2013-02-23, 15:58
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleLadyJasmine
Jag vet inte om jag tycker att "våld" ingår i arbetsbeskrivningen för sexarbetare, på samma sätt som för en soldat.

Erm, du själv har dragit jämförelser mellan sexarbetare (ett yrke) och homosexualitet (en läggning, alltså två totalt olika saker vars enda gemensamma nämnare är sex) för att främja någon sorts poäng. Du är inte riktigt i position att kritisera någon annans jämförelser utan att bedriva hyckleri.

Citat:
Och som soldat har du åtminstone möjlighet att med dina kollegor och kamrater att försvara dig. Möjligen kan vi dra paralleller mellan stigmat i det vi gör på arbetet - soldater dödar och det är ju inte så många som tycker det är särskilt moraliskt och vackert.

Varför skulle det vara "omöjligt" för prostituerade att försvara sig? Är det någon som har stoppat er från att vidta säkerhetsåtgärder i samband med arbetet? Har ni någonsin kontaktat säkerhetsbolag eller försökt anställa livvakter som deltar och ingriper i nödfall? Och även om säkerhetsbolagen skulle säga ifrån av etiska skäl så finns det GOTT om oanställda människor därute med väktarutbildning i bagaget och som förmodligen inte hade haft något emot att tjäna lite extra stålar genom att "eskortera eskorten" så att säga och ingriper ifall någon torsk går över gränsen.

Fast det är klart, det hade ju inneburit att ni hade blivit tvungna att BETALA någon annan och dela med er av vinsten, och det är ju inge kul när man har dyra kläder, lösnaglar och annat krimskrams man vill spendera pengarna på.

Ni får faktiskt skylla er själva när ni bedriver er affärsverksamhet på ett oprofessionellt och onödigt riskabelt sätt. Till och med så alldagliga affärsrörelser som pappersbruk och matvarubutiker brukar skaffa sig avtal och kontrakt med säkerhetsbolag JUST för att öka säkerheten för både deras personal och affärsrörelser. Men av någon anledning så anser du att horor bara borde "slippa" behöva göra sånt och samtidigt ha rätt att gnälla sen när de råkar ut för negativa konsekvenser direkt kopplade till deras totala brist på säkerhet?

Citat:
Men vi behöver inte ens dra det så långt som till soldat när våld i arbetet är en realitet i så många andra yrken.

Där har vi det! "En realitet i många yrken"

Du liksom de flesta fnask visste på förhand att våld och hot om våld var en realitet inom "eskortyrket" långt innan ni ens började med det själva. Ändå valde ni att acceptera risken. Varför ska någon annan du hysa sympati för er när ni väl åker på REALITETEN inom yrket som ni gjorde ett informerat val om att utsätta er själva för?

Hela din argumentation får dig att framstå som en bortskämd snorunge som bott hela sitt liv i ett luftslott och som plötsligt blir helt förfärad över den tråkiga verklighetens sanna natur. Inte särskilt respektingivande eller sympatiskapande om du frågar mig.

Citat:
Ändå är det inte någon som tycker att vi ska lämna de åt sitt öde, att de valde själva sitt jobb och därför förtjänar det de utsätts för.

Du glömde mig. Jag anser helt klart att de får skylla sig själva förutsatt de haft tillfälle att göra ett informerat val i frågan och var medvetna om riskerna.

Accepterar man risken så får man även acceptera konsekvenserna sen om man drabbas av dem. Vet du vad ordet "risk" betyder och vad det innebär?

Citat:
"Alla" vet ju att som skötare inom psykiatrin får man ju stå ut med lite våld, eller? Så hör jag inte någon säga, utan där adresserar man skulden dit den hör hemma, hos förövarna, och försöker skapa tryggare arbetsmiljö med alla medel.

Då kan du se dig som att du har hört det nu. Jag skulle inte skriva på ett anställningskontrakt till ett sånt jobb utan att överväga riskerna först. Riskmomentet i att arbeta med instabila och psykiskt sjuka människor som ibland till och med blir vångsvårdade p.g.a våldsbrott de begått borde ju vara tämligen uppenbart för någon med en fungerande hjärna.

Det finns en sannolikhet att bli utsatt för våld i ett sånt jobb. Det betyder dock inte att man INTE bör ägna sig åt riskminimering och försöka göra arbetsmiljön tryggare genom alternativa arbetsmetoder, men alla som jobbar med det måste ändå acceptera att det finns ett riskmoment (oavsett hur strikta säkerhetsrutiner man försöker införa) och kan man inte göra det så borde man helt enkelt inte jobba med skiten.

Horor som yrkesgrupp har dock inte gjort ett skvatt för att försöka öka säkerheten i jobbet vad jag kan se. Inga kollektiva samarbeten, inte minsta försök till att fixa ett avtal med säkerhetsbolag eller frilansande väktarutbildade. Bara en bunt bortskämda tjejer i varierande ålder som tror att det är "säkert" att hyra ut sin kropp till högst bjudande via en halvt-anonym hemsida och sen umgås med kriminella människor (det är trots allt kriminaliserat att köpa sex i Sverige). Och sen blir ni FÖRVÅNADE över att detta förfarande får negativa konsekvenser ibland?

Vad sägs om att vakna och ta en titt på verkligheten INNAN ni ger er in i en industri som ALLA vet kommer med påtagliga risker för både hälsa och ens sociala liv? Dvs. göra som ALLA ANDRA gör och är tvungna till innan de bara accepterar ett jobb?

