2013-02-21, 21:19
Medlem
Nu är det så här att jag började röka när ja va 14, vi denna tidpunkten fick jag då även acne. Eller vet inte om man kan kalla det riktig acne men iallfall rätt mycket finnar. Är 21 nu och har fått finnar i alla år mer eller mindre. Ibland äckliga blodfyllda o.s.v. Har nu bestämt mig för att sluta röka och har inte rökt på två veckor hittills. Det jag undrar är väl om det finns något samband mellan rökning och acne? kan det varit det som påverkat min acne på något sätt? Har läst någonstans att nikotin kan påverka binjurarna och på så sätt påverka acne men jag har ingen aning så därför ville jag kolla här.
Citera
2013-02-21, 21:22
Medlem
Drfedeis avatar
Gå till doktorn och be om roaccutan. Förmodligen får du tetralysal i första omgången, som kanske hjälper! Roaccutan däremot slaktar din akne för gott
Citera
2013-02-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drfedei
Gå till doktorn och be om roaccutan. Förmodligen får du tetralysal i första omgången, som kanske hjälper! Roaccutan däremot slaktar din akne för gott

Det värsta är att jag då måste prova en massa andra saker (antibiotika) innan de vill skriva ut de till mig
Citera
2013-02-22, 19:41
Citat:
Ursprungligen postat av Candylovesme
Nu är det så här att jag började röka när ja va 14, vi denna tidpunkten fick jag då även acne. Eller vet inte om man kan kalla det riktig acne men iallfall rätt mycket finnar. Är 21 nu och har fått finnar i alla år mer eller mindre. Ibland äckliga blodfyllda o.s.v. Har nu bestämt mig för att sluta röka och har inte rökt på två veckor hittills. Det jag undrar är väl om det finns något samband mellan rökning och acne? kan det varit det som påverkat min acne på något sätt? Har läst någonstans att nikotin kan påverka binjurarna och på så sätt påverka acne men jag har ingen aning så därför ville jag kolla här.

Det kan ha ett samband ja. Cigaretter stressar kroppen. Jag brukade kunna få lite småfinner förut när jag feströkte vilket jag inte får nu när jag har slutat feströka. Det beror nog på att man känner sig stressad när helgen är över och nikotinet går ut. Kroppen skriker som fan efter nikotin när man vaknar en söndag efter att ha festat en helg. Fyfan va dåligt man kunde må vissa gånger. Har knappt ens haft en bakfylla sen när jag helt slutade feströka.
Citera
2013-02-26, 21:31
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Candylovesme

Man försöker skylla minst 100 sjukdomar på rökning. Men det mesta som sägs om rökning är skräckpropaganda.

Akne har jag hört bero på:
Porernas utformning.
För mycket könshormoner som påverkar vad som utsöndras på huden via körtelceller mm.
Jättedoser A-vitamin motverkar finnar, OBS: jättedoser=farligt.
Jättedoser av karoten motverkar syntesen av kolesterol. Kolesterol är nödvändigt för könshormoner, cortisol, havandeskapshormoner och binjurebarkshormoner.
Tänk: Giftverkan av jättedoser av A-vitamin kan påverka.
OBS: Kolesterol är bara riskfaktor och symptom, ingen grundorsak. Kolla "Kolesterolmyten"

Man kan kolla vitaminer mm.
Lätt A-vitaminbrist kan ge symptom som lätt bränd av solen, lite röda ögonlock.
Kraftig brist: keratinisering av hud, därför körtelceller inte fungerar bra. Skador på slemhinnor.
Extrem brist: Nattblindhet, som botas snabbt och lätt.

Att bota keratinisering kan ta ett halvår med vitaminpiller. Halveringstiden för A-vitamin i levern är ca nått år.

Extrem klorakne kan man få av förgiftningar. Kolla dioxin, som även skadar A-vitamin.
(Kolla Rysk politiker som blev förgiftad, kanske dioxin).

OBS: Akne kan säkert, som allt annat, påverkas av många faktorer, det behöver inte alls vara A-vitamin eller gifter.

OBS: Jättedoser är farligt. A-vitamin och D-vitamin kan konkurrera och motverka varandra. Båda är viktiga för cellens inre skydd mot cancer, som stopp av celldelning och apoptosis.
Lagom är bäst. Jag brukar nöja mig med en extra Rec-dos, utöver det i mat.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-02-26 kl. 21:46. Anledning: rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in