2013-02-20, 12:12
Medlem
whss avatar
Hej

Startade datorn nyss och gick till kket och fixade kaffe. Nr jag kom tillbaka var det cirka 25k filer som "scannades" eller ngot. Allts innan Windows startar s var det svart bakgrund, vit text och det hll p att scanna ngot i cirka 10 minuter. Stod inget om det var ngot program eller liknande som gjorde det.

Kan det ha varit ngot virus? Eller r det mitt anti-virus/spybot som scannade mitt system innan uppstart? Lite fundersam. Jag har ju spybot s&d men den har aldrig gjort s frr vad jag vet
Citera
2013-02-20, 12:17
Medlem
Diverges avatar
""Scannades" eller ngot?" utan att du blir lite mer specifik fr man vl gissa p scandisk?
Citera
2013-02-20, 12:21
Medlem
whss avatar
Innan Windows brjade ladda vilket det alltid gr direkt som ni vet, s var det ngot som kan liknas vid en "virusscan" som gick igenon olika index om jag tyder det hela rtt. Det rullade vita texter om att olika filer kopierades, terstlldes osv. Det tog cirka 10 minuter, sen bootades windows som vanligt. Jag frskte kolla lite loggar till spybot s&d men det syns inget dr.
Citera
2013-02-20, 12:27
Medlem
whss avatar
Lste ditt inlgg fel frst, Diverge. Men det lter ganska sannolikt, men jag tycker man borde f ngon logg p det hela s man slipper oroa sig. Kan ju vara ngot annant.
Citera
2013-02-20, 12:28
Medlem
Disk check eller vad det heter? Brukar hnda lite ibland fr mig med men vet inte varfr..
Det brukar komma upp att "disken behver kontrolleras, tryck p valfri tangent fr att avbryta inom blabla sekunder" annars startar den kollen av sig sjlv.

http://tc-static.s3.amazonaws.com/im...Disk-Check.png nt snt ser de ut
Senast redigerad av sdfdd 2013-02-20 kl. 12:30.
Citera
2013-02-20, 12:30
Medlem
whss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfdd
Disk check eller vad det heter? Brukar hnda lite ibland fr mig med men vet inte varfr..

http://tc-static.s3.amazonaws.com/im...Disk-Check.png nt snt ser de ut

Precis, s sg det ut Gtt, slipper jag oroa mig
Citera
2013-02-20, 12:32
Medlem
HlsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whs
Innan Windows brjade ladda vilket det alltid gr direkt som ni vet, s var det ngot som kan liknas vid en "virusscan" som gick igenon olika index om jag tyder det hela rtt. Det rullade vita texter om att olika filer kopierades, terstlldes osv. Det tog cirka 10 minuter, sen bootades windows som vanligt. Jag frskte kolla lite loggar till spybot s&d men det syns inget dr.
Vissa uppdateringar som krver omstart visar ocks med vit text de filer som patchas.
Har du nyss ftt uppdateringar via Windows Update s var det kanske detta du sg?

Edit: Sg nyss att det var CHKDSK som TS hade sett.
Senast redigerad av HlsingeBocken 2013-02-20 kl. 12:36. Anledning: Sg att TS redan ftt rtt svar p frgan
Citera
2013-02-20, 22:01
Medlem
Skadat godss avatar
CHKDSK r alltid satt att skanna OS-disken/partitionen nr datorn r p. Om Windows avslutas korrekt s stngs det av och krs ej, om Windows kraschar eller stngs av p fel vis s stngs inte funktionen av och den krs vid starten. S ere
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in