2022-11-24, 08:33
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du är i ena...

8 ...fallet på rätt väg... (svårt om det varit båda iofs! ).

Essen?
Citera
2022-11-24, 08:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Essen?

Du är...

9) ...hyfsat nära geografiskt, men vi ska till ett annat land och en mycket större stad.
Citera
2022-11-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ok, då kör vi!

1) Antitesen till att fråga om Cassis (ingen kritik mot den frågan! Var kul! Och lärorik.) - här talar vi om en storstad.

2) Ligger nära stort koldistrikt, vissa - funktionsvarierade - skulle säga att den ligger mitt i!

3) Aktuell stad.

4) Känd svensk med speciell gångstil.

5) "Nationalrätt" densamma som i närliggande stad i annat land, men här ligger oset konstant, och blandas inte upp med rök från i Sverige illegala substanser, som i den andra staden.

6) Två av ovan är sportledtrådar.

Kanske blev lätt... äh! Mittwoch = Lillördag = kvasi-helganpassning!
Aachen
Citera
2022-11-24, 19:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Aachen

Geografiskt ganska (något längre ifrån dock) Essen, men...

10) ..kulturellt närmare, och fortfarande mycket, mycket större.

2b) Skulle vara en dyslektiker i så fall, eller bara risig på stavning, som får för sig att detta ligger mitt i kå... sorry! koldistriktet.

4b) Tennisspelare, som bäst nr 4 i världen.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-11-24 kl. 19:08.
Citera
2022-11-24, 19:26
Medlem
Citat:
Geografiskt ganska (något längre ifrån dock) Essen, men...

10) ..kulturellt närmare, och fortfarande mycket, mycket större.

2b) Skulle vara en dyslektiker i så fall, eller bara risig på stavning, som får för sig att detta ligger mitt i kå... sorry! koldistriktet.

4b) Tennisspelare, som bäst nr 4 i världen.

Bryssel
Citera
2022-11-24, 20:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Bryssel

Där satt den! Snyggt! Och välkommen till tråden btw - jag har ivf inte sett dig här tidigare..?

Lyckades i mitt uppsåt! "Lätt" stad men ändå svåra och (hoppas jag!) inte alltför krystade leads. Den aktuella sportfrågan (väldigt aktuell emedan matchen pågick!) var Belgiens målskytt Batshuayi, född i Bryssel. Några mil från koldistriktet Sambre, samt dyslektikerns brysselkål... Jonas Björkman och hans "Brysselsteg". Det vidriga och samtidigt underbara flottyroset från pommesen som dippas i majonnäs - ett ofog poppis även i Amsterdam som var "den andra staden". Något mer? Tror inte det.

En årsförbrukning brysselkål samt frågan till Markberedning! (coolt namn btw, bara att komma på en sådan pryl... ). https://www.youtube.com/watch?v=C-9761kYfzU !

EDIT; Jo! Den implicita ledtråden i mitt OT-jidder var förstås "EU-direktiv"...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-11-24 kl. 20:37.
Citera
2022-11-24, 20:45
Medlem
Citat:
Där satt den! Snyggt! Och välkommen till tråden btw - jag har ivf inte sett dig här tidigare..?

Lyckades i mitt uppsåt! "Lätt" stad men ändå svåra och (hoppas jag!) inte alltför krystade leads. Den aktuella sportfrågan (väldigt aktuell emedan matchen pågick!) var Belgiens målskytt Batshuayi, född i Bryssel. Några mil från koldistriktet Sambre, samt dyslektikerns brysselkål... Jonas Björkman och hans "Brysselsteg". Det vidriga och samtidigt underbara flottyroset från pommesen som dippas i majonnäs - ett ofog poppis även i Amsterdam som var "den andra staden". Något mer? Tror inte det.

En årsförbrukning brysselkål samt frågan till Markberedning! (coolt namn btw, bara att komma på en sådan pryl... ). https://www.youtube.com/watch?v=C-9761kYfzU !

Bryssel ca 185000 inv. Aachen 250000, Essen 580000, så Bryssel är ju inte större. Aachen ser ut att ligga närmare än Essen
Citera
2022-11-24, 20:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Pommes och majonnäs har jag aldrig fattat.. antar det och det stora antalet godisbutiker i Amsterdam beror på.. … Red light-verksamheten som kräver extra energi
Citera
2022-11-24, 20:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bryssel ca 185000 inv. Aachen 250000, Essen 580000, så Bryssel är ju inte större. Aachen ser ut att ligga närmare än Essen

Menade närmare! "Geografiskt ganska (något längre ifrån dock) Essen" även om det är en - admittedly - taskigt formulerad mening. Stor-Bryssel, "Bryssel Greater Metropolitan Area" brukar man uppskatta till mellan 2 och 2,5 miljoner invånare - "kärn-Bryssel" dock betydligt mindre.

Vi kan ha ett seminarium om detta Marron! Men du får boka lokal!
Citera
2022-11-24, 21:01
Medlem
Citat:
Menade närmare! "Geografiskt ganska (något längre ifrån dock) Essen" även om det är en - admittedly - taskigt formulerad mening. Stor-Bryssel, "Bryssel Greater Metropolitan Area" brukar man uppskatta till mellan 2 och 2,5 miljoner invånare - "kärn-Bryssel" dock betydligt mindre.

Vi kan ha ett seminarium om detta Marron! Men du får boka lokal!
Haha, ok det är lugnt, förstod att det var Belgien men hur jag än hovrade över kartan fick jag inte till det och någon lämplig belgisk tennisspelare hittade jag inte
Citera
2022-11-24, 21:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Pommes och majonnäs har jag aldrig fattat.. antar det och det stora antalet godisbutiker i Amsterdam beror på.. … Red light-verksamheten som kräver extra energi

Fast då är det bättre att ladda med kolhydrater isf fett!!! Carbs and oysters!

Pausläsning i väntan på Markberednings stad, ett av många strange Amsterdam-minnen man har från 90-talet främst, sitter och käkar just pommes och majonnäs och en amerikansk jävla långhårig hippie sitter bredvid mig, mitt på gatan utanför Oude Kerk i RLD, och tigger helt oblygt och jag är ju en generös jävel så låter honom hållas och fortsätta att dippa. Plötsligt jamar det till, jänkaren är väck och där sitter en katt och jag och käkar. Ännu inte, och lär aldrig få reda på, vad som eg hände. Var katten där? Eller hippien? Eller båda???

EDIT; Justering - kan man "bli" dyslektiker efter 50.???
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-11-24 kl. 21:08.
Citera
2022-11-24, 21:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Haha, ok det är lugnt, förstod att det var Belgien men hur jag än hovrade över kartan fick jag inte till det och någon lämplig belgisk tennisspelare hittade jag inte

Var ju en liten luring, att jag räknade den som "sportfråga" enkom pga Björkman... ...dock en luring jag kan stå för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in