2016-04-12, 19:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
... Valencia, Venezuela? Vet att de två finns, sen får jag nog börja ta hjälp av Google...

Sorry mate - fortfarande fel stad, men rätt väg.

Japp, litet google kanske kan vara på sin plats
Citera
2016-04-12, 19:17
Medlem
flugzvamps avatar
Jag hittade en stad med flod i Venezuela som heter samma som en stad med flod i USA. Det var t o m fellänkat på Wikipedia så att man kommer till den amerikanska floden om man klickar på flodnamnet. Men staden passar inte med övriga ledtrådar.
Citera
2016-04-12, 19:27
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
Jag hittade en stad med flod i Venezuela som heter samma som en stad med flod i USA. Det var t o m fellänkat på Wikipedia så att man kommer till den amerikanska floden om man klickar på flodnamnet. Men staden passar inte med övriga ledtrådar.

Nej, "tvilling"-staden med samma stads- och flodnamn ligger inte i USA (såvida det inte finns en "trilling"-stad. Vad är namnet på staden med tillhörande flod som du hittade)?
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-04-12 kl. 19:31.
Citera
2016-04-12, 19:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
En snabb ledtråd till (för de sportintresserande!), sedan dags för middag här

7. Staden har fotbollsstadium som rymmer drygt 42.000 åskådare. Man fick väldigt brått med färdigbyggandet när staden skulle hysa ett, för regionen, stort evenemang 2007.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-04-12 kl. 19:41.
Citera
2016-04-12, 20:21
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En snabb ledtråd till (för de sportintresserande!), sedan dags för middag här

7. Staden har fotbollsstadium som rymmer drygt 42.000 åskådare. Man fick väldigt brått med färdigbyggandet när staden skulle hysa ett, för regionen, stort evenemang 2007.

Jag går in och stjäl frågan tänker jag:

Merida, Venezuela
Citera
2016-04-12, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543

Merida, Venezuela
Ja, jag har ingen bra stad på g så jag iddes (?) inte svara. Däremot har varken Mérida, Mexiko eller Mérida, Spanien en flod vid namn Chama vad jag känner till så jag väntar med spänning på förklaringen.
Citera
2016-04-12, 20:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Äntligen sport!

Måste ju röra sig om Copa América - och den enda staden jag vet har namnar (heter det så i plural?) och flera! (Mexico, Kanarieholmarna) - är San Christobal - även om arenan ifråga ska rymma 45k enligt spanska wiki; https://es.wikipedia.org/wiki/Polideportivo_de_Pueblo_Nuevo - KAN vara annan stad, men ger ändå bara 1,89 tillbaka (stämmer in på flera ledtrådar, helgonet m fl)

EDIT: ovan bullshit till 50-11 ggr insatsen...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2016-04-12 kl. 20:31.
Citera
2016-04-12, 20:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Merida, Venezuela

Du har den! 42k-arena, linbanan - may the bookies make their exit...

EDIT; delar dock U-Figs funderingar när jag tittar närmare...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2016-04-12 kl. 20:33.
Citera
2016-04-12, 20:50
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du har den! 42k-arena, linbanan - may the bookies make their exit...

EDIT; delar dock U-Figs funderingar när jag tittar närmare...

Tog staden enbart på arenan faktiskt!!

Finns en Merida på Filippinerna också, men har inte hittat floden...
Citera
2016-04-12, 20:54
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, jag har ingen bra stad på g så jag iddes (?) inte svara. Däremot har varken Mérida, Mexiko eller Mérida, Spanien en flod vid namn Chama vad jag känner till så jag väntar med spänning på förklaringen.
Ja när stadiumfrågan kom var det inga problem. Orkar dock inte heller ställa en fråga just nu

Det handlar inte om de stora floderna i dessa städer. Albarregas och Albarregas är bifloder till Chama respektive Guadiana.
Citera
2016-04-12, 22:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
- - -

Det handlar inte om de stora floderna i dessa städer. Albarregas och Albarregas är bifloder till Chama respektive Guadiana.

Du känner inte till faunan i dessa flodsystem, menar förekomsten av slamkrypare...

(Nä! Nu ska vi vara snälla!)
Citera
2016-04-12, 23:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
1. Riddarna av en helig man ligger till grund för denna stad
Méridas officiella namn är Santiago (kognat till St. Jakob, helgon/helig man) de los Caballeros (riddare) de Mérida.

2. Man skulle kunna påstå att monarken har blivit utkonkurrerad här
Inte Monark, utan Merida. Tänk cykel. (Jag vet, kunde inte låta bli att dra in litet göteborgshumor...).

3. Staden hyser rekord i en hisnande upplevelse.
Här finns världens högsta och längsta linbana, Teleférico de Mérida.

4. Staden är inte huvudstad. Från staden kan se landets högsta berg i horisonten.
Pico Bolivar, 4.981 möh.

5a. Staden har en namne i en annan världsdel, där även floderna i respektive stad delar namn.
Mérida i Spanien, båda med floder som heter Albarregas (visserligen inte de största floderna, men likväl floder). (Bonuspoäng till flugzvamp som greppade floderna!).

5b. Nej det är inte Albertville. Men, mer än hälften av bokstäverna i "min" stad kan man hitta i "din" stad. Så där kom visst en ledtråd till.
Merida, 4 av stadsnamnets 6 bokstäver finns även i namnet Albertville.

6. Man skulle kunna säga att staden ligger i lilla Venedig.
Venezuela = spanskt ursprung Lilla Venedig (hette ett tag t.o.m. Klein-Venedig som tysk koloni på 1500-talet).

7. Staden har fotbollsstadium som rymmer drygt 42.000 åskådare. Man fick väldigt bråttom med färdigbyggandet när staden skulle hysa ett, för regionen, stort evenemang 2007.
Fotbollsstadion Estadio Metropolitano de Mérida, 42.200 sittplatser, och fotbollsevenemanget Copa América, där tre av matcherna spelades i staden. (Trumvirvel till GoggeGogelius som nailade Copa América )

Citat:

Merida, Venezuela

Och där har vi vinnaren! Snyggt jobbat stepe543

Stafettpinnen över till dig, antar jag.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-04-13 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in