2013-02-21, 19:05
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Jag möter ofta argumentet att horor förtjänar den skit de får, eftersom de själva valt att bli horor.
Det kommer i både trevligare och otrevligare formuleringar. Här är ett exempel:

Citat:
Då kanske du ska sluta som sexarbetere om det får dig att må så psykiskt dåligt.

Jag har stor empati för människor som råkar ut för händelser som påverkar deras liv. Men att du jobbar som sexarbetere, är det inte ditt eget val eller är det något som du bara råkade ut för eller blev tvingad till?

Att jobba som sexarbetare i Sverige (och överallt) har alltid varit något som bidragit till att personen riskerar utanförskap. Det är inget som bara hände för att sexköpslagen infördes. Men du kanske inte tänkte till innna du valde att bli prostituerad?

När alla argument på ett forum alltid av någon smartass bemöts med "Men vem är du att ha en åsikt, du är ju bara en hora".

När en bekant jag känner blev våldtagen för att en kund ansåg att han hade betalat för sin rätt till det, även fast dealen var att det var med kondom och han egenhändigt ansåg att det skulle ske utan.

När barnen omhändertas för att mamman sålt sex i en helt annan stad, till fyra män.

När horans familj får stenar inkastat genom fönstret och glåpord kladdade på husväggen.

När horans familj vänder henne ryggen och meddelar att för dem så är hon numera död och de vill inte veta av henne.

När horan blir bostadslös för att hyresvärden vräkt henne när han fick reda på att hon tagit betalt för sex, trots att det aldrig varit något "spring" i trappen mer än för någon annan.

När horan blir nekad hjälp med att sluta ta droger, eller blir nekad till och med sin pågående behandling av till exempel metadon, om hon inte först lovar att sluta sälja sex.

Men det är ju bara horor. De borde vetat bättre, och nu får de ta konsekvenserna.
Citera
2013-02-21, 19:13
Medlem
drlinkps avatar
Självklart inte. Samtidigt borde inte alla runtomkring försöka påtvinga sexarbetare någon sorts automatisk offerroll, det förstärker bara fördomarna och man försöker sig sätta sig på någon sorts hög häst och tro sig veta bättre.

Sexarbetare som själva valt att arbeta med sex borde ses som vilken yrkesgrupp som helst.
Citera
2013-02-21, 19:22
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Självklart inte. Samtidigt borde inte alla runtomkring försöka påtvinga sexarbetare någon sorts automatisk offerroll, det förstärker bara fördomarna och man försöker sig sätta sig på någon sorts hög häst och tro sig veta bättre.

Sexarbetare som själva valt att arbeta med sex borde ses som vilken yrkesgrupp som helst.

Inte offer för något de själva bett om - dvs pengar och sex.
Men väl offer för det de inte bett om; utanförskap, glåpord, hot, våld och myndighetsövergrepp.
Men många verkar tycka att har vi bett om det ena så ingår det andra och då får vi skylla oss själva.
Citera
2013-02-21, 19:33
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleLadyJasmine
Inte offer för något de själva bett om - dvs pengar och sex.
Men väl offer för det de inte bett om; utanförskap, glåpord, hot, våld och myndighetsövergrepp.
Men många verkar tycka att har vi bett om det ena så ingår det andra och då får vi skylla oss själva.

Tror att det handlar om vad vanliga människor tror om sexarbetare trots att de aldrig träffat någon stark, självständig, frivillig sexarbetare. Man har någon bild i huvudet av dem som offer i klass med Lilja 4ever, kanske att de är offer utan att ens veta om det själva...

Den stora majoriteten har ju trots allt aldrig haft att göra med någon prostituerad, inte jag heller.
Citera
2013-02-21, 19:39
Medlem
RingInteSnutens avatar
Nej det gör dom inte, trots att dom har valt att sälja sin kropp och under arbetstid faktiskt är en produkt så ska dom respekteras precis som vilket annat service yrke.

Dock är det ett yrke som snabbt riskerar utanförskap eftersom "Ingen som är frisk säljer sin kropp".
Detta är ett argument som ofta dyker upp. Har själv vänner som har/jobbar som prostituerad både tjejer och killar.

Var det Alexander Baard som sa "Det hade kunna varit värre, jag hade kunnat jobbat inom hemtjänsten".
Citera
2013-02-21, 19:43
Medlem
så länge dom inte har några sjukdomar skiter jag i vilket. Låt folk leva som dom vill.
Citera
2013-02-21, 20:19
Medlem
Eftersom det var min text du blev så upprörd över att du startade ett nytt ämne så måste jag ju nästan svara.

