Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-20, 09:20
  #1
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Vad ser ni konservativa här på forumet som exempel på konservatism i den islamiska delen av världen? Något eller någon rörelse ni ser positivt på?

Om ni anser att ett sådant exempel inte finns, hur skulle det se ut om det fanns?

Islamister brukar vara extremt konservativa i moralfrågor men anses av vissa konservativa ha för mycket revolutionära inslag.

Turkiets premiärminister företräder i mina ögon någon slags konservatism som mer liknar konservatism som vi känner den i Väst.
Citera
2013-02-20, 10:06
  #2
Medlem
ProDeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Vad ser ni konservativa här på forumet som exempel på konservatism i den islamiska delen av världen? Något eller någon rörelse ni ser positivt på?

Om ni anser att ett sådant exempel inte finns, hur skulle det se ut om det fanns?

Islamister brukar vara extremt konservativa i moralfrågor men anses av vissa konservativa ha för mycket revolutionära inslag.

Turkiets premiärminister företräder i mina ögon någon slags konservatism som mer liknar konservatism som vi känner den i Väst.

Börjar med att ställa en motfråga, vad tycker du gör dem konservativa?

Det de gör är att de följer religionen, då koranen inte får ändras så följer de det som står skrivit från ca 500-talet eller när det är. De följer Sharia lagar mm. Det tycker inte jag iaf är särskilt konservativt för mig =)

Har ingen aning om hur Turkiet styrs, vet bara att de inte är demokratiska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback