2020-07-10, 17:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Leopoldville/Kinshasa?

Fel.

5 Gnällig supporterförening

6 En av de snabbast växande storstäderna i sitt land.
Citera
2020-07-10, 18:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Fel.

Begriper inte alls femman, men kör ändå, den kortlivade republiken skulle kunna vara Katanga med Elisabethville - långskottar alltså på Lumumbashi..? (inga polletter ang "västra hemisfären", "röd" skulle kunna vara röd som i koppar eller i DRC, ivf dess konstitution, nåväl högoddsare.).
Citera
2020-07-10, 18:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Begriper inte alls femman, men kör ändå, den kortlivade republiken skulle kunna vara Katanga med Elisabethville - långskottar alltså på Lumumbashi..? (inga polletter ang "västra hemisfären", "röd" skulle kunna vara röd som i koppar eller i DRC, ivf dess konstitution, nåväl högoddsare.).

Tappert försök men fel igen. Denna stad var den allra första som jag gjorde en fråga om, då tog den tvåspråkige den i första rundan.

5b Mellansvensk gnällig supporterförening. Dock inte till Miroslav Klose.

7 Arvid Lindmans andra ämbetsperiod.

8 https://www.youtube.com/watch?v=zIiZTA4TB4o
Citera
2020-07-10, 18:50
Medlem
Citat:
Tappert försök men fel igen. Denna stad var den allra första som jag gjorde en fråga om, då tog den tvåspråkige den i första rundan.

5b Mellansvensk gnällig supporterförening. Dock inte till Miroslav Klose.

7 Arvid Lindmans andra ämbetsperiod.

8 https://www.youtube.com/watch?v=zIiZTA4TB4o

Jag tror vi ska till Krasnodar! Tidigare döpt efter kejsarinnan Katerina, kossackvalet, växande stad osv!

EDIT: Namnet betyder tydligen "de rödas gåva"
Citera
2020-07-10, 18:51
Medlem
DeValeras avatar
9 Staden hade nyligen två lag i landets högsta fotbollsdivision, numera är ett lag kvar.
Citera
2020-07-10, 18:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Jag tror vi ska till Krasnodar! Tidigare döpt efter kejsarinnan Katerina, kossackvalet, växande stad osv!

Grattis! Du ditt svar droppade in just före jag skickade in ytterligare en ledtråd. Visst är det Krasnodar (kras syftar på färgen röd) tidigare Yekaterinodar döpt efter kejsarinnan Katarina den store. Floden Kuban gav namnet till Folkrepubliken Kuban som varade i ca 20 månader 1918-1919 där Krasnodar var huvudstad. Örebros sk:s supporterklubb Kubanerna (dock inte döpt efter floder eller republiken utan från den polske fotbollsspelaren Miroslaw Kubisztal). Arvid Lindman vann valet genom det sk Kosackvalet. Kuban kosacker håller till i området.

Kuban Krasnodar (numera i konkurs tror jag) och FK Krasnodar spelade i högsta ligan för något år sedan.

En burk rysk belugakaviar och champagne från Dagestan till dig samt äran att ställa en ny fråga.
Senast redigerad av DeValera 2020-07-10 kl. 19:02.
Citera
2020-07-10, 19:12
Medlem
Citat:
Grattis! Du ditt svar droppade in just före jag skickade in ytterligare en ledtråd. Visst är det Krasnodar (kras syftar på färgen röd) tidigare Yekaterinodar döpt efter kejsarinnan Katarina den store. Floden Kuban gav namnet till Folkrepubliken Kuban som varade i ca 20 månader 1918-1919 där Krasnodar var huvudstad. Örebros sk:s supporterklubb Kubanerna (dock inte döpt efter floder eller republiken utan från den polske fotbollsspelaren Miroslaw Kubisztal). Arvid Lindman vann valet genom det sk Kosackvalet. Kuban kosacker håller till i området.

Kuban Krasnodar (numera i konkurs tror jag) och FK Krasnodar spelade i högsta ligan för något år sedan.

En burk rysk belugakaviar och champagne från Dagestan till dig samt äran att ställa en ny fråga.

Spasiba!

Ny stad:
1. Namn som kan uppfattas som snuskigt.
2. Öl med snäppkork.
3. Poet begraven i Sverige utgår härifrån.
Citera
2020-07-11, 00:16
Medlem
4. Härifrån leddes kortlivad militärregim.
5. Bland berömdheterna från staden fanns omskriven skandalkvinna.
Citera
2020-07-11, 00:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Fel.

Hursom gällde samtliga dina ledtrådar in på min gissning i.o.m den röda jordmån Kongofloden defacto har. Så tycker ditt "fel" va smådrygt. Du kunde höftat en "bra gissning" iaf. Nu är jag för evigt sårad samt kränkt
Citera
2020-07-11, 00:41
Medlem
prominentens avatar
Haha, en odödlig tolkning: "Är det ironi?" "Troll?"

Hur jävla bra som helst - TACK!

Citat:
Hursom gällde samtliga dina ledtrådar in på min gissning i.o.m den röda jordmån Kongofloden defacto har. Så tycker ditt "fel" va smådrygt. Du kunde höftat en "bra gissning" iaf. Nu är jag för evigt sårad samt kränkt
Citera
2020-07-11, 00:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Välkommen tillbaka Swan65 - we´ve missed´ya!

Till prominenten, DeValera m fl - svanen är en alte quiz-kempfer som förtjänar respekt!

Självfallet är han ironisk - men emedan Kinshasa varit med oftare än Melbourne kanske ett lakoniskt "fel" var den mest adekvata reaktionen på den...

EDIT; On-topic; klurigt värre Quangel... ..får sova på denna..
Citera
2020-07-11, 01:17
Medlem
prominentens avatar
Håller med, därav mitt tack
Bra trollning där!

Sover också på denna

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Välkommen tillbaka Swan65 - we´ve missed´ya!

Till prominenten, DeValera m fl - svanen är en alte quiz-kempfer som förtjänar respekt!

Självfallet är han ironisk - men emedan Kinshasa varit med oftare än Melbourne kanske ett lakoniskt "fel" var den mest adekvata reaktionen på den...

EDIT; On-topic; klurigt värre Quangel... ..får sova på denna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in