2020-12-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plutarkos
Oakland

Naj!

5. Tyska lövträd leder dig en bit på vägen.
6. Stadens turistsida tipsar om strandpromenad, minigolf, marknad, bad och bowling. Det är alltså inte en världsmetropol vi ska till.
Citera
2020-12-09, 11:58
Medlem
2 b) Området heter inte efter råvaran i sig (som t.ex. Elfenbenskusten) utan efter den driftsform/geografiska enhet som verksamheten bedrevs i.
4 c) En av de O:n som refereras till var del av känd O-trio. Det andra O:et från staden var hans bror. Popartisten har inget med herrarna (eller staden) att göra, förutom att de delvis delar namn.
Citera
2020-12-10, 02:53
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
2 b) Området heter inte efter råvaran i sig (som t.ex. Elfenbenskusten) utan efter den driftsform/geografiska enhet som verksamheten bedrevs i.
4 c) En av de O:n som refereras till var del av känd O-trio. Det andra O:et från staden var hans bror. Popartisten har inget med herrarna (eller staden) att göra, förutom att de delvis delar namn.

"O-trio" för mina tankar till trion Åke Ortmark, Gustaf Olivecrona och Lars Orup.

Och då skulle det, om jag ska anta att fråga 2 är lite felställd, kunna handla om Lindesberg.
Citera
2020-12-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
"O-trio" för mina tankar till trion Åke Ortmark, Gustaf Olivecrona och Lars Orup.

Och då skulle det, om jag ska anta att fråga 2 är lite felställd, kunna handla om Lindesberg.

Lindesberg! Helt rätt! Frågan till dig!
Hur skulle ledtråd två vara felställd tänker du?

1. Syftar på Nora-korset, från Riksbunker-tråden som jag har snöat in mig lite på.
2. Finns en tillverkare av lastbilskomponenter i staden, men framförallt så är det ju gruvindustrin som varit och delvis är den dominerande näringen i området Bergslagen. Bergslagen har tagit sitt namn efter enheterna som bedrev bergsbruk med privilegier.
4. Lars & Bengt Orup, TV-journalist respektive konstnär. Artisten som jag alluderade till är förstås Orup:
https://www.youtube.com/watch?v=LO6VGCbCNs8&ab_channel=OrupMusic
5. Lind förstås, Tysklandskopplingen utgörs av Unter den Linden.
Senast redigerad av Quangel 2020-12-10 kl. 10:46.
Citera
2020-12-10, 20:19
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Hur skulle ledtråd två vara felställd tänker du?

Jag tror att de flesta historiker idag är överens om att "lagen" i namnet Bergslagen syftar på juridisk lag, inte på arbetslag. Alltså endast väldigt indirekt kopplat till driftsformen.

Men nåja, det är ju inte så att alla ledtrådar jag själv någonsin gett här har varit felfritt formulerade...
Citera
2020-12-10, 20:35
Medlem
Pansarhyenas avatar
Okej, då förflyttar vi oss en bit bort från Lindesberg, till...

1. Plats för banbrytande svensk idrottstriumf på 80-talet.

2. Uppkallad efter man med korvkoppling.

3. Stadens vapensköld pryds av väldigt sällsynt djur.
Citera
2020-12-10, 21:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Extremt oklar etymologi, den stiliserade germanska örnen, Sve - Kina 5-0 - värt en chansning - Dortmund..?
Citera
2020-12-10, 22:49
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Extremt oklar etymologi, den stiliserade germanska örnen, Sve - Kina 5-0 - värt en chansning - Dortmund..?

Nä, inte Dortmund.

4. Vår stad ligger vid stort infrastrukturprojekt, vars byggande på sluttampen drabbades av böldpest.

5. Och på tal om böldpest så har i staden hållits rättegångar med viss koppling till denna farsot.
Citera
2020-12-11, 12:14
Medlem
Citat:

Citat:
Nä, inte Dortmund.

4. Vår stad ligger vid stort infrastrukturprojekt, vars byggande på sluttampen drabbades av böldpest.

5. Och på tal om böldpest så har i staden hållits rättegångar med viss koppling till denna farsot.

Almaty gissar jag på!
Citera
2020-12-11, 21:33
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Almaty gissar jag på!

Nä, inte Almaty.

6. Man skulle kunna säga att staden ligger där två världsdelar möts, men det är egentligen inte riktigt sant.

7. Platsen styrdes förr i tiden från nordlig huvudstad, men idag från ännu nordligare huvudstad.

8. Extremt smal ledtråd detta, men Neue Sachlichkeit kan föra dig rätt om din musiksmak är av det mörkare slaget.
Citera
2020-12-12, 17:01
Medlem
Arons avatar
Citat:
Nä, inte Almaty.

6. Man skulle kunna säga att staden ligger där två världsdelar möts, men det är egentligen inte riktigt sant.

7. Platsen styrdes förr i tiden från nordlig huvudstad, men idag från ännu nordligare huvudstad.

8. Extremt smal ledtråd detta, men Neue Sachlichkeit kan föra dig rätt om din musiksmak är av det mörkare slaget.

hamburg
Citera
2020-12-12, 18:40
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Nä, inte Almaty.

Låter som något nära Suez- eller Panama-kanalen. Colón, Panama? Fågel Fenix, Columbus-salami och säkert(precis som Suez) drabbat av böldpest, kolera och all världens hemskheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in