2013-02-21, 20:44
Medlem
Tja, någon som har sett massor bilder på sociala medier som tex Instagram där de lägger ut en bild där de använder en mutter och fokuserar inne i hålet, (that's what she said).

Det är svårt att förklara , men här är en bild, kikar ni på den förstår ni direkt vad jag menar!
Har du gjort såna här bilder? Är det bara att ha en mutter och köra på? Eller behövs mycket redigering? Brukar redigera så det är inga problem, är bara lite nyfiken innan jag ska börja med detta! Ha en bra torsdag förövrigt!

SÅ VAD HETER DETTA FOTO SÄTTET? (alltså tex screwnut photos heter de tydligen inte..(screwnut = mutter )

BILD :http://tinypic.com/r/osgwvp/6
Citera
2013-02-21, 20:53
Medlem
sommarlovs avatar
Större bild tack.
Knappast en mutter.
Citera
2013-02-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Större bild tack.
Knappast en mutter.
Haha du ser väll mycket väl va bilden visar?
Citera
2013-02-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twepix
Haha du ser väll mycket väl va bilden visar?
Bilden är 150x150 pixlar stor, det är jävligt svårt att urskilja någon vettig detalj.
Citera
2013-02-21, 21:27
Medlem
Menar du att bilden är tagen med ett "fish-eye" objektiv?

Om du vill ha det till en iPhone så kan jag rekomendera olloclip (ca 730kr). Det finns ju billigare från ca 200kr + men då är det ibland att man måste sätta fast en metallring runt objektivet som den man kan hitta på coolstuff för att ge exempel.
Om du däremot vill ha det till en DSLR kamera så ligger fisheye på ca 4000kr + tror jag
Senast redigerad av rkbr 2013-02-21 kl. 21:32.
Citera
2013-02-21, 22:58
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rkbr
Menar du att bilden är tagen med ett "fish-eye" objektiv?

Om du vill ha det till en iPhone så kan jag rekomendera olloclip (ca 730kr). Det finns ju billigare från ca 200kr + men då är det ibland att man måste sätta fast en metallring runt objektivet som den man kan hitta på coolstuff för att ge exempel.
Om du däremot vill ha det till en DSLR kamera så ligger fisheye på ca 4000kr + tror jag

annars köper han ett billigt fisheye på ebay alt en app.
Citera
2013-02-22, 09:09
Medlem
barkeepers avatar
Roligast med den har var nog under sjalva bilden TS fragar om...

"Other pictures you will also enjoy"

Och sa en suddig bild pa en fet ful unge....tack, nu fick jag skratta lite.
Citera
2013-02-22, 15:48
Medlem
osiriz88s avatar
Fisheye.

Har aldrig förstått tjusningen med det perspektivet. Ser bara konstigt och förvrängt ut.
Citera
2013-02-22, 21:51
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Fisheye.

Har aldrig förstått tjusningen med det perspektivet. Ser bara konstigt och förvrängt ut.

Som med alla tekniker så beror det på hur man använder den. Bröllopsfotografen Gene Ho använder enbart fisheye, ett 10mm och ett 15mm om jag minns rätt, och det blir rätt snygga resultat faktiskt, utan att det behöver se alldeles förvrängt ut. Bifogar ett exempel:

http://elitebridalevents.files.wordp...pg?w=640&h=426

I andra lägen är det ju absolut nödvändigt med fisheye, hela Google Streetview bygger på bilder tagna med fisheye (sigma 8mm).
Citera
2013-02-23, 09:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Som med alla tekniker så beror det på hur man använder den. Bröllopsfotografen Gene Ho använder enbart fisheye, ett 10mm och ett 15mm om jag minns rätt, och det blir rätt snygga resultat faktiskt, utan att det behöver se alldeles förvrängt ut. Bifogar ett exempel:

http://elitebridalevents.files.wordp...pg?w=640&h=426

I andra lägen är det ju absolut nödvändigt med fisheye, hela Google Streetview bygger på bilder tagna med fisheye (sigma 8mm).
Kände inte till Gene Hos bilder.
Den där bilder är ju fantastisk!
Notera att han har beskurit bilden.

Trodde det var omöjligt att fota folk rättvist med vidvinkel...
Citera
2013-02-26, 12:23
Medlem
Neakahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Fisheye.

Det finns en tjusning med allt, och just fisheye tycker jag personligen är otroligt snyggt om man använder det rätt!
Citera
2013-02-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twepix
Tja, någon som har sett massor bilder på sociala medier som tex Instagram där de lägger ut en bild där de använder en mutter och fokuserar inne i hålet, (that's what she said).

Det är svårt att förklara , men här är en bild, kikar ni på den förstår ni direkt vad jag menar!
Har du gjort såna här bilder? Är det bara att ha en mutter och köra på? Eller behövs mycket redigering? Brukar redigera så det är inga problem, är bara lite nyfiken innan jag ska börja med detta! Ha en bra torsdag förövrigt!

SÅ VAD HETER DETTA FOTO SÄTTET? (alltså tex screwnut photos heter de tydligen inte..(screwnut = mutter )

BILD :http://tinypic.com/r/osgwvp/6

Bilden är som sagt liten och jag förstår inte riktigt vad du menar, men kan det vara refraktion du är ute efter. Det vill säga att man fotograferar i ett objektiv eller en droppe och har fokus på motivet i refraktionen snarare än på själva motivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in