När det gäller utanförskap, vilket min text handlade om, så är mitt svar ja. En prostituerad får skylla sig själv precis som alla andra som gör ett medvetet val som en normalbegåvad person vet leder till utanförskap.

Så föreligger ingen begåvningsnedsättning eller att personen blev tvingad att prostituera sig utan det var pengarna som lockade och ett medvetet val så får den prostituerade skylla sig själv om den hamnar i utanförkap. Vem ska hon annars skylla på tycker du?
Citera
2013-02-21, 21:08
Medlem
knight1056s avatar
Självklart inte.
Citera
2013-02-21, 21:20
Medlem
Sigstens avatar
Prostitution borde legaliseras. Man hjälper ingen genom att stöta bort de från samhället.
Citera
2013-02-21, 21:28
Medlem
Cristuphers avatar
Rätt hemskt faktiskt. Extra jobbigt är det ju i Sverige där kvinnoidealet ska vara oskuld och gjord av porslin. Synd att ens egna moralregler ska behöva gå ut över andras liv.
Citera
2013-02-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleLadyJasmine
Jag möter ofta argumentet att horor förtjänar den skit de får, eftersom de själva valt att bli horor.
Det kommer i både trevligare och otrevligare formuleringar. Här är ett exempel:

När alla argument på ett forum alltid av någon smartass bemöts med "Men vem är du att ha en åsikt, du är ju bara en hora".

När en bekant jag känner blev våldtagen för att en kund ansåg att han hade betalat för sin rätt till det, även fast dealen var att det var med kondom och han egenhändigt ansåg att det skulle ske utan.

När barnen omhändertas för att mamman sålt sex i en helt annan stad, till fyra män.

När horans familj får stenar inkastat genom fönstret och glåpord kladdade på husväggen.

När horans familj vänder henne ryggen och meddelar att för dem så är hon numera död och de vill inte veta av henne.

När horan blir bostadslös för att hyresvärden vräkt henne när han fick reda på att hon tagit betalt för sex, trots att det aldrig varit något "spring" i trappen mer än för någon annan.

När horan blir nekad hjälp med att sluta ta droger, eller blir nekad till och med sin pågående behandling av till exempel metadon, om hon inte först lovar att sluta sälja sex.

Men det är ju bara horor. De borde vetat bättre, och nu får de ta konsekvenserna.

Om man jämför med hur kyligt ("de får skylla sig själva") flera av dina sexköpargunstlingar resonerar i förhållande till tjejer som verkligen mår dåligt av att sälja sex (här pratar vi inte lyxhoror alltså), som gör det i självskadande syfte etc, så blir jag inte förvånad. Tror många av sexköparna själva är de mest fördomsfulla (sneglar på BenQul och WordWarrior). Iaf verkar det så av dessa trådar att döma.

I övrigt så tycker jag naturligtvis inte att någon människa förtjänar att behandlas på det sätt du beskriver. Men tyvärr så tror jag att arketypen "hora" fyller något slags kollektivt behov hos oss människor. Någon att spotta och titta snett på. Parian. Häxan. Henne vi projicerar allt vårt hat och vår egen skam på. Har kikat lite i trådarna här om den rätt trasiga tjejen Nichole Lagerkrantz som säljer sex, och jag förfäras över hur folk, män som kvinnor tar sig fullständig frihet att kalla henne både det ena och det andra. Ett näthat som skulle få den mest hårdbarkade person att duka under.

Visserligen kan man i nämnda fall argumentera för att hon inte direkt gör det lätt för sig genom de inlägg hon skriver på sin blogg som i många fall är extremt provocerande och inte alltid så inkännande. Jag ska inte låta styvmoderlig, men jag misstänker att en person som hon kanske inte borde vara i branschen då hon inte verkar fatta de mest rationella besluten och då hon istället skulle behöva någon som hjälpte henne komma på fötter.

Men likväl: ingen förtjänar att behandlas som hon.
Citera
2013-02-21, 21:38
Medlem
Flashbackministerns avatar
Naj det gör dom verkligen inte.. tjejerna och vissa fåtal killar har valt ngt som dom är bra på och passar som. Inte så märkvärdigt men sex är så tabu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in