2013-02-21, 16:24
Medlem
Hej.

Min sambo söker efter en videokamera för hemmafilmande (Alltså inte för proffsfilmning).

Prisklassen är 4-6k

Funktioner som hon vill ha är att filma i mörker, vidvinkel, och lång batteritid.

Är det något annat som ni tycker är nödvändigt i funktionsväg?

Kom gärna med förslag och gärna länkar.

Vad ska man tänka på vid köp av videokamera?

Då både jag och hon är totalt nybörjare inom detta område så skulle det vara bra med hjälp.

Stillbildskvalitet är inte viktigt då hon redan har en systemkamera, men hon vill också ha en videokamera för att den ska vara lättare att ta med sig och bättre kvalite inom filmning.

Tack på förhand.
Citera
2013-02-21, 16:26
Medlem
Ta och kolla in på Canons hemsida, eftersom du bara kommer använda den till hemmafilmning så lär ju en lite billigare systemcamera fungera! Bör falla på runt 2,5-4 tusen
Citera
2013-02-21, 16:27
Medlem
Hon har redan en canon 60D men hon vill gärna ha en videokamera ändå som jag skrev
Citera
2013-02-21, 20:43
Medlem
Canon gör både Still/Film kameror.., förövrigt så går det att filma med en 60D.
Citera
2013-02-21, 23:00
Medlem
Ja det går det, men som jag skrev när jag skapade tråden för 3 inlägg sedan så har hon en systemkamera men hon vill ha en Videokamera för att den Är Lättare Att Ta Med.

Sedan tror jag även att det blir lite bättre kvalitet med videokamera istället för systemkamera.

Med hemmabruk så menade jag att det är inte nästa lord of the rings film som hon ska göra. Utan mera filma för att kunna göra filmer som är filmade och redigerade hemma och därför vill hon ha bästa standard man kan få för 4-6k.

Sedan skrev jag även i samma inlägg att ni gärna får komma med kommentarer om vad som behövs för funktioner i en bra videokamera.

Förlåt om jag uttryckte mig dåligt
Citera
2013-02-22, 19:30
Medlem
Personligen så tycker jag att det bara skulle bli en extra pryl att släppa på, när du både kan fota & filma med 60D´n

Faktiskt så får du bättre kvalitet på en systemkamera, pga den större sensorn...

Fast eftersom hon nu vill ha en filmkamera för vardags bruk så bör denna fungera kanon
http://www.netonnet.se/art/foto/vide...k/168719.4567/
Citera
2013-02-23, 17:19
Medlem
WalterSullivans avatar
Låter som det är amatör porr på tapeten?
Citera
2013-02-25, 01:09
Medlem
Tack för svar allihopa

WalterSullivan: Haha nej då skulle jag väl ha den själv + att i sådant fall skulle systemkameran fungerat utmärkt

Men hon ska ha den till att spela in klipp bland annat när hon är utomlands, vardagligt när man kör parkour, åker snowboard, rider, på street race mm. och för att den ska vara lättare att ta med istället för hennes systemkamera.

Skulle vara trevligt med lite fler kommentarer om vad som faktiskt är bra på en videokamera
(gärna länkar.), och inte varför systemkameran är bättre.

En till sak som hon hittat är viktigt med den är att bildstabiliseringen ska vara bra.

Tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in