2013-02-20, 12:12
Medlem
whss avatar
Hej

Startade datorn nyss och gick till köket och fixade kaffe. När jag kom tillbaka var det cirka 25k filer som "scannades" eller något. Alltså innan Windows startar så var det svart bakgrund, vit text och det höll på att scanna något i cirka 10 minuter. Stod inget om det var något program eller liknande som gjorde det.

Kan det ha varit något virus? Eller är det mitt anti-virus/spybot som scannade mitt system innan uppstart? Lite fundersam. Jag har ju spybot s&d men den har aldrig gjort så förr vad jag vet
Citera
2013-02-20, 12:17
Medlem
Diverges avatar
""Scannades" eller något?" utan att du blir lite mer specifik får man väl gissa på scandisk?
Citera
2013-02-20, 12:21
Medlem
whss avatar
Innan Windows började ladda vilket det alltid gör direkt som ni vet, så var det något som kan liknas vid en "virusscan" som gick igenon olika index om jag tyder det hela rätt. Det rullade vita texter om att olika filer kopierades, återställdes osv. Det tog cirka 10 minuter, sen bootades windows som vanligt. Jag försökte kolla lite loggar till spybot s&d men det syns inget där.
Citera
2013-02-20, 12:27
Medlem
whss avatar
Läste ditt inlägg fel först, Diverge. Men det låter ganska sannolikt, men jag tycker man borde få någon logg på det hela så man slipper oroa sig. Kan ju vara något annant.
Citera
2013-02-20, 12:28
Medlem
Disk check eller vad det heter? Brukar hända lite ibland för mig med men vet inte varför..
Det brukar komma upp att "disken behöver kontrolleras, tryck på valfri tangent för att avbryta inom blabla sekunder" annars startar den kollen av sig själv.

http://tc-static.s3.amazonaws.com/im...Disk-Check.png nåt sånt ser de ut
Senast redigerad av sdfdd 2013-02-20 kl. 12:30.
Citera
2013-02-20, 12:30
Medlem
whss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfdd
Disk check eller vad det heter? Brukar hända lite ibland för mig med men vet inte varför..

http://tc-static.s3.amazonaws.com/im...Disk-Check.png nåt sånt ser de ut

Precis, så såg det ut Gött, slipper jag oroa mig
Citera
2013-02-20, 12:32
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whs
Innan Windows började ladda vilket det alltid gör direkt som ni vet, så var det något som kan liknas vid en "virusscan" som gick igenon olika index om jag tyder det hela rätt. Det rullade vita texter om att olika filer kopierades, återställdes osv. Det tog cirka 10 minuter, sen bootades windows som vanligt. Jag försökte kolla lite loggar till spybot s&d men det syns inget där.
Vissa uppdateringar som kräver omstart visar också med vit text de filer som patchas.
Har du nyss fått uppdateringar via Windows Update så var det kanske detta du såg?

Edit: Såg nyss att det var CHKDSK som TS hade sett.
Senast redigerad av HälsingeBocken 2013-02-20 kl. 12:36. Anledning: Såg att TS redan fått rätt svar på frågan
Citera
2013-02-20, 22:01
Medlem
Skadat godss avatar
CHKDSK är alltid satt att skanna OS-disken/partitionen när datorn är på. Om Windows avslutas korrekt så stängs det av och körs ej, om Windows kraschar eller stängs av på fel vis så stängs inte funktionen av och den körs vid starten. Så ere
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in