Citat:
Många hatar lapplisor, ser ned på städare och personliga assistenter - men att börja kladda ord på deras hus eller argumentera med att hon lika gärna kan vara tyst med sina åsikter, för hon är ju bara en jävla lapplisa.

Om lapplisan ifråga förväntade sig att allt hon skulle få var ett snällt bemötande och en schysst lön av att tvinga totala främlingar att betala dyra böter så är hon en naiv idiot och förtjänar definitivt ingen sympati, nej.

Ni luftslotssbyggare kanske tycker annorlunda, men vi som lever här, nu i den VERKLIGA världen har själva lärt oss vikten av att ta hänsyn till verklighetens natur, innan vi försöker förändra den eller utsätta oss själva för riskmoment. Medan ni inte gör annat än att sväva bort i era romantiska fantasier och struntar i realistiska riskbedömningar med ursäkten att "sånt är ju tråkigt och deprimerande". Och sen förväntar ni er sympati för att ni drabbas av konsekvenserna som vi andra kunde se komma på mils avstånd

Citat:
När det gäller horor så är det inte så viktigt att ta tag i det där. Om arbetsförhållandena blev tryggare så skulle det ju sabba ett av det viktigaste argumenten mot branschen. Jag tror människor VILL ha elände för hororna, så att de kan fortsätta säga hur eländigt det är, och att det därför borde förbjudas.

Nja, jag skulle snarare säga att problemet är oviktig eftersom att horor är en marginell grupp i samhället och som dessutom själva har valt misären de slutligen hamnar i.

Utöver det så är sexindustrin inte särskilt inflytelserik eller avgörande för samhällets ekonomi, i synnerhet inte den delen som utgörs av prostitution eftersom att ni inte ens betalar skatt på de vinster ni drar in av att tillfredsställa torskar.

Ni parasiterar på samhällets resurser (rättegångar, polisutryckningar och annat som er verksamhet ger upphov till), men betalar inte igen för det det minsta utan stoppar alla pengarna i egen ficka, och gnäller sen över "arbetsförhållanden".

Kort och gott så finns det inga rimliga eller giltiga skäl till att ni skulle förtjäna någon som helst sympati.

Traffickingoffer som TVINGADES till slaveri och prostitution mot sin vilja är det synd om. Bortskämda i-landskvinnor som tycker att de ska komma undan med skattebrott och tjäna in pengar på en totalt improduktiv verksamhet som inte bidrar det minsta till samhällets ekonomi förtjänar ingen sympati överhuvudtaget.

Som man bäddar, får man ligga helt enkelt. (om du ursäktar ordvalet)
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2013-02-23 kl. 16:03.
Citera
2013-02-23, 16:13
Medlem
08.annas avatar
Nu tillhör jag inte någon av de som älskar att debattera och hela det här "upp till kamp-köret" när det gäller prostitution. Jag anser att så länge vi inte betalar skatt och får registrera oss som det vi sysslar med så kan vi heller inte kräva sympatier eller förståelse. Det finns de som betalar skatt men då måste de registrera sig som massör eller liknande.

Att vi får skit från samhället kommer aldrig att försvinna. Även om acceptansen kanske ökar så småningom. Men för att vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag har dock respekt för de som orkar engagera sig.
Citera
2013-02-23, 16:16
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08.anna
Nu tillhör jag inte någon av de som älskar att debattera och hela det här "upp till kamp-köret" när det gäller prostitution. Jag anser att så länge vi inte betalar skatt och får registrera oss som det vi sysslar med så kan vi heller inte kräva sympatier eller förståelse. Det finns de som betalar skatt men då måste de registrera sig som massör eller liknande.

Att vi får skit från samhället kommer aldrig att försvinna. Även om acceptansen kanske ökar så småningom. Men för att vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag har dock respekt för de som orkar engagera sig.

Det här är en ståndpunkt jag kan respektera. Eftersom att det osar om insikt och att man har gjort ett medvetet och informerat val i frågan.
Citera
2013-03-03, 11:32
Medlem
Generellt svar ja. Mammor framförallt som väljer att suga kul/ strippa/ knulla okända för att tjäna pengar att spendera på lyx har väldigt liten rätt att få kalla sig mor efter det. Att man väljer champagne innan man tänker på att man förstört hela sitt barns uppväxt är skrämmande. Få eskorter är anonyma och barnen (oavsett ålder) lär få reda på det förr eller senare.
Ingen eskort säger ju sig knulla för pengar, de gör ju det för njutningen så då får man ta skiten därefter.

Förvisso att behöva samtala och ha kontakt med torskar är straff nog ibland. Det finns inga torskar värda att kalla medmänniska har jag märkt.
Citera
2013-07-13, 19:12
Medlem
WordWarriors avatar
@Jasmine:

Sexarbetare förtjänar absolut inte att diskrimineras i samhället, utan ska ha stärkta rättigheter. Sorgligt nog kommer vi aldrig mer att få se din inloggningslampa lysa grönt igen. Det gör mig oerhört ledsen.

Du är saknad, och vi kommer inte att glömma dig och ditt viktiga arbete för sexarbetarrättigheter.

Vila i frid!
Citera
2021-09-29, 19:21
Medlem
De väljer säkert själva i måga fall att lägga upp sig mot betalning, så fritt val, men de som blir tvingade in i träsket och få ta skit är en annan trist historia.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in