2021-03-27, 21:13
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
4. Ligger knappt 30 mil från gränsen mot Frankrike.

5. Finns en annan stad i samma land som heter nästan exakt likadant.

Andorra?
Citera
2021-03-28, 00:08
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
St John's, New Foundland, Canada?

Helt korrekt! Det är St John's. En hamnstad med drygt 100 000 invånare (200 000 i "storstadsområdet") som är huvudstad i den kanadensiska delstaten Newfoundland and Labrador.

Så en famn nyfångad torsk och frågan till dig DeValera!

Och för er som undrar:

1. Newfoundland blev faktiskt inte en del av Kanada förrän 1949. Detta efter en folkomröstning som vissa ännu hävdar att konfederationsanhängarna vann endast tack vare fusk.

2. Staden ligger på Avalon-halvön, och Avalon är ju i Arthursagan den magiska ö där Excalibur smiddes och dit Arthur i slutet förs efter att ha sårats svårt i slaget vid Camlann.

3. Syftar på Annie Proulx's roman Sjöfartsnytt som utspelar sig på Newfoundland. (Mycket bra bok. Läs den!)

4. Vid Newfoundlands sydkust ligger två små öar, St Pierre och Miquelon, med ca 6000 invånare, som tillhör Frankrike.

5. Det finns en betydelsefull hamnstad som heter Saint John i delstaten New Brunswick, inte långt från gränsen mot USA.
Citera
2021-03-28, 00:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Helt korrekt! Det är St John's. En hamnstad med drygt 100 000 invånare (200 000 i "storstadsområdet") som är huvudstad i den kanadensiska delstaten Newfoundland and Labrador.

Så en famn nyfångad torsk och frågan till dig DeValera!

Och för er som undrar:

1. Newfoundland blev faktiskt inte en del av Kanada förrän 1949. Detta efter en folkomröstning som vissa ännu hävdar att konfederationsanhängarna vann endast tack vare fusk.

2. Staden ligger på Avalon-halvön, och Avalon är ju i Arthursagan den magiska ö där Excalibur smiddes och dit Arthur i slutet förs efter att ha sårats svårt i slaget vid Camlann.

3. Syftar på Annie Proulx's roman Sjöfartsnytt som utspelar sig på Newfoundland. (Mycket bra bok. Läs den!)

4. Vid Newfoundlands sydkust ligger två små öar, St Pierre och Miquelon, med ca 6000 invånare, som tillhör Frankrike.

5. Det finns en betydelsefull hamnstad som heter Saint John i delstaten New Brunswick, inte långt från gränsen mot USA.

Tackar! Vill bara påpeka att i Kanada heter det provinser och inte delstater.

1. Vi ska till en stad som har bytt land genom krig.

2. Kriget som utspelades har två namn, varav det ena namnet är ungefär samma namn som på ett krig som utspelade sig lite mer än ett halvt sekel senare.

3. Ska vi till Storbritannien? Nej men en av det landets främsta symboler i huvudstaden finns som kopia i den efterfrågade staden.

4. Staden har den högsta per capita inkomsten i sitt land.
Citera
2021-03-28, 01:09
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Tackar! Vill bara påpeka att i Kanada heter det provinser och inte delstater.

Jag är ganska trött efter att ha suttit framför datorn hela dagen, så jag skyller på det.
Citera
2021-03-28, 04:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Jag är ganska trött efter att ha suttit framför datorn hela dagen, så jag skyller på det.

ja, lätt att förglömma sig när man är trött och har annat att tänka på.

4. En huvudstad ockuperades, under detta kriget, dock så gjorde ett annat land en betydligt större förlust.
Citera
2021-03-28, 15:18
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
ja, lätt att förglömma sig när man är trött och har annat att tänka på.

4. En huvudstad ockuperades, under detta kriget, dock så gjorde ett annat land en betydligt större förlust.

Monaco!
Citera
2021-03-28, 16:23
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Monaco!

Bra gissat men inte rätt stad.

5. Vi har nämnt ett krig med två namn, det ena namnet refererar till ett visst vattenområde, det andra till ett slags salt.

6. Ett land förlorade hela sin kuststräcka under detta kriget.

7. Vår stad är den största på detta kustområde.
Citera
2021-03-28, 16:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bra gissat men inte rätt stad.

5. Vi har nämnt ett krig med två namn, det ena namnet refererar till ett visst vattenområde, det andra till ett slags salt.

6. Ett land förlorade hela sin kuststräcka under detta kriget.

7. Vår stad är den största på detta kustområde.

...Santiago..?
Citera
2021-03-28, 17:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...Santiago..?

Det bränns, men vi ska ha det lite torrare....
Citera
2021-03-28, 17:30
Medlem
DeValeras avatar
7b Största stad idag i det område som förlorades/erövrades vill sägas. I sitt land inte störst, men nästan en halv miljon invånare bor där.
Citera
2021-03-28, 19:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
7b Största stad idag i det område som förlorades/erövrades vill sägas. I sitt land inte störst, men nästan en halv miljon invånare bor där.

Här tar det stopp för mig... Hittar inget större än typ 200k- "i det område som förlorades"... antingen sitter jag med fel kartor eller så är det söndagsfrossan som får mig att tänka oklart...
Citera
2021-03-28, 21:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Här tar det stopp för mig... Hittar inget större än typ 200k- "i det område som förlorades"... antingen sitter jag med fel kartor eller så är det söndagsfrossan som får mig att tänka oklart...

8. Krig döpt efter en krutingrediens. Ett land förlorar hela sin kustlinje.

7C Ca 402000 invånare enligt Wikipedias senaste uppgift.

9. Okey, jag lägger bollen på straffpunkten. Sverige hade ett vicekonsulat här mellan 1881-1991

Kan ha att göra med att rederiet Transatlantic hade en linje längs den här kusten, från vårt land ända upp till den gyllene staten.

10. Namnet påminner lite grann om namnet på en cypriotisk stad.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-28 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in