2016-11-29, 19:05
Medlem
TatueradeSnutkukars avatar
Lär ju vara Nijmegen som redan nämnts.
Citera
2016-11-29, 19:27
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TatueradeSnutkukar
Lär ju vara Nijmegen som redan nämnts.

Stämmer i alla fall med romartiden:

Citat:
The first mention of Nijmegen in history is in the 1st century BC, when the Romans built a military camp on the place where Nijmegen was to appear; the location had great strategic value because of the surrounding hills, which gave (and continue to give) a good view over the Waal and Rhine valley.
Citera
2016-11-29, 19:28
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Nijmegen.
Javisst är det Nederländernas äldsta stad, Nijmegen! (Om det nu inte råkar vara Maastricht som är äldst, som att nyligen påstod.)

Lite info om några av ledtrådarna:
1. Nina Simone har bott i Nijmegen.
2. Hockeylaget Nijmegen Devils och bandylaget Bandy Vereniging Nijmegen. Jodå, Gogge, de spelar på is. Citat från klubbens hemsida: "Bandy is een stoere balsport voor jongens en meisjes/heren en dames op ijs."
3. Henrik VI (tysk-romersk kejsare) föddes i Nijmegen.
7. Nijmegen är en politiskt röd stad som ibland benämns som Havana aan de Waal.
8. Bröderna Limbourg.
9. Bröderna i Van Halen är födda här, och har säkerligen levt gott på inkomsterna från hitlåten Jump.

Passar (bandy-) bollen till Selmer!
Senast redigerad av schizophrenia 2016-11-29 kl. 19:37.
Citera
2016-11-29, 20:59
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Javisst är det Nederländernas äldsta stad, Nijmegen! (Om det nu inte råkar vara Maastricht som är äldst, som att nyligen påstod.)

Lite info om några av ledtrådarna:
1. Nina Simone har bott i Nijmegen.
2. Hockeylaget Nijmegen Devils och bandylaget Bandy Vereniging Nijmegen. Jodå, Gogge, de spelar på is. Citat från klubbens hemsida: "Bandy is een stoere balsport voor jongens en meisjes/heren en dames op ijs."
3. Henrik VI (tysk-romersk kejsare) föddes i Nijmegen.
7. Nijmegen är en politiskt röd stad som ibland benämns som Havana aan de Waal.
8. Bröderna Limbourg.
9. Bröderna i Van Halen är födda här, och har säkerligen levt gott på inkomsterna från hitlåten Jump.

Ja det råder delade meningar om vilken som är äldst. Men "landets äldsta stad" är intressantare som ledtråd än "landets näst äldsta"!

Wikipedia:
Citat:
De oudste stad van Nederland is een status die door verschillende steden wordt opgeëist. Zowel Maastricht, Nijmegen als Voorburg kunnen vanuit de Romeinse oudheid aanspraak maken op deze status.
Citat:
There is some debate as to whether Maastricht is the oldest city in the Netherlands. Some people consider Nijmegen the oldest, mainly because it was the first settlement in the Netherlands to receive Roman city rights. Maastricht never did, but it may be as old or older as a settlement. In addition, Maastricht can claim uninterrupted habitation since Roman times. A large number of archeological finds confirms this. Nijmegen has a gap in its history: there is practically no evidence of habitation in the early Middle Ages.
Citera
2016-11-29, 21:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - - Jodå, Gogge, de spelar på is. Citat från klubbens hemsida: "Bandy is een stoere balsport voor jongens en meisjes/heren en dames op ijs."
- - -

ok, ok, rub it in, rub it in...

Skyller på wiki, man litar alldeles för mkt på den, avverkade "rimliga hansastäder" samtidigt som jag reagerade på att varken Brygge eller Bergen var med och att den hade en klar "östersjöbias"... "En googlares försvarstal..." Cred för bra fråga btw!
Citera
2016-11-29, 21:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja det råder delade meningar om vilken som är äldst. Men "landets äldsta stad" är intressantare som ledtråd än "landets näst äldsta"!
- - -

Du är inte försvarsadvokat i "det civila" att...?
Citera
2016-11-29, 21:36
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja det råder delade meningar om vilken som är äldst.
Jo, jag blev ju medveten om det där när det kom fram att Maastricht var rätt svar på dina ledtrådar tidigare. Jag var inne på Nederländerna när du gav ostledtråden då, men förkastade raskt det nederländska alternativet eftersom ledtrådarna inte passade in på Nijmegen. Blev hyfsat snopen när det visade sig vara Maastricht.
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
ok, ok, rub it in, rub it in...

Skyller på wiki, man litar alldeles för mkt på den, avverkade "rimliga hansastäder" ...
Jag gjorde som sagt motsvarande på Maastricht tidigare. Kände att jag hade avverkat det rimliga nederländska alternativet Nijmegen redan. Wiki är bra att ha till hands, men kan snabbt fälla en också om man inte ser upp ...
Senast redigerad av schizophrenia 2016-11-29 kl. 22:07.
Citera
2016-11-29, 23:10
Medlem
Citat:

Jag passar den vidare. Först till kvarn får ställa ny fråga.
Citera
2016-11-29, 23:22
Medlem
Samizdats avatar
Då kör jag, om det är OK!

1) inte riktigt en traditionell stad, tänk Oldsberg
2) det handlar inte om mat, men rätten är delvis utsökt
3) jag stannar här!
Citera
2016-11-29, 23:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Jag passar den vidare. Först till kvarn får ställa ny fråga.

Samizdat hann före!

EDIT: medan vi funderar på staden bjuder jag - apropå att hinna före - en gammal Svullo; varför köpa mjölk om man ska på (längd-)skidsemester? Det står på paketet när det är "bäst före"...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2016-11-29 kl. 23:31.
Citera
2016-11-30, 00:08
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Då kör jag, om det är OK!

1) inte riktigt en traditionell stad, tänk Oldsberg
2) det handlar inte om mat, men rätten är delvis utsökt
3) jag stannar här!

Borlänge?
Citera