2015-12-16, 22:07
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Saint Helier.

Rätt! Tog en minut

Huvudstad på Jersey som tyskarna ockuperade, John Nettles (Barnaby) som spelade Bergerac och man har ett eget pund som är knutet till det brittiska.

Frågan är din!
Citera
2015-12-16, 22:09
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Som en duvhök dyker han ned och plockar frågan! Jag bara väntade på detta!

Eftersom det är du som svarar så är det med allra största sannolikhet rätt!

Sorry Bilingualbvern! Jag ska inte gå händelserna i förväg

Jo, det blev rätt Nästa chans jag får så får det bli en fråga som får Da Vinci-koden att framstå som ett barnkryss då tar det nog fem minuter iaf..
Citera
2015-12-16, 22:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Jo, det blev rätt Nästa chans jag får så får det bli en fråga som får Da Vinci-koden att framstå som ett barnkryss då tar det nog fem minuter iaf..
Japp, får bli en Suecia-koden med harpsundsekan, fluortanter och namnet på Palmes mördare inristat på baksidan av den där minnesstenen på Sveavägen.
Citera
2015-12-16, 22:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Rätt! Tog en minut

Huvudstad på Jersey som tyskarna ockuperade, John Nettles (Barnaby) som spelade Bergerac och man har ett eget pund som är knutet till det brittiska.

Frågan är din!

Tackar. Bergerac kommer man ihåg!

Ny stad:
1) Har både brunnit och bombats.
2) Man spisar gärna jazz här.
3) Delar namn med en språkvetare som ofta höll föredrag i radio på den gamla goda tiden.
Citera
2015-12-16, 22:22
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:

Ny stad:
3) Delar namn med en språkvetare som ofta höll föredrag i radio på den gamla goda tiden.

Bergerac är en höjdare nu får jag börja fundera på frågan
Citera
2015-12-16, 22:59
Medlem
Moramannens avatar
Citat:

Ny stad:
Spisar jazz - ja, den lilla råttan gör ju det och han bor som bekant i en hatt. Hattstatt? Visserligen en kommun, men den ligger i Alsace, så tyskar och fransmän har säkert både bränt och bombat där.
Citera
2015-12-16, 23:02
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Spisar jazz - ja, den lilla råttan gör ju det och han bor som bekant i en hatt. Hattstatt? Visserligen en kommun, men den ligger i Alsace, så tyskar och fransmän har säkert både bränt och bombat där.

Nej inte Hattstatt!
Citera
2015-12-16, 23:22
Medlem
Citat:

Ny stad:
Dresden? Har ju både bränts och bombats till staden brunnit och har en jazzfestival, men kan inte komma på någon språkvetare som bär något av stadens namn, men en gissning är det oavsett.
Citera
2015-12-16, 23:34
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Dresden? Har ju både bränts och bombats till staden brunnit och har en jazzfestival, men kan inte komma på någon språkvetare som bär något av stadens namn, men en gissning är det oavsett.

2 av 3 är bra, men det är inte rätt!

Den gamle språkvetaren, där fick ni något att klura på! P1, sent 60-tal och framåt, då brukade han vara med. Han delar namn inte bara med staden utan även med en hyfsat jämnårig prins.

Kan också tillägga att stan inte ligger nere på kontinenten.
Senast redigerad av att 2015-12-17 kl. 00:02.
Citera
2015-12-17, 10:30
Medlem
Bilingualbverns avatar
Molde? Tack för google
Citera
2015-12-17, 11:18
Medlem
atts avatar
Citat:
Molde? Tack för google

Ja norska Molde med sin jazzfestival är rätt! Och Bertil Molde med sina kunskapsrika svar på lyssnarnas frågor i programmet Svar idag inte att förglömma.

Jag försökte skriva så att det inte blev för lättgooglat, vad tog du det på?

Tillbaka till dig!
Citera
2015-12-17, 11:36
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ja norska Molde med sin jazzfestival är rätt! Och Bertil Molde med sina kunskapsrika svar på lyssnarnas frågor i programmet Svar idag inte att förglömma.

Jag försökte skriva så att det inte blev för lättgooglat, vad tog du det på?

Tillbaka till dig!

Tackar! Det var inte lätt att googla fram, jazzfestival/brand/bombning gav inget. Efter att ha försökt med språkvetare hittade jag en lista med svenska lingvister, gissade att att staden låg i Norden och fick leta mig igenom listan Återkommer med en fråga så snart jag får tillfälle, är på en seg jobbkurs och kommer inte ifrån..
Senast redigerad av Bilingualbvern 2015-12-17 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in