2016-02-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Marston mat

Rätt, från orten Marston , NC USA.
Citera
2016-02-03, 17:50
Medlem
Bilingualbverns avatar
Tackar, då söker vi ett flygplan:

Tillverkades i över 1000 exemplar, udda tänk, var inledningsvis ganska framgångsrika men blev mycket snabbt utbytta..
Citera
2016-02-04, 17:30
Medlem
Bilingualbverns avatar
Typ: Jaktflygplan. Man var tvunget att vara två personer i det för att skjuta ned ett fiendeplan...
Citera
2016-02-04, 19:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Typ: Jaktflygplan. Man var tvunget att vara två personer i det för att skjuta ned ett fiendeplan...

Hm - klurig! Enda tvåsitsiga WW2-jaktplan (som f ö också användes i bomb/attack-rollen) jag spontant kommer på är Me 110 och Mosquito - men båda dessa tillverkades ju i större antal, får gå på min manliga intuition och hoppas att det är någon version av dessa som avses och min gissning får efter lite googlande bli; Messerschmitt Bf 110 B-1?
Citera
2016-02-04, 20:12
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hm - klurig! Enda tvåsitsiga WW2-jaktplan (som f ö också användes i bomb/attack-rollen) jag spontant kommer på är Me 110 och Mosquito - men båda dessa tillverkades ju i större antal, får gå på min manliga intuition och hoppas att det är någon version av dessa som avses och min gissning får efter lite googlande bli; Messerschmitt Bf 110 B-1?

Nej, planet var faktiskt från Blenheim Palace-land, och trots det var ett "tungt" jaktplan kunde det knappt skjuta ned fiendeflyg som fanns framför (eller under) flygplanet.
Citera
2016-02-04, 22:54
Medlem
DearLeaders avatar
Boulton Paul Defiant brukar ju ofta omnämnas i kattegorin "omöjliga" jaktplan.. (?)
Citera
2016-02-05, 00:41
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Boulton Paul Defiant brukar ju ofta omnämnas i kattegorin "omöjliga" jaktplan.. (?)

Rätt! All beväpning fanns i ett torn med vanligtvis fyra stycken 7.7 mm kulsprutor, så skytt och pilot fick jobba tillsammans, de drygt 1000 st flygplan som byggdes blev ganska snart målbogserare. frågan är din!
Citera
2016-02-09, 16:45
Medlem
spknoises avatar
Varför allierade sig USA/UK med kommunistlandet Sovjet under andra världskriget?
Citera
2016-02-09, 17:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Varför allierade sig USA/UK med kommunistlandet Sovjet under andra världskriget?
Deras tillfälliga fäbless för uncle Joe var väl för att de vill spöa the krauts.
Citera
2016-02-18, 16:03
Medlem
Söker flygmaskin.

Då Sverige omfattades utav USA:s vapenembargo så hade vi svårt att få fram motorer till våra stridsplan.

Flera svensktillverkade flygplan hade tyska motorer från Daimler-Benz. Tyskland behövde ju dock sina motorer till stor del själva men efter det lyckade fälttåget mot Frankrike så kunde Tyskland leverera krigsbyte till Sverige i form utav flygmotorer. Dessa erövrade franska motorer använde vi till att bygga ett av dåtidens, till motorstyrkan sett, snabbaste jaktplan. Vilket?
Citera
2016-02-20, 11:55
Medlem
Ny ledtråd: Det är icke ett SAAB-plan!
Citera
2016-02-20, 23:32
Medlem
Extranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ny ledtråd: Det är icke ett SAAB-plan!