2013-02-20, 23:24
Medlem
PuncturedBladders avatar
"Svenska Spel har polisanmält 14 personer för att ha lurat till sig stora summor på online-poker.

– Man har lurat andra kunder. Sannolikt har de använt programvara, så kallade poker-botar, vilket innebär att maskinen spelar i stället för människan, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel, till TT.

Totalt har de spelat in 1,8 miljoner under ett år. När de 14 spelarna stängdes av fanns sammantaget 108.000 kronor på deras konton."
http://www.dn.se/ekonomi/storfuskare-avslojade-pa-svenska-spel

Någon som har mer info?
Vad har de 14 anmälda personerna för relation?
Har de skrivit boten själva eller finns det att köpa?

Är det inte rimligt att de använt boten även på andra poker-siter?
Citera
2013-02-21, 00:15
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
"Svenska Spel har polisanmält 14 personer för att ha lurat till sig stora summor på online-poker.

– Man har lurat andra kunder. Sannolikt har de använt programvara, så kallade poker-botar, vilket innebär att maskinen spelar i stället för människan, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel, till TT.

Totalt har de spelat in 1,8 miljoner under ett år. När de 14 spelarna stängdes av fanns sammantaget 108.000 kronor på deras konton."
http://www.dn.se/ekonomi/storfuskare-avslojade-pa-svenska-spel

Någon som har mer info?
Vad har de 14 anmälda personerna för relation?
Har de skrivit boten själva eller finns det att köpa?

Är det inte rimligt att de använt boten även på andra poker-siter?
Det skulle varit kul att veta vilka nivåer det spelades på, men som vanligt saknas viktig info i artikeln. Att grinda mot bottar skulle vara kul, men bara om man visste vilken mode dom var inställda på. Hädanefter får man väl betrakta alla som inte svarar i chatten som bottar......
Citera
2013-02-21, 13:12
Medlem
de kunder till svenska spel som har råkat spela mot dessa botar och förlorat pengar, kan de begära pengarna tillbaka eller friskriver sig svenska spel från sådant i sina avtal gentemot kunderna?
Citera
2013-02-21, 13:43
Medlem
Nicknames vore ju värt. Så man kan få tillbaka lite pengar eventuellt.
Citera
2013-02-21, 13:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hur kan man bevisa detta i efterhand?
Citera
2013-02-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hur kan man bevisa detta i efterhand?

du kan nog inte göra det men svenska spel måste ju ha data på när och under vilka spel botarna har använts.
Citera
2013-02-21, 14:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
du kan nog inte göra det men svenska spel måste ju ha data på när och under vilka spel botarna har använts.
Jo, men jag tänker på hur dom på sina servrar kan se om det verkligen är en bot eller en gubbe som spelar. Även om dom kan misstänka det genom att inga pauser tas, så är det ju inget bevis.
Citera
2013-02-21, 15:17
Medlem
Citat:
Jo, men jag tänker på hur dom på sina servrar kan se om det verkligen är en bot eller en gubbe som spelar. Även om dom kan misstänka det genom att inga pauser tas, så är det ju inget bevis.

det får väl förstås prövas någonstans om den data de sitter på är att betrakta som bevis för botar eller inte.
det pågår ju en utredning vad jag förstår och uppgifterna cirkulerar i media så rimligtvis kommer det att bli någon form av prövning. om det räcker hela vägen till fällande dom är ju lite tidigt att uttala sig om. men om det gör det, ja då anses väl det svenska spel ha presenterat som tillräckligt starka bevis för att målet ska utfalla till deras fördel.
och då bör väl samma data även gälla som bevis för de som har blivit lurad (utan att veta om det).

men, det skulle inte förvåna mig om det här faller under någon force majure-paragraf som svenska spel tillämpar gentemot sina kunder.
Senast redigerad av meetthefockers 2013-02-21 kl. 15:29.
Citera
2013-02-21, 15:38
Medlem
flazbazs avatar
Citat:

Man använder sig av avancerad analysprogramvara som kollar av beteendemönster etc, s.k. neurala nätverk. Ganska vanligt idag, inte bara på pokersajter. MMORPG's använder flitigt program av denna typ för att hitta fuskare och bottar. Finns lite generell info om neurala nätverk här: http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_neural_network

Det som känns lite uppseendeväckande är att Svenska Spel säger sig aldrig ha sett bottar tidigare, enligt artikeln i DN. Deras "bot detection" program kanske inte är så bra?
Citera
2013-02-21, 16:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Man använder sig av avancerad analysprogramvara som kollar av beteendemönster etc, s.k. neurala nätverk. Ganska vanligt idag, inte bara på pokersajter. MMORPG's använder flitigt program av denna typ för att hitta fuskare och bottar. Finns lite generell info om neurala nätverk här: http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_neural_network

Det som känns lite uppseendeväckande är att Svenska Spel säger sig aldrig ha sett bottar tidigare, enligt artikeln i DN. Deras "bot detection" program kanske inte är så bra?
Tack för genomgången, Neurala nätverk har jag själv jobbat med, men att detta skulle kunna gälla som bevis i en domstol är nytt för mig.
Citera
2013-02-21, 16:12
Medlem
flazbazs avatar
Nu känns det lite OT, och jag är inte speciellt insatt i det rättsliga. Men det borde väl gå att använda loggar/spelhistorik som bevis efter att det neurala nätverket sållat ut den relevanta informationen, så det tydligt framgår beteendemönster? Sen är det väl upp till åklagare att presentera dessa bevis på ett rationellt sätt antar jag.
Citera
2013-02-21, 16:13
Medlem
Citat:
Tack för genomgången, Neurala nätverk har jag själv jobbat med, men att detta skulle kunna gälla som bevis i en domstol är nytt för mig.

det är väl alltid en fråga om värdering.
första gången en röntgenbild användes i amerikansk domstol var det heller inte självklart huruvida den hade bevisvärde eller inte.
samma sak med positron emissions tomografi-bilder som ju är helt datorgenererade och inte ens avbildningar.
så allt beror förstås på hur man argumenterar för bevisvärdet och så får det ske en bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in