2016-08-31, 09:42
Medlem
schizophrenias avatar
Det torde vara Karachi i Sindh, Pakistan, samt legenden Jahangir Khan, som ledtrådarna handlar om.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-08-31 kl. 10:26.
Citera
2016-08-31, 13:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det torde vara Karachi i Sindh, Pakistan, samt legenden Jahangir Khan, som ledtrådarna handlar om.

Snyggt, och otvetydigt. Kanske jag åtminstone lyckades lura någon att börja googla världsettor i tennis...

Skickar över racketen!
Citera
2016-08-31, 14:11
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Snyggt, och otvetydigt. Kanske jag åtminstone lyckades lura någon att börja googla världsettor i tennis...

Skickar över racketen!
Tackar! Noterar att den grymme Jahangir Khan var obesegrad under hela 5 år och åtta månader, och han spelade under denna tidsrymd hela 555 matcher. Minst sagt imponerande!

Ny stad:

1. En vald kung i landet ifråga blev aldrig krönt. Hur kronan skulle ha kunnat se ut kan beskådas i vår stad.
2. Stadsnamnets etymologi är inte riktigt den man i förstone skulle kunna tro (som svensktalande).
3. Staden ligger vid mynningen av ett vattendrag, och vattendraget har tidigare varit en gräns.
Citera
2016-08-31, 14:40
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Citera
2016-08-31, 14:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog

YES! Och inte vem som helst!

Sorry för OT!

Ett till OT (klurar dock på din fråga schizophrenia!) - plus ett på Khan! Trots relativt liten sport gör hans överlägsenhet att han i min bok absolut finns med där uppe bland Ali, Carl Lewis, Federer och några till när det gäller bäste idrottsman i modern tid (vilket naturligtvis blir subjektivt...).
Citera
2016-08-31, 14:59
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Tackar! Noterar att den grymme Jahangir Khan var obesegrad under hela 5 år och åtta månader, och han spelade under denna tidsrymd hela 555 matcher. Minst sagt imponerande!

Ny stad:

1. En vald kung i landet ifråga blev aldrig krönt. Hur kronan skulle ha kunnat se ut kan beskådas i vår stad.
2. Stadsnamnets etymologi är inte riktigt den man i förstone skulle kunna tro (som svensktalande).
3. Staden ligger vid mynningen av ett vattendrag, och vattendraget har tidigare varit en gräns.
Kemi?

Där kan man se den finländska kronan som aldrig använts.
Citera
2016-08-31, 15:19
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Kemi?

Där kan man se den finländska kronan som aldrig använts.
Javisst är det Kemi! Snyggt!

Kemi älv var tidigare gräns mellan Västerbotten och Österbotten.

OT: Jahangir Kahns efterträdare på squashtronen, d.v.s. Jansher Khan, var inte direkt dålig han heller. Av vad jag vet är de inte släkt.

Slår bollen vidare till tcfmog!
Citera
2016-08-31, 21:10
Medlem
tcfmogs avatar
Ny stad.

1. Har under sin historia varit under 5 olika rikens kontroll, något som reflekteras i stadens smeknamn
2. Vita stränder
3. En av de första bosättningarna i landet
Citera
2016-08-31, 22:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ny stad.

1. Har under sin historia varit under 5 olika rikens kontroll, något som reflekteras i stadens smeknamn
2. Vita stränder
3. En av de första bosättningarna i landet

Om vi tolkar trean som de "första vita" (freebasar utan att googla, med bör funnits seminole och andra stammar annorstädes i Florida..? Nevermind) men långa vita sandstränder och "City of Five Flags" tycker jag pekar mot Pensacola..?

(Apropå någon med förkärlek för amerikanska städer - var tog stepe543 vägen...? Miss that bloke! )

EDIT: UK, Fra, Spa, USA, CSA - bör det vara väl?

EDIT numero due: "fan vad han koketterar med att inte googla! Löjligt!"

Die dritte EDIT: Spa, Fra, UK, USA, CSA, USA om kronologin ska stämma..?

No more EDITing - promise!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2016-08-31 kl. 22:16.
Citera
2016-08-31, 22:21
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Om vi tolkar trean som de "första vita" (freebasar utan att googla, med bör funnits seminole och andra stammar annorstädes i Florida..? Nevermind) men långa vita sandstränder och "City of Five Flags" tycker jag pekar mot Pensacola..?

(Apropå någon med förkärlek för amerikanska städer - var tog stepe543 vägen...? Miss that bloke! )

Och jag tänkte dra till men någon stad i Vietnam men efter att ha läst detta så är det nog inte värt besväret.

Citat:
Over the course of its history, Pensacola has been ruled by the British, the Spanish, the French, the Confederacy, and the United States; hence, its nickname of "The City of Five Flags." Historic Pensacola Village exhibits the city's story through guided walking tours. Meanwhile, the downtown area offers art galleries, restaurants and cultural venues. Pensacola's beaches are a must-see, with their white sands and gorgeous waters.
Citera
2016-08-31, 22:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Och jag tänkte dra till men någon stad i Vietnam men efter att ha läst detta så är det nog inte värt besväret.

Njaa - bookien has not left the building men han ger bara 1,06 tillbaka...
Citera
2016-08-31, 22:33
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:

Stämmer!

Tristán de Luna y Arellano etablerade en bosättning 1559 men efter en orkan som bara 50 överlevde ansågs platsen för farlig och den övergavs fram till slutet av 1600-talet.

Resten har du förklarat bra, över till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in