2020-07-11, 05:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Välkommen tillbaka Swan65 - we´ve missed´ya!

Till prominenten, DeValera m fl - svanen är en alte quiz-kempfer som förtjänar respekt!

Självfallet är han ironisk - men emedan Kinshasa varit med oftare än Melbourne kanske ett lakoniskt "fel" var den mest adekvata reaktionen på den...

EDIT; On-topic; klurigt värre Quangel... ..får sova på denna..

Tack ska du ha Gogge, tyvärr haft fullt upp med att försöka rädda världsekonomin från coronan. Går sådär med den uppgiften men har personligen iaf ett jobb ännu. Bara inom Off-Shore försvinner det tusentals projekt per vecka. Värst drabbat är ändå naturligtvis kryssningsindustrin, oklart när dom är tillbaka..

Sorry för OT
Citera
2020-07-11, 11:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hursom gällde samtliga dina ledtrådar in på min gissning i.o.m den röda jordmån Kongofloden defacto har. Så tycker ditt "fel" va smådrygt. Du kunde höftat en "bra gissning" iaf. Nu är jag för evigt sårad samt kränkt

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Det var verkligen inte meningen att jag skulle trampa dig på tårna och kränka dig. Håller fullständigt med om att det är viktigt att hålla en god ton och uttrycka sig respektfullt mot sina meddebattörer. Jag får skylla på den mänskliga faktorn, jag kanske var stressad när jag besvarade ditt inlägg. Hur som helst, detta ska inte upprepas och om du väljer att gå vidare med det här till moderatorerna och de beslutar att utdela en varning eller avstängning så ställer jag mig i så fall helt bakom detta beslutet. Det är av största vikt att en god värdegrund verkligen efterlevs. Än en gång ber jag tusen gånger om ursäkt.
Citera
2020-07-11, 12:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Det var verkligen inte meningen att jag skulle trampa dig på tårna och kränka dig. Håller fullständigt med om att det är viktigt att hålla en god ton och uttrycka sig respektfullt mot sina meddebattörer. Jag får skylla på den mänskliga faktorn, jag kanske var stressad när jag besvarade ditt inlägg. Hur som helst, detta ska inte upprepas och om du väljer att gå vidare med det här till moderatorerna och de beslutar att utdela en varning eller avstängning så ställer jag mig i så fall helt bakom detta beslutet. Det är av största vikt att en god värdegrund verkligen efterlevs. Än en gång ber jag tusen gånger om ursäkt.

Hehe, ursäkten är mer än väl godkänd, jag va på lite skojhumör bara efter en pint rom
Citera
2020-07-11, 15:45
Medlem
prominentens avatar
Haha

Citat:
Citera
2020-07-11, 17:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
4. Härifrån leddes kortlivad militärregim.
5. Bland berömdheterna från staden fanns omskriven skandalkvinna.

Enbart på ölen och Dönitz; Flensburg..?

Edit; Elvira Madigan... ...känns som oddset sjunker...

Ed no 2; Swan 65; jo... och exportmarknaderna kraschar - och OMX ligger på pre-Coronona-nivå... alla sparare; ta riskfria nollräntan och slipp raset! OT-sorry!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2020-07-11 kl. 17:28.
Citera
2020-07-11, 18:15
Medlem
Citat:
Enbart på ölen och Dönitz; Flensburg..?

Edit; Elvira Madigan... ...känns som oddset sjunker...

Ed no 2; Swan 65; jo... och exportmarknaderna kraschar - och OMX ligger på pre-Coronona-nivå... alla sparare; ta riskfria nollräntan och slipp raset! OT-sorry!

Mycket riktigt! En Flensburger pils, en lektion i danska och frågan till dig!

Förutom av dig anförda ledtrådar var jag ute efter Gorch Fock, tyska flottans skolfartyg. Döpt efter en poet som stupade i slaget vid Jylland och som ligger begraven på Stensholmen utanför Fjällbacka. Snusket är ju förstås flens hihi.
Citera
2020-07-11, 18:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Mycket riktigt! En Flensburger pils, en lektion i danska och frågan till dig!

Förutom av dig anförda ledtrådar var jag ute efter Gorch Fock, tyska flottans skolfartyg. Döpt efter en poet som stupade i slaget vid Jylland och som ligger begraven på Stensholmen utanför Fjällbacka. Snusket är ju förstås flens hihi.

Thanx!

Enär lördag kör vi lite tubenleads, det var ett tag sedan!

1) https://www.youtube.com/watch?v=fPI2dXcn8Vw

2) https://www.youtube.com/watch?v=Ofrqm6-LCqs

2b) https://www.youtube.com/watch?v=l6WbX7TRc78

2c) https://www.youtube.com/watch?v=8_LiEjIMhoc

3) Samtliga ovan är sportledtrådar.
Citera
2020-07-11, 19:51
Medlem
DeValeras avatar
Drar till med ett långskott, Edmonton, Alberta Canada.
Citera
2020-07-11, 20:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Drar till med ett långskott, Edmonton, Alberta Canada.

Ett synnerligen hårt och välspacerat långskott! Snyggt! Ettan Football-laget (den amerikanska varianten alltså) Eskimos- tvåan rör alla Oilers, spelar i Rogers Place-arenan (liten extra lead m att Withaker kör en Joni Mitchel, om än ej från Edmonton) samt; "no one ever left alive in 1985" kan man ju säga utom vinnaren av Stanley Cup.

Friplåtar till Rogers (ska tydigen inte dit någon apostrof... slarviga med det i Nordamerika, och "o" skippas i labor osv.... men varför i helvete heter det då apartment på andra sidan Atlanten men enklare "flat" i UK... ) samt frågan till DeValara.
Citera
2020-07-11, 20:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ett synnerligen hårt och välspacerat långskott! Snyggt! Ettan Football-laget (den amerikanska varianten alltså) Eskimos- tvåan rör alla Oilers, spelar i Rogers Place-arenan (liten extra lead m att Withaker kör en Joni Mitchel, om än ej från Edmonton) samt; "no one ever left alive in 1985" kan man ju säga utom vinnaren av Stanley Cup.

Friplåtar till Rogers (ska tydigen inte dit någon apostrof... slarviga med det i Nordamerika, och "o" skippas i labor osv.... men varför i helvete heter det då apartment på andra sidan Atlanten men enklare "flat" i UK... ) samt frågan till DeValara.

Tackar för biljetterna! Jag gissade att det kunde vara Edmonton, du verkar vara en beundrare av Mr Magic.

Modigt av dig att ha med Roger Whittaker som ledtråd i sådana här BLM-tider. I sin ungdom bekämpade han ju svarta Mau-Mau rebeller. Hoppas att det inte blir någon proteststorm här på historieforumet om detta.

Då startar vi en ny resa:

1 Då ska vi tröska oss igenom en ny fråga.

2 Till din äkta hälft.
Citera
2020-07-11, 21:23
Medlem
DeValeras avatar
3 https://www.youtube.com/watch?v=-rh8gMvzPw0

4 En typ av haj förändrade en slags administrativ tillhörighet för vår ort.
Citera
2020-07-11, 22:30
Medlem
DeValeras avatar
5 Det verkar som vi ännu inte har skördat några svar i denna tråd.

6. Lerindustri har haft betydelse i området kring vår ort, centralorten har tidigare haft sådan och den mindre grannorten har fortfarande verksamhet inom den näringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in