2016-02-18, 15:39
Medlem
u_n_mes avatar
Bergen?
Citera
2016-02-18, 15:44
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Bergen?
Vilka berg åsyftar ni? Jag tror dock det är en stad som efterfrågas.
Citera
2016-02-18, 19:42
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Hamar
Hamar er korrekt!
Alle tippet på en norsk stad - Hmmm neste gang blir det kanskje en stad i et annet land.

1. Hamar har en av de eldste bosettingene i Norge
2. Kristendommen først innført etter at kong Olav den Hellige (han som døde på Stiklestad i Trøndelag) på 1020-tallet bekjempet småkongen Rørik fra området rundt og nord for Hamar.
3. Svenske styrker under kong Erik erobret Hamar i år 1567 og brente ned domkirken.

Den ikke så veldig schizofrene - vær så god, frågan er din.

P.S.
Staden "Bergen" er Norges nest største stad, men var altså ikke korrekt svar på frågan.
Det svenske "bergen" = fjellet på norsk. Mens "Bergen" er staden.
Citera
2016-02-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Hamar er korrekt!
Alle tippet på en norsk stad - Hmmm neste gang blir det kanskje en stad i et annet land.

1. Hamar har en av de eldste bosettingene i Norge
2. Kristendommen først innført etter at kong Olav den Hellige (han som døde på Stiklestad i Trøndelag) på 1020-tallet bekjempet småkongen Rørik fra området rundt og nord for Hamar.
3. Svenske styrker under kong Erik erobret Hamar i år 1567 og brente ned domkirken.

Den ikke så veldig schizofrene - vær så god, frågan er din.

P.S.
Staden "Bergen" er Norges nest største stad, men var altså ikke korrekt svar på frågan.
Det svenske "bergen" = fjellet på norsk. Mens "Bergen" er staden.
Jag körde ovanstående inlägg i Google translate och jag tolkar det som att schizophrenia gav rätt svar. Bra jobbat!

För övrigt vill jag passa på och tipsa om WW2-quizen här på FB: (FB) Frågesport - Bara andra världskriget!

Väl mött!
Citera
2016-02-18, 21:40
Medlem
schizophrenias avatar
Då far vi från Hamar till en stad som beskrivs med följande ledtrådar:

1. En kopia av en staty gavs som gåva från ett annat land för att påminna om vem (eller vilka) som grundade staden.

2. Stadens grundare gav den sitt eget namn. En by fanns dock här redan tidigare.

3. Stadens mest berömda lag tog sin främsta europeiska titel med ett mål bara sekunder kvar innan en väntande straffläggning.
Citera
2016-02-18, 21:47
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Då far vi från Hamar till en stad som beskrivs med följande ledtrådar:

1. En kopia av en staty gavs som gåva från ett annat land för att påminna om vem (eller vilka) som grundade staden.

2. Stadens grundare gav den sitt eget namn. En by fanns dock här redan tidigare.

3. Stadens mest berömda lag tog sin främsta europeiska titel med ett mål bara sekunder kvar innan en väntande straffläggning.
New York?
Nr.1 er da Frankrikes gave; Frihetsgudinnen
Nr.2 er New Amsterdam
Senast redigerad av Vossevangen 2016-02-18 kl. 21:55.
Citera
2016-02-18, 21:56
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
New York?
Nr.1 er da Frankrikes gave; Frihetsgudinnen
Nr.2 er New Holland
Nej, inte New York, även om ledtrådarna 1 och 2 kan tyckas passa in på den staden.

4. Ett terroristdåd i vår stad dödade elva människor.
Citera
2016-02-18, 22:50
Medlem
Las Vegas har väl en kopia på frihetsgudinnan. Jag gissar på Las Vegas.
Citera
2016-02-19, 05:10
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Las Vegas har väl en kopia på frihetsgudinnan. Jag gissar på Las Vegas.

Du vet inte att Bergen är en stad och tror att Las Vegas har stora framgångar i Europa.
Citera
2016-02-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Du vet inte att Bergen är en stad och tror att Las Vegas har stora framgångar i Europa.
Jaså din triste fan, det är på den nivån nu? Jag vet så klart att Bergen är en stad i Norge. Det var ett skämt din inrutade jävel men du förstod inte det.

Du kan för övrigt ge fan i att svara på frågan framöver då jag är frågeställaren, dina gissningar kommer ignoreras. Det gäller i samtliga quiztrådar.
Citera
2016-02-20, 06:10
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jaså din triste fan, det är på den nivån nu? Jag vet så klart att Bergen är en stad i Norge. Det var ett skämt din inrutade jävel men du förstod inte det.

Du kan för övrigt ge fan i att svara på frågan framöver då jag är frågeställaren, dina gissningar kommer ignoreras. Det gäller i samtliga quiztrådar.

Nää ditt "skämt" gick inte direkt hem här. gnäll på du bara.
Citera
2016-02-20, 12:36
Medlem
schizophrenias avatar
Det är inte Las Vegas.

4. Ett terroristdåd i vår stad dödade elva människor.

5. En av landets absolut mest berömda konstnärer växte upp i vår stad. De allra tidigaste åren bodde han dock cirka fyra till fem mil utanför vår stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in