 2 498 året före kommunreformen 1952 till dagens 290. Som jämförelse, i (den europeiska delen av) Frankrike minskade antalet kommuner från cirka 38 000 vid tiden för den svenska kommunreformen 1952 till dagens 36 552.

Ber om ursäkt för OT.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-12-02 kl. 17:51.
Citera
2016-12-02, 19:46
Medlem
atts avatar
Nästa resmål som jag tänkt ut är noga räknat en kommun så jag lägger det åt sidan så länge...

Istället åker vi till:
1) en stad som är mest känd för ett företag som delar dess namn men inte längre har någon tillverkning här, så vitt jag vet
2) härifrån kom ett riktigt äss
3) och en mycket praktisk bil har ett eget museum

Svårt hoppas jag!
Citera
2016-12-02, 22:41
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nästa resmål som jag tänkt ut är noga räknat en kommun så jag lägger det åt sidan så länge...

Istället åker vi till:
1) en stad som är mest känd för ett företag som delar dess namn men inte längre har någon tillverkning här, så vitt jag vet
2) härifrån kom ett riktigt äss
3) och en mycket praktisk bil har ett eget museum

Svårt hoppas jag!

Citat:
Kultförklarade Tjorven får ett eget museum i Rockneby.
Men är det ens en kommun?
Citera
2016-12-02, 22:48
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Men är det ens en kommun?

Det finns fler praktiska bilar. Och som sagt kasserade jag gåtan där resmålet var en kommun. Aktuell fråga gäller en riktig stad. Ursäkta om jag gaggar!
Citera
2016-12-02, 23:03
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Det finns fler praktiska bilar. Och som sagt kasserade jag gåtan där resmålet var en kommun. Aktuell fråga gäller en riktig stad. Ursäkta om jag gaggar!

Hmmm, fast det ligger ju i Kalmar kommun. Och där finns det företag som delar stadens/kommunens namn som har lagt ner produktionen.
Citat:
Volvo hade tidigare bilproduktion i staden vid Volvo Kalmarverken, invigd 1974, och stängd 1994. Likaså fanns en chokladfabrik, invigd 1909, där Nordchoklad länge (tidigare Chokladfabriken Röda ugglan, senare Candelia och Cloetta) hade sin godisproduktion. Denna fabrik stängdes 1998. Tågtillverkaren Kalmar Verkstad invigdes 1902, senare ABB, Adtranz och Bombardier fanns i Kalmar, men stängdes 2005. Kalmar Varv invigdes 1679 och stängdes 1981.

Tror ändå att jag är ute och cyklar, inte bokstavligen dock.
Citera
2016-12-02, 23:33
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Hmmm, fast det ligger ju i Kalmar kommun. Och där finns det företag som delar stadens/kommunens namn som har lagt ner produktionen.

Tror ändå att jag är ute och cyklar, inte bokstavligen dock.

Det är inte Kalmar.

4) ortens namn är känt sedan närmare 800 år, men stad blev den för mindre än 100 år sedan
1b) när jag hör namnet tänker jag bara: hemnet!
Citera
2016-12-03, 14:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Mockfjärd?
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-12-03 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in