2022-11-23, 21:12
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ett långskott i fotbollspausen på Navarone...? (är det ens en stad, kollar bollen, "multi-tasking" är för folk under 30!).

Inte Navarone, filmen jag ser utspelar sig i vintermiljö

4) Gammal köpstad, i gammal romersk provins.
Citera
2022-11-23, 21:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Inte Navarone, filmen jag ser utspelar sig i vintermiljö

4) Gammal köpstad, i gammal romersk provins.

...Werfen..?
Citera
2022-11-23, 21:33
Medlem
Citat:
...Werfen..?
Där satt den nog
Citera
2022-11-23, 21:40
Medlem
Citat:
...Werfen..?

Snyggt! Kasta på tyska, världens största isgrotta Eisriesenwelt och Sound of Music och Örnnästet är inspelade i närheten(Slottet Hohenwerfen). Örnnästet är en jultradition här

Besök på Hohenwerfen och frågan till dig!
Citera
2022-11-23, 21:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Snyggt! Kasta på tyska, världens största isgrotta Eisriesenwelt och Sound of Music och Örnnästet är inspelade i närheten(Slottet Hohenwerfen). Örnnästet är en jultradition här

Besök på Hohenwerfen och frågan till dig!

Danke! Återkommer med stad så snart matchen är slut. Sitter på 1-1 och 3-0 men skulle gärna byta båda mot nuvarande 1-0...

(jag måste se om Örnnästet, var fan 20 år sedan!)
Citera
2022-11-23, 22:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ok, då kör vi!

1) Antitesen till att fråga om Cassis (ingen kritik mot den frågan! Var kul! Och lärorik.) - här talar vi om en storstad.

2) Ligger nära stort koldistrikt, vissa - funktionsvarierade - skulle säga att den ligger mitt i!

3) Aktuell stad.

4) Känd svensk med speciell gångstil.

5) "Nationalrätt" densamma som i närliggande stad i annat land, men här ligger oset konstant, och blandas inte upp med rök från i Sverige illegala substanser, som i den andra staden.

6) Två av ovan är sportledtrådar.

Kanske blev lätt... äh! Mittwoch = Lillördag = kvasi-helganpassning!
Citera
2022-11-23, 22:36
Medlem
Citat:
Där har du den såklart... snyggt! Ringer London direkt, de kan stänga...

(ganska drickbart för att vara så sött! ).

EDIT: Skönt att det bekräftades... London varit JÄVLIGT förbannade på mig förr när jag fått dem att stänga spelet... Kul fråga! Man lär sig alltid något nytt! Trodde som sagt att allt bortom Sicilien var terra incognita för di gamle grekerna.

Grekerna dominerade Medelhavet före Jesu tid och var den tidens supermakt, idag en skugga av sitt forna jag...

Bonusinfo eftersom Bilingual tog frågan så snabbt!

Utanför staden har Franska främlingslegionen sin bas. Inne i Marseille har de ett rekryteringskontor som är öppet dygnet runt!

Det finns även spritbutik i Carnoux-en Provence som kör 24/7 nära Cassis!
Citera
2022-11-23, 22:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Grekerna dominerade Medelhavet före Jesu tid och var den tidens supermakt, idag en skugga av sitt forna jag...

Bonusinfo eftersom Bilingual tog frågan så snabbt!

Utanför staden har Franska främlingslegionen sin bas. Inne i Marseille har de ett rekryteringskontor som är öppet dygnet runt!

Det finns även spritbutik i Carnoux-en Provence som kör 24/7 nära Cassis!

Hade man varit hälften så gammal så... (apropå Främlingslegionen alltså).

Var faktiskt kul att få klart för sig att grekerna var på Rivieran t o m, trodde som sagt att det tog stopp vid typ Sicilien. F ö borde dygnet-runt öppna spritbutiker vara en mänsklig rättighet, eller åtminstone EU-direktiv!
Citera
2022-11-23, 22:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
- - - idag en skugga av sitt forna jag... - - -

Att betänka (precis som spanjorer m fl - svenskarna "på g"... ) är att det heller inte är samma greker... Säger som Hitler; "frågar man oss om våra förfäder måste vi alltid hänvisa till grekerna". Och inte dagens rasbastarder. Platon, Aristofanes och Leonidas såväl kulturellt som rasligt överlag att betrakta som arier.

(Sorry för nazisympatier! Kidding obviously... ).
Citera
2022-11-23, 23:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
7) I mitt OT-jidder i någon av de två posterna ovan döljer sig en implicit ledtråd...
Citera
2022-11-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ok, då kör vi!

1) Antitesen till att fråga om Cassis (ingen kritik mot den frågan! Var kul! Och lärorik.) - här talar vi om en storstad.

2) Ligger nära stort koldistrikt, vissa - funktionsvarierade - skulle säga att den ligger mitt i!

3) Aktuell stad.

4) Känd svensk med speciell gångstil.

5) "Nationalrätt" densamma som i närliggande stad i annat land, men här ligger oset konstant, och blandas inte upp med rök från i Sverige illegala substanser, som i den andra staden.

6) Två av ovan är sportledtrådar.

Kanske blev lätt... äh! Mittwoch = Lillördag = kvasi-helganpassning!

Nånstans i gränsområdet mellan USA/Kanada eller Benelux/Tyskland kanske.. Lurigt..
Citera
2022-11-23, 23:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nånstans i gränsområdet mellan USA/Kanada eller Benelux/Tyskland kanske.. Lurigt..

Du är i ena...

8 ...fallet på rätt väg... (svårt om det varit båda iofs! ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in