2013-02-20, 15:50
Medlem
Hej,

Har ett jobberbjudande där jag kommer bo och jobba från mitt hem i Sverige. Problemet är att det är åt ett danskt bolag utan organisation i Sverige. Därför får jag lön från Danmark och

"Det är arbetstagarens eget ansvar att upplysa lön och betala den skatt etc. i Sverige, som krävs av svenska myndigheter."

Vad innebär det i praktiken för en okunnig? Får jag hela lönen direkt in på kontot och måste därefter själv betala in skatt? Hur görs det i så fall och hur ofta? Jag kan inget om sånt här...
Citera
2013-02-20, 15:56
Medlem
Kollat Skatteverket?

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
För dig som bor i Sverige och jobbar i ett annat nordiskt land

Arbetar du i ett nordiskt land är huvudregeln att du betalar skatt endast i arbetslandet från första dagen. Din nordiska arbetsgivare betalar också dina socialavgifter i arbetslandet. Arbetsgivaren ska höra hemma i arbetslandet.

Uppge i din inkomstdeklaration att du har haft inkomst och betalat skatt i ett annat nordiskt land.

Om du vill veta mer kan du läsa om vad som gäller i respektive land.
SKATTEVERKET - ARBETA I DANMARK
Citera
2013-02-20, 16:20
Medlem
Citat:
Kollat Skatteverket?

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
För dig som bor i Sverige och jobbar i ett annat nordiskt land

Arbetar du i ett nordiskt land är huvudregeln att du betalar skatt endast i arbetslandet från första dagen. Din nordiska arbetsgivare betalar också dina socialavgifter i arbetslandet. Arbetsgivaren ska höra hemma i arbetslandet.

Uppge i din inkomstdeklaration att du har haft inkomst och betalat skatt i ett annat nordiskt land.

Om du vill veta mer kan du läsa om vad som gäller i respektive land.
SKATTEVERKET - ARBETA I DANMARK

Jo jag läste det där men vet inte om jag förstod riktigt. Det innebär alltså att jag inte behöver bry mig om skatten eller nåt sånt i Danmark utan bara behöver betala min del i Sverige på egen hand? Och det gör jag i inkomstdeklarationen?
Citera
2013-02-20, 16:27
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkgm
Jo jag läste det där men vet inte om jag förstod riktigt. Det innebär alltså att jag inte behöver bry mig om skatten eller nåt sånt i Danmark utan bara behöver betala min del i Sverige på egen hand? Och det gör jag i inkomstdeklarationen?

Nej, det som finns skrivet där gäller om du fysiskt arbetar i Danmark. Arbetar du i Sverige kan du med fördel skaffa F-skatt och fakturera det danska företaget.

I vilket fall som helst är det brutto de skickar till dig och du betalar in arbetsgivaravgifter och skatt månadsvis.
Citera
2013-02-20, 17:27
Medlem
Bo och jobba i Sverige, betala skatt i Sverige. Det ska sedan inte spela någon roll varifrån pengarna betalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in